14.11. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Elektrický pohon od Orbis Wheels udělá z každého auta čtyřkolku. A zlepší akceleraci

 

Pohon od americké společnosti Orbis Wheels počítá s koncepcí, kdy každé kolo je poháněno samostatným malým elektromotorem, uloženým přímo v kole.

U běžných elektromobilů či hybridů je elektromotor uložen normálně v karoserii vpředu či vzadu a tedy mezi koly, která pohání. Co kdybychom ale elektromotor umístili přímo do kola, které roztáčí? Myšlenka nahradit klasický náboj kola malým elektromotorem kupodivu není vůbec nová. Už na konci devatenáctého století s ní přišel rodák z Vratislavic nad Nisou, slavný konstruktér a tvůrce VW Brouka Ferdinand Porsche. Je zajímavé, jak tato pokroková idea s léty zapadla. Nyní ji však oprášila americká firma Orbis Wheels a jejího pohonu Orbis „Ring-Driven Wheel“.

Místo náboje elektromotor

V čem tedy celý koncept pohonu spočívá? Firma Orbis Wheels používá k demonstraci svého pohonu Hondu Civic Type R. Její přední kola roztáčí sériový přeplňovaný zážehový čtyřválec. K němu se ale navíc přidávají poháněná zadní kola, takže tenhle Civic je vlastně „čtyřkolka“.

Každé ze zadních kol má vlastní malý vysokootáčkový bezkartáčový elektromotor na střídavý proud odvozený od motocyklového motoru typu Zero S ZF 13.0. Jeden elektromotor nabízí maximální výkon zhruba 50 koní (37 kW) a poskytuje maximum točivého momentu 95 N.m. Celkově tak pohon přidává na výkonu auta rovných 100 koní (74 kW). Elektromotory jsou napájeny z akumulátorů z motorky o celkové kapacitě 13,3 kWh. Baterie jsou umístěny jednak tam, kde má běžný Civic zadní sedadla, a dále zabírají část zavazadelníku.

Video

Soustava pohonu vozidla v daném případě nahrazuje klasický náboj kola. Zajímavostí je, že elektromotor není umístěn v ose symetrie kola, jak by mohl leckdo usuzovat, ale je vůči ní stranově přesazený. Hlavním důvodem je snaha zvýšit točivý moment elektromotoru, který je nutný zejména k roztočení kola. Pokud by byl elektromotor v ose, musel by mít výrazně vyšší výkon, což by znamenalo další konstrukční úpravy.

Honda Dualnote/Acura DN-X (2001-2002): Hybridní supersport byl zvláštní nejen čtyřmi dveřmi

Elektromotor pohání přímo pastorek, jehož vnější ozubení se odvaluje po vnitřním ozubení vnějšího kola, které je vlastně jeho objímkou a jež je součástí specificky řešeného brzdového kotouče s konvenčním hydraulicky ovládaným brzdičem. Celý pohon tady pracuje s převodem 6,2:1. Vnější ozubené kolo (a tedy s vnitřním ozubením) tvoří spolu s kotoučem ráfek kola. To se odvaluje po trojici kladek, umístěných do tvaru trojúhelníku. Co zůstává, je zavěšení zadních kol na původní (nevylučujeme ale, že je mírně upravená) víceprvkové nápravě.

Rychlost je zatím omezena

Firma Orbis Wheels v souvislosti se svým neobvyklým pohonem uvádí i další přednosti celého řešení. Tím, že brzdový kotouč je pouze po obvodu, je v porovnání s běžným „plným“ kotoučem lehčí o značných 60 procent.

Výrobce dále zmiňuje, že neodpružená hmotnost mechanismu, jehož součástí je také brzda, se v porovnání s konvenčním řešením u zmíněného Civicu Type R snížila o polovinu. Celý mechanismus má údajně pětkrát nižší statické i dynamické tření a současně brzdy mají o 30 procent vyšší účinnost při současném snížení teploty brzdění o stejnou hodnotu.

Samotný mechanismus pohonu sice váží méně než konvenční řešení s klasickým nábojem a běžnými brzdami, ovšem pohotovostní hmotnost takto poháněného Civicu je proti sériové verzi vyšší přibližně o 82 kg. Značný podíl na to mají právě baterky, které jsou obecně dost těžké.

Ted vás možná napadne, jak je to celé kompatibilní s vysokou maximální rychlostí 250 km/h, kterou Civic Type R dosahuje. Na tak velkou rychlost nejsou použité motocyklové elektromotory v kolech rozhodně stavěny. Spíše na poloviční. Jak uvádí výrobce, tento nedostatek bude vyřešen při dalším vývoji. Při tom se počítá s vložením třecích spojek mezi elektromotor a pohon kola. Je jasné, že toto bude zvyšovat hmotnost. Snížení účinnosti pohonu sice také nějaké bude, ovšem v praxi patrně zanedbatelné. Důležitý je bendit, který umožní při vyšších rychlostech pohon zadních kol elektromotory odpojit.

Z toho mimo jiné vyplývá, že přidaný výkon rovných sto koní (celkem tedy 406 koní) přináší výhody pouze při akceleraci vozidla. Ta se dle informací amerických médií, která měla možnost takto upravený Civic Type R vyzkoušet, výrazně zlepšila. Američané udávají zrychlení z klidu na 60 mph (96 km/h) zlepšila z 5,8 na rovných 5 sekund.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Střelba ve Štrasburku si vyžádala několik mrtvých Střelba ve Štrasburku si vyžádala několik mrtvých

Večerní střelba v centru Štrasburku si vyžádala nejméně…

Babiš: Otázka mého možného střetu zájmů je věcí výkladu nových evropských předpisů Babiš: Otázka mého možného střetu zájmů je věcí výkladu nových evropských předpisů

Otázka údajného střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP

Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v letošním roce…

INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil…

 

Štítky Technika Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Včera

Původní americký vůz Ford Bronco se vyráběl v letech 1965 až 1977. Nyní si jej můžeme koupit opět jako nový.




Blesk.cz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

Tereza jde v Pákistánu na dračku: Další žádost o ruku!

Tereza jde v Pákistánu na dračku: Další žádost o ruku!

Soudní jednání v pákistánském Láhauru spěje do finále a Tereza (22) se usmívá. Stalo se snad něco, co jí dělá…

 

iSport.cz

Kovář nevěděl, co čekat. Pak rozhodl: Neupravený led? Překvapilo mě to

Kovář nevěděl, co čekat. Pak rozhodl: Neupravený…

Hokejisté Plzně slaví poprvé postup do semifinále Ligy mistrů. Rozhodujícím nájezdem o tom rozhodla čerstvá…

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis už vyřizuje pas

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis…

Velmi zajímavý příběh se rýsuje na Hané. Jakub Yunis, útočník Olomouce a někdejší český mládežnický…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…