Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Enzo Ferrari zemřel před 25 lety, toto je šest jeho nejlepších aut

Diskuze (77)
Ve středu 14. srpna uplynulo 25 let od smrti zakladatele automobilky Ferrari. Připravili jsme pro vás přehled těch nejlepší aut, která nesla jeho jméno.

Enzo Ferrari se narodil 18. února 1898 v Modeně. Od dětství toužil stát se automobilovým závodníkem a v 21 letech se jeho sen splnil. Záhy začal spolupracovat s Alfou Romeo a brzy se začal věnovat i managementu závodního týmu. Za volantem se čas od času objevoval až do roku 1932, ale větších úspěchů dosáhl jako organizátor.

V roce 1929 vznikl tým Scuderia Ferrari, který zůstal věrný vozům Alfa Romeo. Za Ferrariho stáj startovalo mnoho slavných závodníků, mezi jinými Tazio Nuvolari a Louis Chiron. Spolupráce Scuderie Ferrari s Alfou byla ukončena po deseti letech. Ferrari proto v roce 1940 postavil vlastní vůz – Auto Avio Costruzioni 815. Smlouva s Alfou Romeo mu totiž na přechodnou dobu zakázala vyrábět auta pod svým jménem. Ale stejně už propukla válka. V roce 1943 se Enzo přestěhoval z rodné Modeny do nedalekého Maranella a o čtyři roky později založil firmu Ferrari S.p.A., nejslavnější automobilku na světě.

Ferrari 125 (1947)

Hned první Ferrari bylo obrovským úspěchem. Typ 125 založil tradici označování modelů podle objemu jednoho válce. Jako V12 tedy mělo Ferrari 125 objem pouhých 1,5 litru a v silniční verzi dosahovalo výkonu okolo 100 koní. Odvozený monopost 125 F1 dostal kompresor a výkon vzrostl na 230 koní. První formule od Ferrari ale ještě žádné vítězství nevybojovala.

ferrari ferrari

Ferrari 250 GTO (1962)

První GTO vzniklo jako homologační série pro závody cestovních vozů. Cena ovšem byla extrémní a budoucí majitele vybíral osobně sám Enzo Ferrari. Nakonec proto vzniklo jen 39 exemplářů. Zadní kola pohání dvanáctiválcový třílitr, má rovných 300 koní. Dnes je 250 GTO mimořádně ceněné, ceny v aukcích šplhají daleko přes půl miliardy korun!

ferrari ferrari

Dino 206 (1968)

Zatímco v závodech značka Ferrari slavila úspěchy díky umístění motoru před zadními koly, u sériových modelů byla automobilka konzervativní. Ke změně Enzo Ferrari svolil až v druhé polovině šedesátých let. Šestiválcový dvoulitr ale z opatrnosti prodával pod značkou Dino, pojmenovanou na počest zesnulého syna Alfredina, který byl zastáncem podobných konstrukcí. Značka fungovala osm let, po šestiválcích 206 (152 ks) a 246 (3761 ks) představila osmiválec 308 GT4. Všechny následné modely už nesly jméno Ferrari.

ferrari ferrari

Ferrari 365 GTB/4 (1968)

Slavná Daytona byla na více než dvacet let posledním dvoumístným Ferrari s motorem vpředu. Dvanáctiválec s motorem 4,4 l o výkonu 352 koní představuje radikální zlom v designu. Skončila éra oblých tvarů a jemných křivek, Ferrari vsadil na tehdy moderní hranaté rysy. Daytona vydržela ve výrobě pět let, vyrobilo se 1406 ks – to je dvojnásobek ve srovnání s konkurenčním Lamborghini Miura. Přesto se Ferrari rozhodl napříště zásadně změnit konstrukci svých sportovních dvanáctiválců.

ferrari ferrari

Ferrari 365 GT4 BB (1973)

Nástupcem Daytony se stal model označovaný Berlinetta Boxer (BB). Unikátní plochý dvanáctiválec našel místo před zadní nápravou, po vzoru Miury. Průkopníkem „boxerů“ bylo konkurenční Porsche, dvanáctiválec měla úspěšná 917. Ferrari se inspiroval a nejprve nasadil podobný motor do formulí. V maranellských supersportech se objevoval ve verzích s objemem 4,4 l (365 GT4 BB) a 4,9 l (pozdější 512 BB, Testarossa a F512 M).

ferrari ferrari

Ferrari F40 (1987)

Poslední a současně nejlepší vůz, který vznikl za Enzova života. Model F40 byl oslavou 40 let od založení automobilky a zároveň přepsal tabulky automobilových rekordů – jako první sériově vyráběný vůz dokázal jet rychleji než 320 km/h. Tím Ferrari dokonale pokořil Porsche s jeho 959.

Přeplňovaný osmiválec o objemu 2,9 l má výkon 478 koní, s manuálním řazením potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h méně než pět sekund. Místo původně plánované série 450 aut se nakonec pro velký zájem vyrobilo 1315 kusů. Zákazníkům to ale kupodivu příliš nevadilo – F40 je i tak velmi vzácná a její hodnota v posledních letech raketově roste vzhůru.

ferrari ferrari

Diskuze (77)
Avatar - Hammunasakra
20. 8. 2013 22:26
Re: Dinem 206 pro mě začíná Ferrari existovat
Takže z porovnání pohorek ti vyšlo že nejlepší sou žabky? Fakt borec >:D >:D >:D >:-[]
Kolik měříš a vážíš že se nevejdeš do FF? >:D
[odkaz]
A u Ferrari kážeš kraviny vo motoru vpředu (a netušíš že je vpředu uprostřed) a u Audi ti nevadí nejvobyčejnější konstrukce motor vpředu a pohon předních kol? >:D
Popletený to máš i s těma vohýnkama, trochu problémy měla 458, FF vůbec ne >:-[]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Hammunasakra
20. 8. 2013 22:23
Re: Dinem 206 pro mě začíná Ferrari existovat
Ty sráči drzej co si to dovoluješ? Kdy a kde se sejdeme přidrzlá nulo? Krom toho že máš guláš v hlavě co se týč aut seš buzna nebo co? >:D >:D >:D
Bleskem se vomluv a tohle už nikdy ani nezkoušej!
Jinak ses ale hezky přiznal že netušíš že nejdražší model Ferrari je vždycky 4místný gétéčko >:D
Avatar - flyboyeda
20. 8. 2013 15:51
Re: Dinem 206 pro mě začíná Ferrari existovat
Spíš jsem o nich nevěděl, když se řekne Ferrari jen málo kdo si představí 4 místné kupé,
každýmu se vybaví auto s motorem uprostřed jako je F40,F50, Enzo, Testarossa, F348,355,360,430,458

všechna 4 místná Ferrari jsou hloupá, navíc v FF o 4 místném autě nemůže být řeč, už si seděla vzadu FF, to je panečku luxus >:D
Avatar - flyboyeda
20. 8. 2013 15:44
Re: Dinem 206 pro mě začíná Ferrari existovat
teorii relativity jsem nezkoumal, vím jenom, že se na to díváš špatným úhlem a FF je hloupé auto, vlastně nejhloupější ze všech

pro méně chápavé znova konkrétní nevýhody FF:

je hnusné, (krásy moc nepobralo)

nepohodlné (sedačky v Audi jsou pohodlnější)

Debilní volant (všechny čudlíky jsou na volantu)

palubní deska je otřesná

kufr zoufale malý

auto je křehké, díky nízkému podvozku v zimě má funkci drahého pluhu
a každá menší nerovnost je znát o větších nemluvě

servis( je extrémně drahý a častý) člověk aby furt jezdil po servisech

spotřeba se u sportovních aut neřeší,ale FF se tváří jako praktické auto,takže spotřebu řeším, spíš řeším dojezd než spotřebu ,ale dojezd je spojený s spotřebou a velikostí nádrže, takže člověk stráví s FF většinu svého drahého času u benzinky a v servisu

FF umí i hořet, to je taky docela nevýhoda

možná umí z 0 na 240 za nějakých 18 sekund, ale v běžném životě tuto výhodu nikdo neocení a díky ostatním závažnějším nevýhodám, jsi té výhody zrychlení nikdo ani nevšimne, proto je FF nejhloupější auto na světě

Avatar - Hammunasakra
20. 8. 2013 12:36
Re: Dinem 206 pro mě začíná Ferrari existovat
A víš že přes to jak bleješ na FF tak si nebyl schopnej vymenovat konkrétní důvody co je na něm tak špatně, žejo? Jo a tady se shodneme, taky si nedovedu představit jak majitel Ferrari FF jede na dovolenou do Chorvatska >:D >:-[]
Jak už sem řek Audi A6 BiTDi neni dokonce ani nejlepší třílitrová nafta a srovnávat něco tak vobyčejnýho s gétéčkem Ferrari s 12 válcem v benzínu je naprostá debilita. To můžeš rovnou filozofovat jestli sou lepší žabky nebo pohorky >:D
Na to že netušíš jakej je rozdíl mezi motorem vpředu (Audi) a vpředu uprostřed (Ferrari) a furt nadáváš na umístění vpředu a přitom mluvíš vo Ferrari, na to sem si už zvyk, že budeš propagovat naftovej 3litr předokolku proti benzínový V12 zadokolce - to mi i na tebe přijde hodně ujetý
Že něčemu ty nerozumíš neznamená že to je špatně, žejo. Co ty a teorie relativity? Je špatně? >:-[]