EU: Další snižování emisních limitů
Evropská komise předložila návrhy na další snížení emisí CO2 u nových osobních a lehkých užitkových vozidel. Aby byly návrhy uzákoněny, musí je ještě schválit Evropský parlament a Evropská rada.
Cílem návrhů je do roku 2020 snížení průměru emisí CO2 na hodnotu 95 g/km. Emise CO2 u lehkých užitkových vozidel se mají do roku 2020 snížit na 147 g/km.
Již v roce 2015 bude průměr vypouštěných emisí CO2 u osobních aut činit 130 g/km. Lehkých užitkových vozů se pak týká cíl 175 g/km v roce 2017.
Tato čísla jsou však průměr pro všechna nová auta, každý výrobce této hodnoty nemusí dosáhnout. Každá automobilka má totiž svůj individuální cíl, který musí splnit. Ten je spočítán na základě průměrné hmotnosti jejích aut. Na každých 100 kg navíc je povoleno dalších 3,33 gramu CO2 na kilometr jízdy.
Například koncern Volkswagen má stanovený cíl 132 g/km. Naopak Fiat (včetně Chrysleru) má stanovený cíl 121 g/km.
Návrh na cíle snížení emisních limitů pro jednotlivé automobilky | ||||
Automobilka | 2011 | 2015 | 2020 | |
Emise CO2 [g/km] | Průměrná hmotnost aut [kg] | Limit CO2 [g/km] | Limit CO2 [g/km] | |
BMW | 145 | 1.572 | 138 | 101 |
Daimler | 154 | 1.571 | 138 | 101 |
Fiat (bez Chrysleru) | 119 | 1.148 | 119 | 87 |
Fiat (s Chryslerem) | 122 | 1.188 | 121 | 88 |
Ford | 132 | 1.323 | 127 | 93 |
GM | 135 | 1.411 | 131 | 96 |
Renault-Nissan | 134 | 1.315 | 127 | 93 |
PSA | 127 | 1.341 | 128 | 93 |
Toyota | 127 | 1.327 | 127 | 93 |
VW | 137 | 1.427 | 132 | 96 |
Průměr | 136 | 1.389 | 130 | 95 |
Podle evropské komisařky pro otázky klimatu Connie Hedegaardové se jedná důležitý krok ke konkurenceschopné a nízkouhlíkové ekonomice. Do budoucna se počítá s dalšími cíly, které vstoupí v platnost po roce 2020. Na nich se komise ještě bude muset dohodnout se všemi zúčastněnými stranami.
Nynější návrhy už jsou kritizovány. Například mluvčí britského spolku výrobců a prodejců motorových vozidel oznámil, že nové cíle jsou přísné. Dále řekl, že bez pomoci nebude možné tyto cíle splnit. Budou totiž nutné značné investice, které urychlí zavádění vozidel s nízkými emisemi CO2.
Ke snížení emisí také budou třeba elektromobily nebo vozidla s hybridním pohonem. Automobilky sice už potřebnou technikou disponují, je však nákladná, a tak je nutné zákazníky ke koupi takového vozu nějakým způsobem motivovat. Například nižší silniční daní.
Průměrné emise CO2 byly v Evropské unii v loňském roce 135,7 g/km. Někteří výrobci loni své cíle pro rok 2015 již splnily – například PSA nebo Toyota.