Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU: Další snižování emisních limitů

David Bureš
Diskuze (37)
Do roku 2020 se mají emise CO2 u nových osobních aut snížit na 95 g/km.

Evropská komise předložila návrhy na další snížení emisí CO2 u nových osobních a lehkých užitkových vozidel. Aby byly návrhy uzákoněny, musí je ještě schválit Evropský parlament a Evropská rada.

Cílem návrhů je do roku 2020 snížení průměru emisí CO2 na hodnotu 95 g/km. Emise CO2 u lehkých užitkových vozidel se mají do roku 2020 snížit na 147 g/km.

Již v roce 2015 bude průměr vypouštěných emisí CO2 u osobních aut činit 130 g/km. Lehkých užitkových vozů se pak týká cíl 175 g/km v roce 2017.

Tato čísla jsou však průměr pro všechna nová auta, každý výrobce této hodnoty nemusí dosáhnout. Každá automobilka má totiž svůj individuální cíl, který musí splnit. Ten je spočítán na základě průměrné hmotnosti jejích aut. Na každých 100 kg navíc je povoleno dalších 3,33 gramu CO2 na kilometr jízdy.

Například koncern Volkswagen má stanovený cíl 132 g/km. Naopak Fiat (včetně Chrysleru) má stanovený cíl 121 g/km.

Návrh na cíle snížení emisních limitů pro jednotlivé automobilky
Automobilka201120152020
 Emise CO2 [g/km]Průměrná hmotnost aut [kg]Limit CO2 [g/km]Limit CO2 [g/km]
BMW1451.572138101
Daimler1541.571138101
Fiat (bez Chrysleru)1191.14811987
Fiat (s Chryslerem)1221.18812188
Ford1321.32312793
GM1351.41113196
Renault-Nissan1341.31512793
PSA1271.34112893
Toyota1271.32712793
VW1371.42713296
Průměr1361.38913095

Podle evropské komisařky pro otázky klimatu Connie Hedegaardové se jedná důležitý krok ke konkurenceschopné a nízkouhlíkové ekonomice. Do budoucna se počítá s dalšími cíly, které vstoupí v platnost po roce 2020. Na nich se komise ještě bude muset dohodnout se všemi zúčastněnými stranami.

Nynější návrhy už jsou kritizovány. Například mluvčí britského spolku výrobců a prodejců motorových vozidel oznámil, že nové cíle jsou přísné. Dále řekl, že bez pomoci nebude možné tyto cíle splnit. Budou totiž nutné značné investice, které urychlí zavádění vozidel s nízkými emisemi CO2.

Ke snížení emisí také budou třeba elektromobily nebo vozidla s hybridním pohonem. Automobilky sice už potřebnou technikou disponují, je však nákladná, a tak je nutné zákazníky ke koupi takového vozu nějakým způsobem motivovat. Například nižší silniční daní.

Průměrné emise CO2 byly v Evropské unii v loňském roce 135,7 g/km. Někteří výrobci loni své cíle pro rok 2015 již splnily – například PSA nebo Toyota.

David Bureš
Diskuze (37)
16. 7. 2012 13:52
Re: Jsem eko
:yes:
16. 7. 2012 13:49
Re: Milý Brusele
stihacky maji urcite katalyzator a plni Euro5 :-) .
prece by nikdo humanitarne nebombardoval Libyi za cenu globalniho oteplovani a zhorseni kvality ovzdusi >:D
16. 7. 2012 13:48
Re: Kladivo na benzínové motory,
>:D :yes:
16. 7. 2012 13:47
Re: soda
to svarovani kamo, to bude za ranec, to sis nabehl.
Nejde jen o to CO2 na ochrannou atmosferu, ale na zplodiny horeni acetylenu anebo pokud varis na elektriku tak za emise z elektraren, to bude teda palba, az na tebe prijdou.

Budes muset ke kazdemu svaru vyplnit lejstro, jestli byl nutny a jestli ho EU zregulovalo, zdanilo a schvalilo ;-)
16. 7. 2012 13:44
Re: Kdy už EU
Eu nic nepochopi, oni nejsou od chapani, oni jsou od toho, aby je nekdo zvolil a nasledne aby inkasovali penize od lobistu.