Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Fiat Freemont – Pět hvězd pro Itala z Ameriky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (52)
Přestože Fiat Freemont získal v testech Euro NCAP pět hvězd má stále co vylepšovat, ať už v ochraně řidiče nebo ochraně chodců.

Důkladná revize původního Dodge Journey pod taktovkou Fiatu se významně zasloužila o zisk pěti hvězd Freemontu v letošních nárazových testech Euro NCAP.

I přesto je stále co zlepšovat. Mezery jsou v ochraně chodců, kde Fiat z Ameriky i přes sofistikovaný systém s aktivní kapotou získal jen 50 % bodového maxima, což by v roce 2012 na plný počet hvězd nestačilo.

Předmětem testu byl Fiat Freemont 2.0 diesel Urban s karoserií pětidveřové MPV, pohotovostní hmotností 1907 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu simulující 18měsíční dítě instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a top tether) autosedačka Britax Babysafe ISOFIX Plus, pro figurínu představující 3leté dítě pak autosedačka FAIR G0/1S instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a top tether a orientovaná ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Sloupek řízení představuje riziko pro cestující různých výšek v různých pozicích při sezení, díky tomu byla ochrana stehen a kolen řidiče vyhodnocena jako mezní.

Fiat získal maximální počet bodů za ochranu spolujezdce a za ochranu při bočním nárazu.

Při nárazu na sloup byla zaznamenána komprese žeber a ochrana hrudníku tak byla vyhodnocena jako nízká.

Ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla dobrá.

crashtest fiat euroncap mpv crashtest fiat euroncap mpv

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých12,276%8100%6,683%3,280%3083%

Ochrana dětí

Fiat Freemont získal plný počet v ochraně 18měsíčního i 3letého dítěte.

Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v autosedačce s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.

Při bočním nárazu byly obě figuríny správně obklopeny sedačkou, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.

Airbag spolujezdce nelze vypnout, a proto není možné umístit dětskou sedačku proti směru jízdy na přední sedadlo.

Varování před nebezpečím umístění dětské sedačky na sedadlo spolujezdce bez vypnutí airbagu není přeloženo do všech požadovaných jazyků.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční12100%4100%2100%18100%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-431%
Ochrana dětí-4082%

Ochrana chodců

Fiat Freemont má tzv. aktivní kapotu. Když senzory zachytí náraz do chodce, zvedne se kapota, aby se zvětšil odstup od tvrdých částí pod ní. Fiat ukázal, že systém detekuje chodce různých postav a je schopen operovat při různých rychlostech. Vůz byl tedy testován včetně tohoto systému.

Oblasti možného nárazu dětské hlavy poskytují špatnou nebo mezní ochranu. Ochrana hlavy dospělého byla dobrá, místy špatná.

Nárazník získal za ochranu nohou chodců plný počet bodů.

Hrana kapoty naopak poskytuje špatnou ochranu ve všech svých částech a nezískala ani jeden bod.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1250%00%6100%1850%

Asistenční systémy

Fiat Freemont splňuje požadavky Euro NCAP elektronickým stabilizačním systémem v základní výbavě. Dále je vůz vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech naopak chybí omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Fiat Freemont v testech EuroNCAP plný počet hvězd.

Je však třeba výrazně zlepšit ochranu chodců.

Zlepšit by se měla i ochrana řidiče a bezpečnostní výbavu vozu.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3083%4082%1850%571%75%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Euro NCAP Fiat Freemont (2011)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (52)
2. 11. 2011 13:52
Re: Freemont
Měl bych ho mít do 4 měsíců. Rezervu nechci, přijde tam nádrž na plyn. Samozřejmě pak budu referovat. Doufám, že kvalita bude jako u Voyagera, kde dosud ( 12 let )jezdím téměř bez poruch.
1. 11. 2011 20:07
Re: Freemont
Jo, tohle vím, mne zajímal právě ten benzín.
1. 11. 2011 19:55
Re: Freemont
U těch 4x4 v naftě je to únor 2012 až květen 2012. :-!
1. 11. 2011 19:54
Re: Freemont
Co to má v základu vím. ;-) Ještě tam je alarm a rezerva,ostřikovače světlometů v příplatcích,rezervu si tam dej,je to lepší než lepící sada. :-!
1. 11. 2011 18:25
Re: Freemont
A za jak dlouho ho budeš mít? Já jen že mne to čeká na jaře taky a tohle je můj favorit. Nerad bych ale čekal přes půl roku, jako posledně.