Euro NCAP 2011: Fiat Freemont – Pět hvězd pro Itala z Ameriky
Důkladná revize původního Dodge Journey pod taktovkou Fiatu se významně zasloužila o zisk pěti hvězd Freemontu v letošních nárazových testech Euro NCAP.
I přesto je stále co zlepšovat. Mezery jsou v ochraně chodců, kde Fiat z Ameriky i přes sofistikovaný systém s aktivní kapotou získal jen 50 % bodového maxima, což by v roce 2012 na plný počet hvězd nestačilo.
Předmětem testu byl Fiat Freemont 2.0 diesel Urban s karoserií pětidveřové MPV, pohotovostní hmotností 1907 kg a s volantem vlevo.
Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu simulující 18měsíční dítě instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a top tether) autosedačka Britax Babysafe ISOFIX Plus, pro figurínu představující 3leté dítě pak autosedačka FAIR G0/1S instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a top tether a orientovaná ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Sloupek řízení představuje riziko pro cestující různých výšek v různých pozicích při sezení, díky tomu byla ochrana stehen a kolen řidiče vyhodnocena jako mezní.
Fiat získal maximální počet bodů za ochranu spolujezdce a za ochranu při bočním nárazu.
Při nárazu na sloup byla zaznamenána komprese žeber a ochrana hrudníku tak byla vyhodnocena jako nízká.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla dobrá.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 12,2 | 76% | 8 | 100% | 6,6 | 83% | 3,2 | 80% | 30 | 83% |
Ochrana dětí
Fiat Freemont získal plný počet v ochraně 18měsíčního i 3letého dítěte.
Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v autosedačce s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní.
Při bočním nárazu byly obě figuríny správně obklopeny sedačkou, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.
Airbag spolujezdce nelze vypnout, a proto není možné umístit dětskou sedačku proti směru jízdy na přední sedadlo.
Varování před nebezpečím umístění dětské sedačky na sedadlo spolujezdce bez vypnutí airbagu není přeloženo do všech požadovaných jazyků.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 4 | 31% | |||||||
Ochrana dětí | - | 40 | 82% |
Ochrana chodců
Fiat Freemont má tzv. aktivní kapotu. Když senzory zachytí náraz do chodce, zvedne se kapota, aby se zvětšil odstup od tvrdých částí pod ní. Fiat ukázal, že systém detekuje chodce různých postav a je schopen operovat při různých rychlostech. Vůz byl tedy testován včetně tohoto systému.
Oblasti možného nárazu dětské hlavy poskytují špatnou nebo mezní ochranu. Ochrana hlavy dospělého byla dobrá, místy špatná.
Nárazník získal za ochranu nohou chodců plný počet bodů.
Hrana kapoty naopak poskytuje špatnou ochranu ve všech svých částech a nezískala ani jeden bod.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12 | 50% | 0 | 0% | 6 | 100% | 18 | 50% |
Asistenční systémy
Fiat Freemont splňuje požadavky Euro NCAP elektronickým stabilizačním systémem v základní výbavě. Dále je vůz vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech naopak chybí omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Fiat Freemont v testech EuroNCAP plný počet hvězd.
Je však třeba výrazně zlepšit ochranu chodců.
Zlepšit by se měla i ochrana řidiče a bezpečnostní výbavu vozu.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 30 | 83% | 40 | 82% | 18 | 50% | 5 | 71% | 75% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |
Euro NCAP Fiat Freemont (2011)