Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Toyota Yaris – Pět hvězd letos i v roce 2012

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Yaris by jako jeden z mála vozů testovaných v letošním roce získal plný počet hvězd i v roce příštím.

Toyota Yaris třetí generace navazuje v oblasti bezpečnosti na své předchůdce. Minulá generace v roce 2005 získala pět hvězd a předvedl nejlepší výkony ze všech do té doby testovaných Toyot. První Yaris v roce 2000 překvapil ve své době a v rámci třídy výborným čtyřhvězdičkovým skóre.

Nový Yaris předvedl velmi slušné výsledky ve všech kategoriích. Dosáhl dokonce i na 60 % maximálního bodového přídělu, který je potřebný k zisku pěti hvězd při ochraně chodců. V této oblasti je potřeba zapracovat především na hraně kapoty, zatímco ostatní části nabízejí vesměs dobrou ochranu. Druhým bodem snižujícím jinak velmi dobré výsledky je náraz na sloup.

Předmětem testu byla Toyota Yaris 1,3 Active s karoserií pětidvéřový hatchback, s pohotovostní hmotností 1043 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Römer Baby safe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.

Testy prokázaly, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich poloze při sezení a Toyota získala maximální počet bodů za ochranu řidiče.

crashtest toyota euroncap malevozy crashtest toyota euroncap malevozy

Při bočním nárazu je zaručena dobrá míra ochrany všech sledovaných oblastí těla.

Při testu nárazu na sloup došlo ke kompresi žeber a ochrana hrudníku tak byla vyhodnocena jako mezní.

Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku mezní.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,496%7,594%6,278%2,973%3289%

Ochrana dětí

Pohyb dopředu tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Obě figuríny byly sedačkami dobře chráněny i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a řidič má jasný přehled o stavu airbagu.

Varování na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu je jasně vyznačeno na permanentním štítku.

Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční11,697%4100%2100%17,698%--
36 měsíční10,285%4100%2100%16,290%--
Vozidlo-646%
Ochrana dětí-4081%

Ochrana chodců

Nárazník získal maximální počet bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytovala ochranu převážně špatnou.

V oblastech možného nárazu hlavy dítěte i v oblastech možného nárazu hlavy dospělého poskytuje kapota převážně dobrou ochranu.

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců15,364%0,12%6100%2160%

Asistenční systémy

Elektronický stabilizační systém je u Toyoty Yaris standardem pro všechny typy výbavy ve většině zemí Evropy, v některých se však za příplatek.

Připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech je u tohoto vozu také standardem.

Yaris nemá omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Nový Yaris předvedl velmi slušné výsledky ve všech kategoriích. Dosáhl dokonce i na 60 % maximálního bodového přídělu, který je potřebný k zisku pěti hvězd při ochraně chodců. V této oblasti je potřeba zapracovat především na hraně kapoty, zatímco ostatní části nabízejí vesměs dobrou ochranu. Druhým bodem snižujícím jinak velmi dobré výsledky je náraz na sloup.

Yaris by jako jeden z mála vozů testovaných v letošním roce získal plný počet hvězd i v roce 2012.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3289%4081%2160%686%81%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
7. 11. 2011 10:35
otázka
zajímalo by mě jak je to při bočnim nárazu zleva tak řidiče ochrání boční i hlavové airbagy ale spolujezdci co? Utrhne se mu hlava?