Euro NCAP 2015: Fiat Panda Cross – Tři hvězdy pro terénního medvídka
Fiat Panda Cross byl v nárazových testech Euro NCAP ohodnocen třemi hvězdami. Znamená to, že je Cross méně bezpečný než běžná Panda, která v roce 2011 získala v těchto zkouškách hvězdy čtyři? Ale kdeže, jen to dokazuje přísnější hodnocení testů zavedené v tomto roce.
Od letošního roka je totiž v nárazových testech nadvakrát prováděn čelní náraz, kdy automobil narazí do překážky plnou šíří své přídě a jen 40 % šíře přední partie na straně řidiče. Dále jsou do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty také systémy varování před kolizí. A právě v kategorii ochrany dospělých Panda Cross získala o 12 % horší hodnocení než Panda v roce 2011.
Nárazových testů se zúčastnila Panda Cross s turbodieselem 1.3 MultiJet a pohonem všech kol, v této konfiguraci pohotovostní hmotnost vozu činí 1.150 kilogramů. Auto bylo vybaveno šesti airbagy, tříbodovými bezpečnostními pásy s předepínačem a omezovačem síly disponovala pouze přední sedadla. Euro NCAP pak tvrdí, že výsledky testů se vztahují výhradně na model Panda Cross.
Ochrana dospělých
Kabina Pandy Cross zůstala po nárazu stabilní, ukázalo se však, že figurína simulující řidiče při nárazu navázala kontakt s volantem. Za to byla ochrana hlavy řidiče ohodnocena jen jako dostačující. Do okraje volantu narazila také hruď figuríny, za což byla ochrana hrudníky označena jako slabá. Ochrana kolen a nohou cestujících vpředu je však dobrá.
Bezpečnostní pásy na zadních sedadlech Pandy nemají předepínač a omezovač síly, kvůli tomu Euro NCAP ochranu hlavy a hrudníku cestujících vzadu vyhodnotil jako špatnou. Slabá je též ochrana krku, ochrana krční páteře je popsána jako průměrná.
Výsledky bočních nárazových testů dopadly výrazně lépe. V nárazu do bariéry Panda Cross získala maximální počet bodů, v závažnějším testu nárazu do sloupu se ochrana všech oblastí těla ukázala jako dobrá, s výjimkou hrudníku, jehož ochrana je adekvátní.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 5,4 | 3,5 | 15,7 | 2,1 | 0 | 26,7 | 70% |
crashtest fiat euroncap novemodely video minivozy
Ochrana dětí
Zatímco v ochraně dospělých Panda Cross ukázala jisté mezery, v ochraně dětí je na tom dobře. V této kategorii dokonce získala o 14 % lepší hodnocení než běžná Panda testovaná v roce 2011. V ochraně dětí do 18 měsíců i tří let Panda Cross dosáhla maximálního počtu bodů. V obou případech byly testovány autosedačky s orientací dítěte proti směru jízdy. Jedinou chybkou je tak nedostatečně označené tlačítko deaktivace airbagu u sedadla spolujezdce.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí | |||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 12 | 12 | 2 | 12 | 38 | 77% |
Ochrana chodců
Panda Cross ztratila body také v kategorii ochrany chodců. Nárazník je podle Euro NCAP nevyhovující, co se týče ochrany nohou chodců. Také kapota poskytuje chodcům jen dostatečnou či průměrnou ochranou. Kategorie ochrany chodců bývá pro miniauta problém, přesto je výsledek Pandy Cross horší než u konkurence. Renault Twingo nebo kolínské trio Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo loni v této kategorii dosáhly více než 60 %, Hyundai i10 dokonce 71 %.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 12,4 | 5,1 | 0,8 | 18,3 | 50% |
Asistenční systémy
Asistenční systémy přinesly Pandě Cross o tři body navíc než Pandě v roce 2011. Důvodem jsou tři body za elektronickou kontrolu stabilizace, kterou v roce 2011 Panda nedodávala standardně. Panda Cross není dostupná s omezovačem rychlosti a asistentem pro jízdu v pruzích, a tak za tyto pomocníky nedostala žádný bod.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 6 | 46% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Fiat Panda Cross v přísnějších zkouškách Euro NCAP 2015 získala jen tři hvězdy. Důvodem je ztráta bodů za ochranu dospělých, problémem byla hruď řidiče, která při nárazu trefila volant. Horší je rovněž ochrana chodců. Nejlepšího výsledku Panda Cross dosáhla v ochraně dětí.
Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků | |||||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % | ||
Výsledky | 26,7 | 70% | 38 | 77% | 18,3 | 50% | 6 | 46% | 65% | ||
Počet hvězd | *** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |