Euro NCAP 2015: Mazda CX-3 – Čtyři hvězdy pro japonskou krásku
Organizace Euro NCAP zveřejnila výsledky posledních nárazových zkoušek. Jedním z devíti zúčastněných automobilů byla i Mazda CX-3. Malé SUV podobně jako malý hatchback 2 v crash testech obdržel čtyři hvězdy.
Mazda CX-3 následuje konkurenční Fiat 500X, který rovněž získal čtyři hvězdy. Takové hodnocení je u menších aut po letošním zpřísnění testů Euro NCAP standardem.
Testu se zúčastnil exemplář s levostranným řízením a dvoulitrovým benzinovým motorem pod kapotou. Ve výbavě nechybělo šest airbagů, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech nebo systémem Isofix na zadních sedadlech. V této konfiguraci pohotovostní hmotnost vozu činila 1.231 kilogramů.
Ochrana dospělých
Kabina CX-3 zůstala po čelním nárazu stabilní. Ochrana pasažéra je ve všech kritických částech těla dobrá, v případě řidiče je adekvátní. Kolena a stehenní kosti jsou však dobře chráněny jak u řidiče, tak u spolujezdce. Nárazová zkouška navíc ukázala, že podobné úrovně ochrany se dočkají osoby různé výšky.
Zadní sedadla CX-3 jsou sice standardně vybavena bezpečnostními pásy s předepínačem a omezovačem síly, přesto komprese hrudníku při nárazu ukázala, že ochrana pasažérů vzadu je v této oblasti těla slabá.
Při bočním nárazu japonské SUV obdrželo plný počet bodů, a to i při náročnějším nárazu na sloup. Zadní náraz však ukázal nevyhovující ochranu krční páteře cestujících na zadních sedadlech, na předních sedadlech ale bylo vše v pořádku.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých | |||||||
Test | Čelní – deformace | Čelní – celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dospělých | 7,5 | 7,1 | 16 | 1,8 | 0 | 32,4 | 85% |
suv mazda euroncap novemodely video
Ochrana dětí
V oblasti ochrany dítěte ve věku 1,5 roku dosáhla Mazda CX-3 na plný počet bodů, ochrana tříletého dítěte je adekvátní. V případě bočního nárazu zůstaly figuríny vhodně zadrženy v sedačce, což minimalizuje pravděpodobnost kontaktu hlavy dítěte s komponenty interiéru auta.
Všechny autosedačky, pro něž je CX-3 navržena, je možné správně umístit do auta. Přední airbag u sedadla spolujezdce je možné vypnout, přičemž informace o vypnutí nafukovacího vaku jsou řádně čitelné.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 10,1 | 5 | 12 | 39,1 | 79% |
Ochrana chodců
Chodce chrání nová Mazda velice dobře. Nárazník dokonce dostal maximální počet bodů za ochranu dolních končetin chodců. Ochrana v oblasti pánve je však v některých částech přídě slabá. Kapota pak tělo chodce chrání dobře nebo adekvátně.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 20 | 4,3 | 6 | 30,3 | 84% |
Bezpečnostní systémy
Mazda CX-3 nabízí omezovač rychlosti a varování před opuštěním jízdního pruhu za příplatek, Euro NCAP však očekává, že těmito asistenty bude vybavena většina aut, a tak je organizace započítala do celkového hodnocení. Naopak příplatkový systém automatického brzdění hodnocen nebyl – podle Euro NCAP nebude ve většině prodaných automobilů.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 1 | 0 | 8,3 | 64% |
Závěr
Euro NCAP ohodnotila bezpečnost Mazdy CX-3 čtyřmi hvězdami. Problémem byla především ochrana cestujících na zadních sedadlech. Ochrana pasažérů vzadu byla v oblasti hrudníku hodnocena jako slabá, v případě nárazu zezadu byla ochrana krční páteře cestujících vzadu dokonce ohodnocena jako špatná. Na případný střet s chodcem je ale japonské SUV připraveno více než dobře.
Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32,4 | 85% | 39,1 | 79% | 30,3 | 84% | 8,3 | 64% | 81,50% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Letošní rok přinesl do testů Euro NCAP několik novinek. První je dvojí testování čelního nárazu. Při testování deformace narazí automobil do překážky 40 % na straně řidiče. Jak napovídá název, při testu nárazu celé šíře narazí vůz do překážky plnou šířkou přední části vozu.
Dále byly do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty systémy varování před čelním nárazem. Naproti tomu bodové hodnocení obou typů bočních nárazů bylo spojeno do jednoho čísla. Mimoměstské AEB systémy pak obohatily spolu se systémem sledování jízdních pruhů kategorii bezpečnostní výbavy.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% |
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% |
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% |
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |