Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2015: Mazda CX-3 – Čtyři hvězdy pro japonskou krásku

David Bureš
Diskuze (32)
Dva vozy z posledního vydání nárazových testů Euro NCAP dostaly čtyři hvězdy. Jsou jimi Mitsubishi L200 a Mazda CX-3.

Organizace Euro NCAP zveřejnila výsledky posledních nárazových zkoušek. Jedním z devíti zúčastněných automobilů byla i Mazda CX-3. Malé SUV podobně jako malý hatchback 2 v crash testech obdržel čtyři hvězdy.

Mazda CX-3 následuje konkurenční Fiat 500X, který rovněž získal čtyři hvězdy. Takové hodnocení je u menších aut po letošním zpřísnění testů Euro NCAP standardem.

Testu se zúčastnil exemplář s levostranným řízením a dvoulitrovým benzinovým motorem pod kapotou. Ve výbavě nechybělo šest airbagů, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech nebo systémem Isofix na zadních sedadlech. V této konfiguraci pohotovostní hmotnost vozu činila 1.231 kilogramů.

Ochrana dospělých

Kabina CX-3 zůstala po čelním nárazu stabilní. Ochrana pasažéra je ve všech kritických částech těla dobrá, v případě řidiče je adekvátní. Kolena a stehenní kosti jsou však dobře chráněny jak u řidiče, tak u spolujezdce. Nárazová zkouška navíc ukázala, že podobné úrovně ochrany se dočkají osoby různé výšky.

Zadní sedadla CX-3 jsou sice standardně vybavena bezpečnostními pásy s předepínačem a omezovačem síly, přesto komprese hrudníku při nárazu ukázala, že ochrana pasažérů vzadu je v této oblasti těla slabá.

Při bočním nárazu japonské SUV obdrželo plný počet bodů, a to i při náročnějším nárazu na sloup. Zadní náraz však ukázal nevyhovující ochranu krční páteře cestujících na zadních sedadlech, na předních sedadlech ale bylo vše v pořádku.

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní – deformaceČelní – celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,57,1161,8032,485%

suv mazda euroncap novemodely video suv mazda euroncap novemodely video

Ochrana dětí

V oblasti ochrany dítěte ve věku 1,5 roku dosáhla Mazda CX-3 na plný počet bodů, ochrana tříletého dítěte je adekvátní. V případě bočního nárazu zůstaly figuríny vhodně zadrženy v sedačce, což minimalizuje pravděpodobnost kontaktu hlavy dítěte s komponenty interiéru auta.

Všechny autosedačky, pro něž je CX-3 navržena, je možné správně umístit do auta. Přední airbag u sedadla spolujezdce je možné vypnout, přičemž informace o vypnutí nafukovacího vaku jsou řádně čitelné.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí
Test18měsíční dítě3leté dítěBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí1210,151239,179%

Ochrana chodců

Chodce chrání nová Mazda velice dobře. Nárazník dokonce dostal maximální počet bodů za ochranu dolních končetin chodců. Ochrana v oblasti pánve je však v některých částech přídě slabá. Kapota pak tělo chodce chrání dobře nebo adekvátně.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybodybodybodybody%
Ochrana chodců204,3630,384%

Bezpečnostní systémy

Mazda CX-3 nabízí omezovač rychlosti a varování před opuštěním jízdního pruhu za příplatek, Euro NCAP však očekává, že těmito asistenty bude vybavena většina aut, a tak je organizace započítala do celkového hodnocení. Naopak příplatkový systém automatického brzdění hodnocen nebyl – podle Euro NCAP nebude ve většině prodaných automobilů.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,333108,364%

Závěr

Euro NCAP ohodnotila bezpečnost Mazdy CX-3 čtyřmi hvězdami. Problémem byla především ochrana cestujících na zadních sedadlech. Ochrana pasažérů vzadu byla v oblasti hrudníku hodnocena jako slabá, v případě nárazu zezadu byla ochrana krční páteře cestujících vzadu dokonce ohodnocena jako špatná. Na případný střet s chodcem je ale japonské SUV připraveno více než dobře.

Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky32,485%39,179%30,384%8,364%81,50%
Počet hvězd****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Letošní rok přinesl do testů Euro NCAP několik novinek. První je dvojí testování čelního nárazu. Při testování deformace narazí automobil do překážky 40 % na straně řidiče. Jak napovídá název, při testu nárazu celé šíře narazí vůz do překážky plnou šířkou přední části vozu.

Dále byly do hodnocení ochrany dospělých zahrnuty systémy varování před čelním nárazem. Naproti tomu bodové hodnocení obou typů bočních nárazů bylo spojeno do jednoho čísla. Mimoměstské AEB systémy pak obohatily spolu se systémem sledování jízdních pruhů kategorii bezpečnostní výbavy.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015)
2015Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

David Bureš
Diskuze (32)
5. 9. 2015 17:16
...
japonska skorepina...
3. 9. 2015 09:50
Re: U mna CX-3 dostala * * * * *
Síla potřebná k otevření dveří (a jestli vůbec dveře otevřít jdou) se neměřila kvůli hasičům, ti jsou vybavení a trénovaní k tomu, aby se dovnitř dostali násilím, ale hlavně pro ty ostatní, včetně posádky. Protože pak právě nemusíš čekat na hasiče s potřebnou technikou. Myslím si, že tam pořád nějaká penalizace za tohle je (jak selhání zámku při nárazu, tak nemožnost otevřít dveře po nárazu), ale musel bych se podívat.
Avatar - Lackey
3. 9. 2015 09:11
Re: U mna CX-3 dostala * * * * *
Niekedy davnejsie sa hodnotila pri narazovych testoch aj pevnost zamku dveri, a sila potrebna na otvorenie poskodenych dveri po naraze.
Dnes sa už každe havarovane auto rozreže hydraulickymi noznicami s otvaranim dveri sa neseru.

Video
Na XC90 zadne dvere sa pri stlpovom naraze otvorili, očividne zamok nesplnil svoj ucel. Vykrivene zavesenie prednych dveri budu branit otvoreniu prednych dveri.

Na CX3, na zadnych dverach zamok viditelne podrzal dvere v zavretom stave, predne zavesenie dveri ostalo cca v povodnom stave.

Ano, je to v podstate jedno, lebo skutocne bocne narazy do stromov pri cestach vacsinou uz nikto nepreživa v aute, ale z CX 3 telo aspon nevypadne.
3. 9. 2015 08:27
Re: Rozhodování
Pokud jim německé automobilky dodají potřebné podklady a prognózy budou říkat, že limit splní, tak body dostanou. Ani vyžadování daného bezpečnostního prvku v základní výbavě samo o sobě není řešením, automobilky v minulosti měnily ("downgradovaly") bezpečnostní výbavu po testech Euro NCAP. To snad není šaráda? Tenhle problém si uvědomují a pracují na řešení.

Tak ono to dělené je, rovnou na čtyři kategorie, jen ne na úrovni hvězd. Podívat se na procenta z těch čtyř kategorií není zase takový problém. Uvítal bych například, kdyby měli u všech jednotlivých testů uvedený maximální počet bodů, ne jen dosažený. Dokáži si to najít, ale už to není tak přímočaré.
Avatar - Blue Sun
3. 9. 2015 07:09
Re: Rozhodování
Spíš se mi nelíbí, jak u aut německé výroby tyhle věci berou jako "základ", i když je to všude za příplatek a často jen k vyšším výbavám, zatímco u Japonců to šmahem odsoudí. Je to šaráda.
Spíš by měli dávat nějak oddělené hodnocení, samostatně nárazy a tu blbotroniku.