Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Ford Fiesta – Pět hvězd, i když s lehkým zaváháním

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Ford Fiesta ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP předvedl dobrou ochranu dospělých i dětských cestujících a nejvíce prostoru pro zlepšení má v oblasti standardní výbavy asistenčními systémy.

Ford Fiesta byl organizací Euro NCAP testován poprvé v roce 1997 a podle tehdejšího hodnocení měl tři hvězdy za ochranu cestujících a jednu hvězdu za ochranu chodců. V roce 2000 dosáhl tento model stejného výsledky a o dva roky si později si v obou kategoriích o jednu hvězdu polepšil.

Pětihvězdičkové hodnocení si z nárazových testů oblíbený zástupce značky Ford odvezl poprvé v roce 2008 a podruhé v roce 2012. Letos tedy Ford Fiesta získal pět hvězd potřetí.

Předmětem testu byl Ford Fiesta s pětidvéřovou karoserií hatchback a pohotovostní hmotností 1150 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven omezovačem rychlosti a systémem sledování jízdního pruhu.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax KidFix a pro desetileté Britax KidFix Booster.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Ford Fiesta prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a zadního spolujezdce dobrá nebo dostatečná, s výjimkou spolujezdcova hrudníku, jehož ochrana byla hodnocena jako mezní.

crashtest ford euroncap novemodely video malevozy crashtest ford euroncap novemodely video malevozy

Při testech s bočním nárazem byla zjištěna dobrá ochrana všech kritických částí těl figurín a Ford Fiesta získal maximální počet bodů.

Při náročnějším bočním nárazu na sloup byly síly působící na hrudníky figurín vyhodnoceny jako dostatečné a ochrana všech ostatních částí jejich těl dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.

Ford Fiesta může být na přání vybaven systémem automatického nouzového brzdění. Testované vozy jím nedisponovaly, a proto nedošlo k jeho hodnocení.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,77,315,52,7033,287%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte dobrá. U figuríny šestiletého dítěte byla u hrudníku a krku vyhodnocena jako mezní a hlavy dobrá.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana figuríny šestiletého i desetiletého dítěte dobrá.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.

Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí14,3871241,384%

Ochrana chodců

Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.

Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu. K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla dobrá.

Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců je pro nový Ford Fiesta dodáván na přání a nebyl hodnocen.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců1566027,064%

Asistenční systémy

Ford Fiesta ve své nejnovější podobě je standardně vybaven systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti byl u testovaných vozidel součástí standardní výbavy, což platí i pro systém sledování jízdního pruhu.

Automatický systém nouzového brzdění je k dispozici na přání.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,532,707,260%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Ford Fiesta dosáhl v letošních testech Euro NCAP dobrých výsledků a to především v oblasti ochrany dospělých i dětských cestujících.

V kategorii ochrana chodců dosáhl tento model dobrých výsledků v oblasti ochrany nohou i pánve chodce. Hodnocení v kategorii asistenčních systémů pak snižuje systém automatického nouzového brzdění, který nebyl součástí standardní výbavy.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3387%41,384%2764%7,260%76%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
6. 9. 2017 19:29
...i když s lehkým zaváháním
Tak samozřejmě, není to koncern ;-)