Euro NCAP 2017: Fordu Ka+ se zrovna nedařilo
Ford Ka+ nahrazuje v nabídce své značky model Ka a z testů Euro NCAP si odvezl stejný počet hvězd jako první generace malého třídveřového hatchbacku v roce 2000, zatímco ta druhá získala v roce 2008 podle tehdejšího systému hodnocení čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, tři hvězdy za ochranu dětských cestujících a dvě hvězdy za ochranu chodců.
Předmětem testu byl Ford Ka+ 1.2, s karosérií pětidveřový hatchback a pohotovostní hmotností 1059 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední sedadla a omezovač rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka ROMER Kidfix XP a pro desetileté Graco Junior III.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Palubní deska některými svými částmi představuje možné riziko pro cestující různých výšek a sedící v různých pozicích. Tlak na hrudníky figurín řidiče i spolujezdce byl při tomto testu vyhodnocen jako mezní.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech části řidiče dobrá s výjimkou hrudníku a u figurín cestujících na zadním sedadle byla ochrana v oblasti hrudníku vyhodnocena jako nedostatečná a v případě hlavy slabá.
Ford Ka+ v kontrastu k výsledkům v čelních nárazech získal v testu bočního nárazu i nárazu na sloup maximální počet bodů za dobrou ochranu všech důležitých částí těla.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá mezní stupeň ochrany na zadních sedadlech.
Ford Ka+ v nárazových testech Euro NCAP nebyl vybaven autonomním nouzovým brzdovým systémem.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 6 | 3,7 | 16 | 2,1 | 0 | 27,8 | 73% | |||

Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě vozu byla podle údajů z figuríny šestiletého dítěte dobrá ochrana hlavy, průměrná ochrana hrudníku a slabá úroveň ochrany krku. U figuríny desetiletého dítěte byla rovněž vyhodnocena slabá ochrana krku a dobrá ochrana hrudníku i hlavy, ale skóre bylo sníženo za sklouznutí bezpečnostního pásu z ramene.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech kritických partií těl figurín šestiletého a desetiletého dítěte dobrá a Ford Ka+ získal maximální počet bodů.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Usazení některých typů dětských autosedaček na zadní sedadlo není možná a nesplňuje požadavky Euro NCAP.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana dětí | 7,4 | 8 | 5 | 9,7 | 30,0 | 61% | |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem ve své střední částí dobrou a po stranách průměrnou ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány kolem dolní hrany čelního skla a jeho sloupků.
Ochrana poskytována nárazníkem nohám chodců byla vyhodnocena jako dobrá a získala maximální počet bodů, ale ochrana pánevní oblasti dosáhla smíšených výsledků.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana chodců | 15,8 | 2,5 | 6 | 0 | 24,3 | 57% | |
Asistenční systémy
Ford Ka+ je standardně vybaven signalizace nezapnutí bezpečnostních pásů pouze pro přední sedadla.
Standardním prvkem je i omezovač rychlosti, ale ve výbavě tohoto modelu není systém autonomního brzdění a chybí i systém varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
| - | body | body | body | body | body | % | ||
| Asistenční systémy | 1,5 | 2 | 0 | 0 | 3,5 | 29% | ||
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Ford Ka+ získal v letošních testech Euro NCAP pouze tři hvězdy a to především díky nedostatkům v ochraně dospělých i dětských cestujících při testech čelních nárazů.
Do nízkého hodnocení se pak promítla i absence systémů autonomního brzdění a varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 28 | 73% | 30 | 61% | 24 | 57% | 4 | 29% | 59% |
| Počet hvězd | *** | ||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |





















