Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Jaguar E-Pace – Pět hvězd i s malým tlakem v airbagu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Kompaktní SUV značky Jaguar dosáhlo v testech Euro NCAP na plný počet hvězd i přes lehký kontakt hlavy řidiče s volantem při čelním nárazu, při němž však nebylo zaznamenáno zranění.

Jaguar E-Pace se v létě letošního roku představil jako menší z dvojice SUV své značky a v testech Euro NCAP dosáhl dobrých výsledků.

Pozornost sice přitahuje nedostatečný tlak v čelním airbagu řidiče, ale i přesto nedošlo při čelním nárazu ke zranění hlavy a novinka značky Jaguar navíc oslňuje výsledky nárazových testů v kategorii ochrany dětských cestujících.

Předmětem testu byl Jaguar E-Pace R-Dynamic 2.0 diesel s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1867 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.

Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti, systémem sledování jízdního pruhu a rovněž aktivní kapotou motoru.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Kidfix Xp SICT a pro desetileté dítě sedačka Safety 1st Manga.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. V airbagu řidiče nebyl dostatečný tlak, aby bylo zabráněno lehkému kontaktu hlavy s volantem a její ochrana byla proto hodnocena jako dostatečná. V případě hrudníku řidiče je uvedena mezní ochrana. Pro kolena a stehna řidiče i přední spolujezdce byla poskytnuta dobrá ochrana, ale ochrana levé holeně řidiče byla hodnocena jako slabá. Jaguar E-Pace prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

crashtest jaguar euroncap novemodely video crashtest jaguar euroncap novemodely video

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a spolujezdce dobrá s výjimkou jejich hrudníků, u nichž byla vyhodnocena jako dostatečná.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá a Jaguar E-Pace získal maximální počet bodů.

V náročnějším testu s bočním nárazem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče vyhodnocena jako dostatečná a u ostatních částí jeho těla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.

Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz dokázal zabránit kolizím nebo snížit rychlost vozu a přispět tak ke snížení následků srážky.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých5,37,515,81,62,833,086%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě i bočním nárazovém testu byla ochrana všech kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá a Jaguar E-Pace získal v těchto testech maximální počet bodů.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.

Na sedadla modelu E-Pace lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí16871243,087%

Ochrana chodců

Jaguar E-Pace je vybaven aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací a pro chodce různých tělesných typů. Výsledky testu byly téměř vždy dobré nebo dostatečné a to i v oblasti A sloupků karoserie. Výjimkou byla přední část kapoty motoru, kde byla ochrana slabá.

Přední nárazník poskytoval na zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a ve své střední části pod maskou chladiče pak dostatečnou ochranu.

K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla dobrá s výjimkou několika míst, kde byla naopak špatná.

Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců19,63,35,73,832,477%

Asistenční systémy

Jaguar E-Pace je standardně vybaven systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech. Standardem je i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti a systém sledování jízdního pruhu.

Systém automatického nouzového brzdění v testech provedených při dálničních rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,331,92,68,872%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Jaguar E-Pace i přes zaváhání v ochraně dospělých cestujících v podobě nedostatečného tlaku v airbagu řidiče dosáhl dobrých výsledků, což dokazuje ocenění v podobě plného počtu hvězd.

Vynikajících výsledků dosáhl zástupce britské značky v ochranně dětských cestujících a špatně si nevedl ani v ochraně chodců či kategorii asistenčních systémů.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3386%4387%3277%8,872%82%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)