Euro NCAP 2017: Jaguar E-Pace – Pět hvězd i s malým tlakem v airbagu
Jaguar E-Pace se v létě letošního roku představil jako menší z dvojice SUV své značky a v testech Euro NCAP dosáhl dobrých výsledků.
Pozornost sice přitahuje nedostatečný tlak v čelním airbagu řidiče, ale i přesto nedošlo při čelním nárazu ke zranění hlavy a novinka značky Jaguar navíc oslňuje výsledky nárazových testů v kategorii ochrany dětských cestujících.
Předmětem testu byl Jaguar E-Pace R-Dynamic 2.0 diesel s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1867 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti, systémem sledování jízdního pruhu a rovněž aktivní kapotou motoru.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Kidfix Xp SICT a pro desetileté dítě sedačka Safety 1st Manga.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. V airbagu řidiče nebyl dostatečný tlak, aby bylo zabráněno lehkému kontaktu hlavy s volantem a její ochrana byla proto hodnocena jako dostatečná. V případě hrudníku řidiče je uvedena mezní ochrana. Pro kolena a stehna řidiče i přední spolujezdce byla poskytnuta dobrá ochrana, ale ochrana levé holeně řidiče byla hodnocena jako slabá. Jaguar E-Pace prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a spolujezdce dobrá s výjimkou jejich hrudníků, u nichž byla vyhodnocena jako dostatečná.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá a Jaguar E-Pace získal maximální počet bodů.
V náročnějším testu s bočním nárazem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče vyhodnocena jako dostatečná a u ostatních částí jeho těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.
Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz dokázal zabránit kolizím nebo snížit rychlost vozu a přispět tak ke snížení následků srážky.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 5,3 | 7,5 | 15,8 | 1,6 | 2,8 | 33,0 | 86% | |||
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě i bočním nárazovém testu byla ochrana všech kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá a Jaguar E-Pace získal v těchto testech maximální počet bodů.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Na sedadla modelu E-Pace lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana dětí | 16 | 8 | 7 | 12 | 43,0 | 87% | |
Ochrana chodců
Jaguar E-Pace je vybaven aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací a pro chodce různých tělesných typů. Výsledky testu byly téměř vždy dobré nebo dostatečné a to i v oblasti A sloupků karoserie. Výjimkou byla přední část kapoty motoru, kde byla ochrana slabá.
Přední nárazník poskytoval na zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a ve své střední části pod maskou chladiče pak dostatečnou ochranu.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla dobrá s výjimkou několika míst, kde byla naopak špatná.
Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
| Ochrana chodců | 19,6 | 3,3 | 5,7 | 3,8 | 32,4 | 77% | |
Asistenční systémy
Jaguar E-Pace je standardně vybaven systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech. Standardem je i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti a systém sledování jízdního pruhu.
Systém automatického nouzového brzdění v testech provedených při dálničních rychlostech zabránil kolizi nebo zmírnil její následky.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
| - | body | body | body | body | body | % | |
| Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 1,9 | 2,6 | 8,8 | 72% | |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Jaguar E-Pace i přes zaváhání v ochraně dospělých cestujících v podobě nedostatečného tlaku v airbagu řidiče dosáhl dobrých výsledků, což dokazuje ocenění v podobě plného počtu hvězd.
Vynikajících výsledků dosáhl zástupce britské značky v ochranně dětských cestujících a špatně si nevedl ani v ochraně chodců či kategorii asistenčních systémů.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 33 | 86% | 43 | 87% | 32 | 77% | 8,8 | 72% | 82% |
| Počet hvězd | ***** | ||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |

























