Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EuroNCAP 2017: Land Rover Discovery – Poprvé za pět hvězd

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Land Rover Discovery ve své nejnovější podobě v testech EuroNCAP překonalo v bodovém hodnocení svého předchůdce a získal plný počet hvězd.

Land Rover Discovery sice již patří k tradičním zástupcům své značky, ale testů Euro NCAP se zúčastnil teprve podruhé a poprvé v nich získal hodnocení v podobě pěti hvězd.

První torturu nárazových testů si britské SUV užilo v roce 2006 a podle tehdejšího hodnocení získalo čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, stejný počet hvězd za ochranu dětských cestujících a jednu hvězdu za ochranu chodců.

Předmětem testu byl Land Rover Discovery 2.0 diesel HSE, s karosérií pětidveřové SUV a pohotovostní hmotností 2390 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven AEB systémy pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem varování řidiče před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Romer Kidfix XP a pro desetileté Graco Booster Basic.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Land Rover Discovery prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích. Přesto došlo na penalizaci a to kvůli nedostatečnému tlaku v airbagu řidiče.

Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech částí těla řidiče dobrá, s výjimkou hrudníku, kde byla hodnocena jako dostatečná a podobná situace byla u cestujícího na zadním sedadle, kde již byla ochrana hrudníku mezní.

Hodnoty zaznamenané figurínou ukázaly dobrou ochranu všech důležitých částí těla při testu bočního nárazu i nárazu na sloup. Při bočním nárazu byl Land Rover Discovery i přesto diskvalifikován a to za odjištění dveří řidiče.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech, ale na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.

Land Rover Discovery je standardně vybaven systémem autonomního nouzového brzdění. Při testování fungoval systém dobře za všech zkoušených rychlostí.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní - deformace Čelní - celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem
Jednotky body body body body body body %
Ochrana dospělých 6,9 7,3 15,5 1,6 2,9 34,3 90%

crashtest landrover euroncap novemodely video crashtest landrover euroncap novemodely video

Ochrana dětí

Při čelním nárazu byla ochrana všech částí těla šestiletého dítěte dobrá s výjimkou dostatečné ochrany hrudníku. Ochrana desetiletého dítěte byla dobrá s výjimkou ochrany krku, která byla dostatečná.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těl obou figurín dětských pasažérů dobrá a vůz získal maximum bodů.

Hlavový airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má jasnou představu o jeho stavu.

Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Čelní náraz Boční náraz Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana dětí 13,6 8 7 10,8 39,5 80%

Ochrana chodců

Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem ve své střední částí dobrou a po stranách dostatečnou až mezní ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány v oblasti přední hrany kapoty a kolem sloupků čelního skla.

Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů. Ochrana pánevní oblasti byla smíšená a Land Rover Discovery jí nabízí dobrá i špatná místa.

Systémem autonomního nouzového brzdění chodce dobře detekuje a v testech získal maximální počet bodů, protože vždy zamezil srážce při rychlostech do 40 km/h a při rychlostech vyšších pak dokázal dosáhnout jejich požadovaného snížení.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy AEB Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana chodců 15,5 4,1 6 6 31,7 75%

Asistenční systémy

Euro NCAP uvádí pro kategorii asistenční systémy, že systémem autonomního nouzového brzdění fungoval dobře i při testech prováděných při dálničních rychlostech.

Standardní výbavou je signalizace nezapnutí bezpečnostních pásu pro všechny tři řady sedadel, omezovač rychlosti i systém varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu řidiče.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem
- body body body body body %
Asistenční systémy 1,5 3 1,7 2,6 8,8 73%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Land Rover Discovery vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil oceněný pěti hvězdami. Dobrých výsledků dosahuje toto SUV v ochraně dospělých i dětských cestujících, i když s několika nedostatky.

Dobré výsledky pak předvedl tento model i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem pánevní oblast.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 34 90% 39,5 80% 32 75% 9 73% 82%
Počet hvězd *****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy
Pro ***** 80% 75% 60% 50%
Pro **** 70% 60% 50% 40%
Pro *** 60% 30% 40% 25%
Pro ** 50% 25% 30% 15%
Pro * 40% 15% 20% 10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - Hammunasakra
5. 3. 2017 21:32
Re: Nazdar Karle
V nevýhodě je = proto je taky tolikanásobně dražší = aby za ty prachy zvládli aspoň to co třeba ten levnej klumpr C3 za 200 tisíc

Jako [odkaz]
Avatar - Hammunasakra
5. 3. 2017 21:31
Re: Nazdar Karle
Oceňuju sebekritiku :yes: ;-)

Před tejdnem si se vysmíval faktu že SUV nejsou bezpečnější a podívej se dneska :yes: :-)

Že mnohanásobně dražší SUV nezvládá zlomek tý ceny dát do stejný boční bezpečnosti jako ultralevnej základ aut za 200 tisíc = to je fakt tristní. Tristnější je snad jen to že se to snažíš furt okecávat ;-\

Minimálně by měli zvládnout stejnou bezpečnost = už to chápeš?

Když se chce jde to [odkaz] [odkaz]
Avatar - _Karel_
5. 3. 2017 16:12
Re: Nazdar Karle
Mám na mysli čistě v nárazu na sloup. Když se proti sloupu vrhne auto s 18ti nebo s 12ti metráky, jen to těžší v nevýhodě. I když - je to vždy, pokud narazí do pevné překážky. Ne při srážce dvou aut, tam je to samozřejmě naopak.
Avatar - KLAS
5. 3. 2017 15:46
Re: Nazdar Karle
Ovšem ty píšeš hore, že těžší auta jsou dost handicapovaná, čili to myslíš obecně, nie len vzato k tomuto konkrétnemu výsledku Discovery 5. Preto sa pýtam, prečo by mali byť ťažšie autá v nevýhode.
Avatar - _Karel_
5. 3. 2017 15:17
Re: Nazdar Karle
Vycházím čistě z procentuálních výsledků nárazového testu NCAP. Poškození pasažérů jsou u Disca trošku větší. Ale - vážně je mi to jedno. To je reakce na Hammunasakru, který tu měl hrozné hallo z toho, že v nárazu na sloup je 18 metráková Q5 horší, než C3.
A taky tvrdí, že SUV jsou méně bezpečné, než běžná osobní auta.
I podle mě jsou těžší auta při vzájemné srážce s něčím lehčím ve výhodě.