EuroNCAP 2017: Land Rover Discovery – Poprvé za pět hvězd
Land Rover Discovery sice již patří k tradičním zástupcům své značky, ale testů Euro NCAP se zúčastnil teprve podruhé a poprvé v nich získal hodnocení v podobě pěti hvězd.
První torturu nárazových testů si britské SUV užilo v roce 2006 a podle tehdejšího hodnocení získalo čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, stejný počet hvězd za ochranu dětských cestujících a jednu hvězdu za ochranu chodců.
Předmětem testu byl Land Rover Discovery 2.0 diesel HSE, s karosérií pětidveřové SUV a pohotovostní hmotností 2390 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven AEB systémy pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem varování řidiče před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Romer Kidfix XP a pro desetileté Graco Booster Basic.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Land Rover Discovery prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích. Přesto došlo na penalizaci a to kvůli nedostatečnému tlaku v airbagu řidiče.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech částí těla řidiče dobrá, s výjimkou hrudníku, kde byla hodnocena jako dostatečná a podobná situace byla u cestujícího na zadním sedadle, kde již byla ochrana hrudníku mezní.
Hodnoty zaznamenané figurínou ukázaly dobrou ochranu všech důležitých částí těla při testu bočního nárazu i nárazu na sloup. Při bočním nárazu byl Land Rover Discovery i přesto diskvalifikován a to za odjištění dveří řidiče.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech, ale na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.
Land Rover Discovery je standardně vybaven systémem autonomního nouzového brzdění. Při testování fungoval systém dobře za všech zkoušených rychlostí.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
| Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
| Ochrana dospělých | 6,9 | 7,3 | 15,5 | 1,6 | 2,9 | 34,3 | 90% | |||

Ochrana dětí
Při čelním nárazu byla ochrana všech částí těla šestiletého dítěte dobrá s výjimkou dostatečné ochrany hrudníku. Ochrana desetiletého dítěte byla dobrá s výjimkou ochrany krku, která byla dostatečná.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těl obou figurín dětských pasažérů dobrá a vůz získal maximum bodů.
Hlavový airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
| Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
| Ochrana dětí | 13,6 | 8 | 7 | 10,8 | 39,5 | 80% | ||
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem ve své střední částí dobrou a po stranách dostatečnou až mezní ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány v oblasti přední hrany kapoty a kolem sloupků čelního skla.
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů. Ochrana pánevní oblasti byla smíšená a Land Rover Discovery jí nabízí dobrá i špatná místa.
Systémem autonomního nouzového brzdění chodce dobře detekuje a v testech získal maximální počet bodů, protože vždy zamezil srážce při rychlostech do 40 km/h a při rychlostech vyšších pak dokázal dosáhnout jejich požadovaného snížení.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
| Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
| Ochrana chodců | 15,5 | 4,1 | 6 | 6 | 31,7 | 75% | ||
Asistenční systémy
Euro NCAP uvádí pro kategorii asistenční systémy, že systémem autonomního nouzového brzdění fungoval dobře i při testech prováděných při dálničních rychlostech.
Standardní výbavou je signalizace nezapnutí bezpečnostních pásu pro všechny tři řady sedadel, omezovač rychlosti i systém varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu řidiče.
| Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
| - | body | body | body | body | body | % | ||
| Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 1,7 | 2,6 | 8,8 | 73% | ||
Celkový výsledek: Pět hvězd
Land Rover Discovery vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil oceněný pěti hvězdami. Dobrých výsledků dosahuje toto SUV v ochraně dospělých i dětských cestujících, i když s několika nedostatky.
Dobré výsledky pak předvedl tento model i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem pánevní oblast.
| Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 34 | 90% | 39,5 | 80% | 32 | 75% | 9 | 73% | 82% |
| Počet hvězd | ***** | ||||||||
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
| 2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
| Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
| Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
| Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |
























