EuroNCAP 2017: Land Rover Discovery – Poprvé za pět hvězd
Land Rover Discovery sice již patří k tradičním zástupcům své značky, ale testů Euro NCAP se zúčastnil teprve podruhé a poprvé v nich získal hodnocení v podobě pěti hvězd.
První torturu nárazových testů si britské SUV užilo v roce 2006 a podle tehdejšího hodnocení získalo čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, stejný počet hvězd za ochranu dětských cestujících a jednu hvězdu za ochranu chodců.
Předmětem testu byl Land Rover Discovery 2.0 diesel HSE, s karosérií pětidveřové SUV a pohotovostní hmotností 2390 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven AEB systémy pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem varování řidiče před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax Romer Kidfix XP a pro desetileté Graco Booster Basic.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Land Rover Discovery prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích. Přesto došlo na penalizaci a to kvůli nedostatečnému tlaku v airbagu řidiče.
Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech částí těla řidiče dobrá, s výjimkou hrudníku, kde byla hodnocena jako dostatečná a podobná situace byla u cestujícího na zadním sedadle, kde již byla ochrana hrudníku mezní.
Hodnoty zaznamenané figurínou ukázaly dobrou ochranu všech důležitých částí těla při testu bočního nárazu i nárazu na sloup. Při bočním nárazu byl Land Rover Discovery i přesto diskvalifikován a to za odjištění dveří řidiče.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech, ale na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.
Land Rover Discovery je standardně vybaven systémem autonomního nouzového brzdění. Při testování fungoval systém dobře za všech zkoušených rychlostí.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 6,9 | 7,3 | 15,5 | 1,6 | 2,9 | 34,3 | 90% |
crashtest landrover euroncap novemodely video
Ochrana dětí
Při čelním nárazu byla ochrana všech částí těla šestiletého dítěte dobrá s výjimkou dostatečné ochrany hrudníku. Ochrana desetiletého dítěte byla dobrá s výjimkou ochrany krku, která byla dostatečná.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těl obou figurín dětských pasažérů dobrá a vůz získal maximum bodů.
Hlavový airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana dětí | 13,6 | 8 | 7 | 10,8 | 39,5 | 80% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem ve své střední částí dobrou a po stranách dostatečnou až mezní ochranu jeho hlavě. Špatné výsledky byly zaznamenány v oblasti přední hrany kapoty a kolem sloupků čelního skla.
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů. Ochrana pánevní oblasti byla smíšená a Land Rover Discovery jí nabízí dobrá i špatná místa.
Systémem autonomního nouzového brzdění chodce dobře detekuje a v testech získal maximální počet bodů, protože vždy zamezil srážce při rychlostech do 40 km/h a při rychlostech vyšších pak dokázal dosáhnout jejich požadovaného snížení.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 15,5 | 4,1 | 6 | 6 | 31,7 | 75% |
Asistenční systémy
Euro NCAP uvádí pro kategorii asistenční systémy, že systémem autonomního nouzového brzdění fungoval dobře i při testech prováděných při dálničních rychlostech.
Standardní výbavou je signalizace nezapnutí bezpečnostních pásu pro všechny tři řady sedadel, omezovač rychlosti i systém varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu řidiče.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 1,7 | 2,6 | 8,8 | 73% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Land Rover Discovery vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil oceněný pěti hvězdami. Dobrých výsledků dosahuje toto SUV v ochraně dospělých i dětských cestujících, i když s několika nedostatky.
Dobré výsledky pak předvedl tento model i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem pánevní oblast.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 90% | 39,5 | 80% | 32 | 75% | 9 | 73% | 82% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |