Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v lednu 2019: Pád prodejů pokračuje. Toyota předstihla Škodu, Peugeot druhý

David Bureš
Diskuze (59)
Nový rok začal na evropských trzích tam, kde ten minulý skončil. Pokles prodejů nových automobilů pokračuje.

Evropský trh s novými automobily nezažívá zrovna nejšťastnější období. Od příchodu nových emisních norem v září 2018 prodeje aut na starém kontinentu klesají, přičemž pokles se nezastavil ani v novém roce. V lednu 2019 bylo v Evropě registrováno 1.226.446 automobilů, o 4,6 % méně než před rokem.

Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které evidují prodeje v 27 zemích EU (bez Malty) a státech Evropského sdružení volného obchodu (bez Lichtenštejnska).

Nadále je tak znát výpadek modelů v souvislosti s novými emisními normami, kdy část výrobců nestačila včas homologovat všechna svá auta podle nových pravidel. Přidejme k tomu nejistotu kolem odchodu Velké Británie z Evropské unie, klesající zájem o automobily s naftovým motorem nebo rozvoj různých služeb na sdílení aut a je hned jasné, že prodeje aut v Evropě mohou klesat i v nadcházejících měsících.

Setrvávající pokles prodejů však zatím nenarušil dominanci Volkswagenu, který nadále zůstává největší značkou v Evropě. V lednu s 141.503 registrovanými vozy držel 11,5% podíl na trhu, meziročně však jeho prodeje klesly o 3,5 %.

Na druhou příčku se však tentokrát vyšvihl Peugeot, jehož 81.739 registrovaných vozů znamenalo 6,7% podíl na trhu. I francouzská značka si však meziročně pohoršila, o 2,2 %.

Obvyklá dvojka evropského trhu, Renault, se tentokrát musela spokojit až se čtvrtou příčkou, 72.050 registrovaných vozů bylo o 8,3 % méně než o rok dříve. Na druhou stranu je nutné zdůraznit, že Renault obvykle mívá slabší začátky roku a nahoru se dere až postupně. Třetí příčku každopádně v lednu zakončoval Ford, jehož 6,6% meziroční pokles je jeden z nejvyšších v top 10 značek.

Evropský trh v lednu 2019: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 1/2019 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen141.503-3,511,5
2.Peugeot81.739-2,26,7
3.Ford78.485-6,66,4
4.Renault72.050-8,35,9
5.Opel/Vauxhall69.687-6,45,7
6.Mercedes-Benz65.973-2,35,4
7.Toyota61.542-6,45,0
8.Škoda60.754-4,75,0
9.BMW59.108-4,64,8
10.Audi53.899-16,94,4
11.Citroën51.738+2,84,2
12.Fiat48.238-19,63,9
13.Hyundai44.627-0,93,6
14.Dacia44.538+12,53,6
15.Kia38.040+2,23,1
16.Seat36.640+6,53,0
17.Nissan32.349-24,72,6
18.Volvo27.517+21,42,2
19.Mazda18.945-5,51,5
20.Mini14.907+3,71,2
-CELKEM1.226.446-4,6-

Nejvíce z těch nejlepších si pohoršilo Audi, které pokračuje v pádu z loňského roku. Výsledných 53.899 registrovaných vozů stačilo na desátou příčku, bylo to 16,9 % méně než před rokem. Čtyři kruhy se tak nadále potýkají s WLTP a klesajícím zájmem o naftu.

Škoda v lednu obsadila osmou příčku, 60.754 registrovaných vozů bylo o 4,7 % méně než před rokem. Stejně jako loni v lednu se před ní umístila Toyota, s 61.542 registrovanými auty (-6,4 %).

Jestliže mezi 10 nejlepšími značkami na trhu není ani jediná, která by si prodejně meziročně polepšila, v druhé desítce už je šest takových. Nejvýrazněji vyskočily čtrnáctá Dacia (+12,5 %), šestnáctý Seat (+6,5 %) a osmnácté Volvo (+21,4 %). Naopak Fiat (-19,6 %) a Nissan (-24,7 %) pokračují v pádu.

Z hlediska pořadí koncernů je nejvýše samozřejmě největší evropská skupina, Volkswagen Group, která drží 24,2 % trhu. Meziročně však její prodeje klesly o 6,4 %. Druhá následuje Skupina PSA, třetí příčku obsadila Aliance Renault-Nissan, která též výrazněji klesla, o 7,2 %.

Evropský trh v lednu 2019: Nejprodávanější auta podle koncernů
Poř.KoncernProdej 1/2019 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.VW Group296.693-6,424,2
2.Skupina PSA206.521-2,316,8
3.Aliance Renault-Nissan149.742-7,212,2
4.Hyundai-Kia82.667+0,56,7
5.Ford78.485-6,66,4
6.BMW Group74.015-3,16,0
7.Daimler73.327-1,56,0

David Bureš
Diskuze (59)
Avatar - Emel
20. 2. 2019 08:48
Re: 3 valec tiez meni rebricek predajnosti
Je potřeba rozlišovat pohled nezaujatého pozorovatele a pohled zákazníka.

Jako nezaujatý pozorovatel cenu jako problém nevidím. Naopak jsem měl pocit, že Škodovka kdysi nacenila zbytečně vstřícně Octavii RS, která se pak prodávala místo běžných služebáků... myslím, že RS by mělo mít nějako exkluzivitu, za kterou zákazník zaplatí. Případně tam je prostor pro slevy, zatím to ale nevypadá, že by bylo potřeba to tlačit.

Pohled zákazníka - Ty prachy bych za to nedal. A nemusím jen bychařit... předloni jsem vybíral služební auto a Škodovka se ukázala jako drahá, tak jsem koupil Opel, i když jinak se mi Superb líbil a rád bych domácí značku podpořil. Nezaujatý pozorovatel k tomu podotýká, že to je spíš problém Opelu, který v té době prodělával na každém prodaném autě.

Škodovka naráží na jiné problémy - výrobní kapacity v ČR, situace na trhu práce, přechod na EV, legislativa okolo emisí, závislost na Číně (i když ne tak silná jako jinde)... no ale to je holt život.
Avatar - Hammunasakra
20. 2. 2019 07:40
Re: 3 valec tiez meni rebricek predajnosti
Jo přesně to sem myslel = jeden autor to někde napíše = a tim to nastane

Mimochodem mě je Lexus a Toyota sympatická = proto jakym způsobem stavěj auta. Jak sou udělaný a promyšlený i nízký provozní náklady na celou dobu životnosti. Hodnocení 4 nebo 4,5* mě fakt nebere :-)

Ty si nemyslíš nepřipouštíš = bez toho aby sis to někde přečet = že Škoda začíná narážet, na pro ni zatim neznámej problém? ;-)
19. 2. 2019 23:30
Re: Toyota zrazila kojota
>:D >:D >:D :yes: "On není rasista, on je jen..." >:D
Avatar - Emel
19. 2. 2019 20:27
Re: 3 valec tiez meni rebricek predajnosti
Jak se pozná, že "začíná narážet"? Že jedno britské periodikum otestuje Kodiaq RS, dá mu 4* a prohlásí, že je za ty peníze drahé?

No to se ale týká výhradně RS... a krom toho, tohle je zrovna problém, který se řeší celkem snadno, tím spíš v situaci, že je RS co jsem slyšel dost dopředu vyprodané (výrobní kapacita je větší problém).

Mimochodem, standardní Kodiaq má 4,5*, což je víc, než jakákoli Toyota i Lexus.
Avatar - Hammunasakra
19. 2. 2019 19:12
Re: 3 valec tiez meni rebricek predajnosti
Popravdě je mi úplně jedno kdo prodá o pár set kusů na kontinentu víc nebo míň ;-)

Ale Škoda začíná narážet na pro ní dosud neznámej problém [odkaz]

Mě se nová technika platforma i nová generace pohonů Toyoty hodně líbí. Skvěle dopadá i v bezpečnosti [odkaz] atd. takže jak to všichni berem podle sebe = myslim že by to na prodeje mohlo mít vliv = tipuju že Toyota i na evropskym kontinentu letos Škodovku dá :-)