Tohle jsou nejprodávanější elektromobily v Evropě. Žebříček má nového krále
Evropský trh s novými automobily v loňském roce stagnoval, 15,6 milionu registrovaných vozů byla stejná úroveň jako o rok dříve. V oblasti elektromobilů však k žádné stagnaci nedošlo, ba naopak. Za rok 2018 bylo na starém kontinentu registrováno o 47 % více aut s elektrickým pohonem než v roce 2017.
Navzdory obřímu růstu však elektromobily pořád zůstávají jen alternativami ke konvenčním autům se spalovacím motorem. Vždyť jejich registrace za rok 2018 čítaly 195.200 kusů, což je sice rekordní číslo, zároveň ale z pohledu celkového trhu marginálie. To dokazuje třeba fakt, že prodeje tří nejprodávanějších elektroaut v Evropě nestačí ani na celkové evropské prodeje nejprodávanějšího hybridu v Evropě, Toyoty Yaris.
Prodejní růst navíc podle analytiků není ani tak způsoben nějakou obří popularitou těchto aut, jako spíše jejich rozšiřující se nabídkou a zlepšující se technikou. Pomalu ale jistě rostoucí dojezd už totiž začíná stačit více a více potenciálním klientům. A to hlavně na trzích s pobídkami na tento typ vozidel.
Nabídka ale stále zůstává omezená, v tomto ohledu se na začátek elektrické éry teprve čeká. Statistiky analytické společnosti JATO Dynamics hovoří o tom, že jen 25 elektrických modelů překonalo 10 prodaných kusů za loňský rok. Celkem se přitom podle JATO Dynamics v Evropě prodává na 338 různých modelů aut.
Mezi nově příchozí v loňském roce patřil třeba Jaguar I-Pace, který se dokonce probojoval mezi nejprodávanější elektrovozy na evropském trhu. S 6.294 registrovanými kousky mu patřila 10. příčka. Dařilo se mu hlavně v Nizozemí, kde se s 3.495 prodanými kusy stal s přehledem nejprodávanějším Jaguarem na trhu – druhý v pořadí, sedan XE, přitom zaznamenal jen 368 prodaných exemplářů.
Právě Nizozemí je v Evropě čtvrtý největší trh s elektromobily, tamějších 24.284 registrovaných elektromobilů bylo navíc o 202 % více než před rokem. Jedničkou však nadále zůstává Norsko, kde bylo v loňském roce registrováno 46.057 nových elektroaut, o 39 % více než o rok dříve.
Největší trhy s elektromobily v Evropě v roce 2018 | |||
Poř. | Země | Prodeje 2018 (ks) | Meziroční rozdíl (%) |
1. | Norsko | 46.057 | +39 |
2. | Německo | 34.543 | +40 |
3. | Francie | 30.939 | +24 |
4. | Nizozemí | 24.284 | +202 |
5. | Velká Británie | 14.504 | +7 |
6. | Švédsko | 7.069 | +68 |
7. | Rakousko | 6.695 | +23 |
8. | Španělsko | 6.087 | +53 |
9. | Švýcarsko | 5.141 | +4 |
10. | Itálie | 4.949 | +157 |
V Česku sice prodeje elektrovozů také mohutně rostly, o meziročně o 107 %, výsledných 553 prodaných elektromobilů ale znamená, že z evropského pohledu je český trh pro elektromobily jeden z nejmenších. Zkrátka minimální zvýhodnění drahých elektromobilů dělá své...
A jaké elektromobily byly v Evropě v roce 2018 vůbec nejprodávanější? Na první příčku se díky nové, druhé generace vyhoupl Nissan Leaf, s 38.790 prodanými kusy. Na druhou příčku tak odsunul dosavadní evropskou jedničku, Renault Zoe, jehož prodeje meziročně vzrostly na 38.167 kusů. Zoe je totiž silně závislé na domácím francouzském trhu, zatímco Leafu se tradičně daří v Norsku, ráji elektromobilů, kde byl loni dokonce nejprodávanějším modelem.
Na třetí příčku se díky silnému zájmu ve Velké Británii a Nizozemí vyhoupl Volkswagen e-Golf s 21.111 prodanými kusy. I kvůli tomu se Tesla Model S propadl až na pátou příčku, prodeje jiných elektromobilů zkrátka rostly rychleji.
Nejprodávanější elektromobily v Evropě za rok 2018 | |||
Poř. | Model | Prodeje 2018 (ks) | Prodeje 2017 (ks) |
1. | Nissan Leaf | 38.790 | 16.887 |
2. | Renault Zoe | 38.167 | 30.523 |
3. | VW e-Golf | 21.111 | 12.681 |
4. | BMW i3 | 18.018 | 14.390 |
5. | Tesla Model S | 16.414 | 15.954 |
6. | Tesla Model X | 12.589 | 11.870 |
7. | Hyundai Ioniq | 9.213 | 5.837 |
8. | Smart ForTwo Electric Drive | 8.703 | 5.033 |
9. | Kia Soul EV | 6.591 | 5.470 |
10. | Jaguar I-Pace | 6.294 | - |