Evropský trh v únoru 2016: Volkswagen stále první, podíl ale klesá
Evropské prodeje Volkswagenu během prvního letošního měsíce meziročně klesly, což byl nepochybně následek kauzy Dieselgate. V únoru ale Volkswagen opět zaznamenal růst, byť menší než konkurence. Německý výrobce je tak se 125.058 prodanými kusy stále nejprodávanější značkou na starém kontinentě, jeho tržní podíl ale meziročně klesl z 25,4 % na 24 %.
Zatímco Volkswagen si v únoru proti minulému roku polepšil „jen“ o 4,6 %, ostatní velké značky hlásí více než desetiprocentní růst. Hodně se dařilo Fordu (+19,2 %) nebo Opelu (+18,3 %), to ale stále není nic proti Fiatu, jehož prodeje proti loňskému únoru vzrostly o významných 24,4 %. Zatímco v minulých měsících se italský výrobce obvykle pohyboval na konci první desítky značek, tentokrát ukořistil skvělé šesté místo.
Top 10 značek uzavírá Škoda, která si proti lednu pomohla o jednu příčku. Mladoboleslavská značka má na svém kontě 49.797 prodaných aut, což znamená 4,6% podíl na evropském trhu. Oproti loňskému únoru prodeje Škody vzrostly o 14,4 %.
Naprosté většině značek v únoru prodeje vzrostly. Jedinou výjimkou z větších značek je Seat, 25.383 v únoru prodaných aut znamená pokles o 4,2 %. Naopak obřího úspěchu dosáhl Jaguar, s meziročním nárůstem o 179 %.
Evropský trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 2/2016 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Volkswagen | 125.058 | +4,6 | 11,4 |
2. | Renault | 77.005 | +10,6 | 7,0 |
3. | Ford | 73.440 | +19,2 | 6,7 |
4. | Peugeot | 71.131 | +14,1 | 6,5 |
5. | Opel/Vauxhall | 71.122 | +18,3 | 6,5 |
6. | Fiat | 60.730 | +24,4 | 5,6 |
7. | Audi | 57.753 | +16,0 | 5,3 |
8. | BMW | 55.931 | +14,9 | 5,1 |
9. | Mercedes-Benz | 54.640 | +21,2 | 5,0 |
10. | Škoda | 49.797 | +14,4 | 4,6 |
11. | Citroën | 45.309 | +11,3 | 4,1 |
12. | Toyota | 44.745 | +9,8 | 4,1 |
13. | Nissan | 40.076 | +1,7 | 3,7 |
14. | Hyundai | 35.324 | +14,1 | 3,2 |
15. | Kia | 31.308 | +22,0 | 2,9 |
- | CELKEM | 1.092.825 | +14,0 | - |
Celkem se na evropských trzích během letošního února prodalo 1.092.825 automobilů, což je meziroční nárůst o 14 %. Statistiky prodejů vyplývají z dat Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA). Ten eviduje statistiky 30 evropských států. Ke státům Evropské unie přidává i prodeje ve vybraných státech Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) – z Islandu, Norska a Švýcarska. Ve statistikách jsou tudíž zahrnuta prodejní čísla většiny důležitých evropských trhů, chybí ale třeba Ukrajina a Rusko.
Největším evropským trhem je Německo, kde v únoru bylo registrováno 250.146 nových aut. Druhá je tentokrát Itálie se 172.241 registrovanými vozy. Velká Británie s 83.395 registrovanými auty v únoru jako obvykle zažila slabší měsíc a skončila až za Francií (166.728 aut) a Španělskem (97.650 aut). Na většině sledovaných trhů prodeje vzrostly, jedinými výjimkami jsou Řecko (-32,4 %) a Nizozemí (-15 %).
Co se týče prodejů koncernů, tak nejvýše zůstává Volkswagen Group s 24% podílem na trhu. Německý koncern si meziročně polepšil o 7,7 %, stejně jako celkově druhá aliance Nissan-Renault. Na čtvrtou příčku se tentokrát vyšvihl Fiat Chrysler Automobiles (FCA), kterému vedle úspěchu Fiatu pomohl i nárůst Jeepu (+23,9 %) a překvapivě i Lancie/Chrysleru (+15,9 %).
Evropský trh – registrace nových aut podle koncernů | ||||
Poř. | Koncern | Prodeje v 2/2016 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | VW Group | 262.670 | +7,7 | 24,0 |
2. | Renault-Nissan | 146.728 | +7,7 | 13,5 |
3. | PSA | 121.715 | +12,7 | 11,1 |
4. | FCA | 80.963 | +22,4 | 7,4 |
5. | Ford | 73.440 | +19,2 | 6,7 |
6. | General Motors | 71.214 | +17,9 | 6,5 |
7. | BMW Group | 67.580 | +13,9 | 6,2 |
8. | Hyundai-Kia | 66.632 | +17,7 | 6,1 |
9. | Daimler | 63.019 | +20,6 | 5,8 |
10. | Toyota Group | 47.197 | +10,8 | 4,3 |
- | CELKEM | 1.092.825 | +14,0 | - |