Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2010: Pořadí modelů, značek a zemí

Diskuze (89)
Nejžádanější značkou v Evropě byl loni VW a nejúspěšnějším modelem Golf. I přes propad je největším trhem Německo.

Podle statistik společnosti JATO vykázal evropský trh v roce 2010 mírný pokles. V 26 zemích EU (bez Malty) a v Norsku se dohromady prodalo 13,7 milionu aut, o 4,7 % méně než v roce 2009. Loňský prosinec s 1,026 miliony prodaných kusů pak znamená -3,8 %.

I přes ukončení šrotovného, vládních podpor na zvýšení prodeje nových vozů, si tedy evropský trh dokázal udržet stabilní čísla, jen s mírným poklesem.

Pořadí modelů

I přes pokles zájmu si pozici nejprodávanějšího modelu v EU loni udržel Volkswagen Golf. Jeho 493 tisíc kusů znamená tržní podíl 3,6 %. Druhá příčka náleží Fordu Fiesta, přestože za samotný prosinec skončil malý Ford a šestý – jeho výsledky nepříznivě ovlivnil vývoj na velkých trzích Británie a Itálie.

Ve výsledcích za celý rok 2010 se na třetí místo dokázal vyšvihnout Volkswagen Polo, o rok dříve až šestý. Meziročně si Polo polepšilo o plných 25 %.

Také na dalších pozicích došlo ke změnám – konkrétně čtvrtý Renault Clio dokázal předběhnout Opel Corsa i Peugeot 207.

Největší ztrátu z top 10 zaznamenal Fiat Punto. Jeho registrace klesly o 21 % na 257 tisíc kusů, což znamená propad z pátého na deváté místo. Puntu o rok dříve pomohlo k dobrým výsledkům šrotovné v Německu a Itálii, po ukončení těchto pobídek zájem o Fiat opět poklesl.

Opačný je vývoj u Citroënu C3, který těží z příchodu nové generace. Připsal si 34 % a s 225 tisíci kusy loňskou top 10 uzavírá.

Registrace automobilů v Evropě - pořadí modelů za rok 2010
Poř.značka, model1-12/20101-12/2009změnatržní podíl
1.Volkswagen Golf492.556571.075-13,7 %3,60 %
2.Ford Fiesta402.207472.158-14,8 %2,94 %
3.Volkswagen Polo354.068283.069+25,1 %2,59 %
4.Renault Clio338.245313.102+8,0 %2,47 %
5.Opel Corsa317.950351.858-9,6 %2,32 %
6.Peugeot 207305.468367.474-16,9 %2,23 %
7.Opel Astra291.219275.906+5,6 %2,13 %
8.Renault Megane260.542231.015+12,8 %1,90 %
9.Fiat Punto257.645324.125-20,5 %1,88 %
10.Citroën C3224.953167.400+34,4 %1,64 %
-ostatní10.447.21411.011.273-5,2 %76,30 %
Celkem13.692.06714.368.455-4,7 %100,0 %

Pořadí značek

V žebříčku značek si prvenství udržel Volkswagen, který se jako jediný dostal přes 1,5 milionu prodaných aut (v samotném prosinci jako jediný překonal 100 tisíc). První místo má VW navzdory šestiprocentnímu poklesu, navíc nikdo z konkurentů nedokázal získat tržní podíl větší než 10 %.

Dobrý rok uzavřel druhý Renault, na jehož výsledcích se pozitivně projevilo posílení Clia. Francouzská automobilka tak loni předběhla Ford, u kterého se rok 2010 naopak nesl ve znamení čekání na nový Focus a C-Max.

Přes milion prodaných aut se ještě dostal čtvrtý Peugeot, který rok 2010 zakončil mírně v plusu.

V roce 2010 ztrácely i značky Opel, Citroën a především Fiat. U italského specialisty na malá auta je důvodem odeznění šrotovného, které vylepšilo výsledek předcházejícího roku 2009.

Top 10 tradičně uzavírá trojice německých prémiových značek. Z nich je absolutním vítězem Audi, v relativním srovnání zase vyhrává BMW.

Registrace automobilů v Evropě - pořadí značek za rok 2010
Poř.značka1-12/20101-12/2009změnatržní podíl
1.Volkswagen1.536.4731.642.114-6,4 %11,22 %
2.Renault1.138.1801.088.736+4,5 %8,31 %
3.Ford1.118.0891.289.599-13,3 %8,17 %
4.Peugeot1.002.956990.276+1,3 %7,33 %
5.Opel998.6921.057.579-5,6 %7,29 %
6.Citroën835.114866.483-3,6 %6,10 %
7.Fiat823.0971.010.696-18,6 %6,01 %
8.Audi623.510612.378+1,8 %4,55 %
9.BMW608.502571.688+6,4 %4,44 %
10.Mercedes-Benz590.412588.100+0,4 %4,31 %
-ostatní4.417.0424.650.806-5,0 %32,26 %
Celkem13.692.06714.368.455-4,7 %100,0 %

Pořadí zemí

Německý trh je stále první, jeho prodejní výsledky však vykazují proti šrotovacímu roku 2009 razantní pokles – o 23 %, v absolutních číslech pak o 900 tisíc kusů na 2,92 milionu prodaných aut. Podobně je na tom Itálie, zde je ale pokles „jen“ devítiprocentní.

Velmi dobře se naopak vedlo prodejcům aut v zemích Beneluxu, které dlouhodobě vykazují vysoká čísla vzhledem k počtu obyvatel. Belgie je pátá (+15 %), Nizozemsko šesté (+26 %) a malé knížectví Lucembursko pochopitelně až v závěru tabulky, s 50 tisíci nových aut ale dokázalo předstihnout násobně lidnatější Maďarsko.

V plusu jsou také všechny severoevropské země, Irsko a Portugalsko – nezřídka i o 30 %. Pokles naopak vykázaly země postižené ekonomickými problémy: Řecko a Maďarsko. Méně aut než před rokem se prodalo také na Slovensku, zde je pokles stejně jako v Německu způsoben ukončením šrotovného.

Česká republika je se 168 tisíci prodaných aut uprostřed žebříčku, dle statistik JATO je to o 4 % více než v roce 2009. Ze států bývalého východního bloku se více aut prodalo jen v Polsku.

Registrace automobilů v Evropě podle zemí - rok 2010
Poř.země1-12/20101-12/2009změna
1.Německo2.916.2603.807.175-23,4 %
2.Francie2.251.6692.268.671-0,7 %
3.Velká Británie2.030.8461.994.999+1,8 %
4.Itálie1.970.1422.170.688-9,2 %
5.Španělsko985.526955.823+3,1 %
6.Belgie547.347476.194+14,9 %
7.Nizozemsko483.947385.564+25,5 %
8.Polsko334.395322.108+3,8 %
9.Rakousko328.565319.404+2,9 %
10.Švýcarsko290.758265.544+9,5 %
11.Švédsko289.683213.408+35,7 %
12.Portugalsko218.052161.001+35,4 %
13.Česká republika168.220161.663+4,1 %
14.Dánsko146.721112.436+30,5 %
15.Řecko140.691220.074-36,1 %
16.Norsko128.19698.675+29,9 %
17.Finsko111.96190.664+23,5 %
18.Irsko88.42357.461+53,9 %
19.Slovensko66.06385.298-22,6 %
20.Slovinsko59.22655.712+6,3 %
21.Lucembursko49.72645.186+10,0 %
22.Maďarsko43.81560.743-27,9 %
23.Kypr14.09915.004-6,0 %
24.Estonsko10.2959.946+3,5 %
25.Litva7.9707.515+6,1 %
26.Lotyšsko6.3655.367+18,6 %
27.Island3.1062.132+45,7 %
Celkem13.692.06714.368.455-4,7 %

Diskuze (89)
Avatar - white label
28. 1. 2011 00:57
Re: Propad Fiesty
Z říše snů nebyl ani u Clia. Rok 2009 byl rokem přechodu POLA na novou generaci, jejíž jednotlivé motorizace a výbavy přicházely poměrně pozvolna...
27. 1. 2011 22:06
Re: Propad Fiesty
Šlo jen o prosinec. Asi je to tím, že kupujícím Renaultu hlava moc neslouží a nechávají nákup auta na poslední chvíli. Jinak si ještě trochu rýpnu - ten základ ze kterého POLO rostlo nebyl zrovna z říše snů.
Avatar - white label
27. 1. 2011 01:10
Re: Propad Fiesty
Ale meziroční (2009/2010) nárůst prodejů Pola v ks (+71 tis. ks) je v Evropě prakticky bezkonkureční...
26. 1. 2011 22:42
Re: Česko lídrem
11 tis za měsíc. :-!
26. 1. 2011 12:30
Re: Česko lídrem
25tis? Vždyť se celkově prodalo je 11tis aut...????? :-O