Evropským rodištěm Fordu EcoSport se stane rumunská Craiova
Ford EcoSport vzniká už ve druhé generaci. Ta první (2003-2012) se do Evropy vůbec nedostala, zůstala vyhrazena prakticky pouze Latinské Americe. Druhá, představená v Dillí v lednu roku 2012, se stala globálním modelem. Vyrábí se pochopitelně v Indii, dále v Brazílii, Thajsku a Rusku a nabízí i v některých evropských zemích, třeba u našich německých sousedů. Vychází opět z Fiesty, ale té aktuální.
Evropská specifikace, která vzniká v Čennaí, musela být loni revidována, protože si předloni našel jen 11 tisíc aut. EcoSport působil proti konkurenci zastarale, Indové a Brazilci jsou možná spokojeni, ale v našich končinách existují mnohem náročnější zákazníci. V rámci modernizace přišel také o stylové, ale nepraktické náhradní kolo na zadních dveřích. Momentálně se na starém kontinentu prodává se zážehovými motory 1.0 EcoBoost/92 a 103 kW, 1.5 Ti-VCT/82 kW a turbodieselem 1.5 TDCi/70 kW. Tedy přesněji řečeno na západ od nás. Na český trh zatím nedorazil, i když se jeho premiéra už plánovala.
Změní se situace v budoucnu? Modrý ovál se i přes obchodní neúspěch subkompaktního křížence nevzdává a hodlá jej v Evropě vyrábět. Rodištěm se stane rumunská Craiova, pamětníci si určitě vzpomenou, že zde sídlil Oltcit a později lokální pobočka jihokorejského Daewoo. Supermoderní továrna Fordu už s tou původní nemá nic společného, dnes produkuje právě výše zmíněný přeplňovaný litrový tříválec EcoBoost a malé MPV B-Max s posuvnými dveřmi. Investice spolykají dalších zhruba 200 milionů eur a výroba bude spuštěna na podzim příštího roku.
„Odbyt EcoSportu se meziročně v Evropě zvedl téměř o třicet procent,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel Ford of Europe. Vzhledem k pokračujícímu růstu segmentu malých SUV je ten správný čas přesunout výrobu právě sem a využít pracovních sil, které v Craiově máme.“
Jistě, malé crossovery se rozvíjejí dynamicky, ale pan Farley je možná až příliš optimistický, protože EcoSportu v době spuštění produkce v Craiově bude již skoro šest let. O nové generaci se přitom zatím nemluví. Tvary ta současná nijak nenadchne, Fordu i přes průběžné ladění vzhledu i techniky prostě ujel vlak a nabídkou původní verze „dvojky“ si akorát pokazil image.
Když si člověk představí, že jde vlastně o ideového nástupce sice nehezkého, ale navýsost praktického Fusionu, který nejen Češi kupovali jak na běžícím pásu a dealerům doslova trhali ruce, zejména při akcích... Produkce v Čennaí hlavně pro indické zákazníky bude samozřejmě pokračovat i nadále, stejně jako ve zbylých závodech.