VC Monaka F1 2016: Lewis Hamilton porazil Daniela Ricciarda
Na první pozici startovního roštu stál poprvé v životě Daniel Ricciardo, který ve včerejší kvalifikaci zajel nejrychlejší čas, na jeho super kolo neměl nikdo. Proč nevyhrály mercedesy? „Byl lepší,“ prohlásil stručně a jasně Niki Lauda. Red Bull oficiálně před závodem potvrdil, že i příští rok bude odebírat agregáty Renault a prezentovat je pod značkou TAG Heuer. Francouzské motory se ale stěhují zpátky i za piloty Toro Rosso, juniorka letos používá loňské pohonné jednotky Ferrari.
Otázkou také bylo, zda zaprší. Zatímco včera panovalo v Monte Carlu nádherné počasí, dnes ráno se z nebe spouštěl déšť. A pokračoval i odpoledne. Bylo jasné, že se bude startovat za safety carem. Vyhraje poleman Ricciardo, který to potřetí a zatím naposledy dokázal před dvěma lety v Belgii?
Fernando Alonso řekl na startovní rovince Martinu Brundleovi: „Zvítězit může každý“. V takových přírodních podmínkách určitě. Odjede se celý závod, nebo bude zkrácena, protože uběhne dvouhodinový limit?
Verstappen s Nasrem, kteří měli stát na konci gridu, vyjeli do závodu z boxů. Zbytek vyrazil za stříbrným mercedesem čerstvého oslavence Bernda Mayländera (je mu dnes 45 let). První, kdo se octl v problémech, byl Kvjat, který padal polem a rychle tedy zahnul do boxů. Vyměnili mu volant, ale auto moc nefungovalo ani dál. Dokonce se znovu objevil u mechaniků, ale pit lane pouze projel a pokračoval.
Závod byl skutečně odstartován na konci 7. okruhu. Procedura nevyšla Jolyonu Palmerovi, který na cílové rovince políbil svodidla, vůz uklouzl na zebře a byl neovladatelný. Tentokrát byl vyhlášen jen virtuální safety car. Button, Magnussen a Nasr překvapili, protože si zajeli pro přechodné obutí. Jenson vzápětí zajel nejrychlejší kolo. U Grand Hotelu havaroval Räikkönen a zbrzdil Romaina Grosjeana. První si pro nové gumy ze špičky zajel ve 14. kole Vettel.
Hamilton předjel Rosberga v kopci ke kasinu, ale tohle vypadalo spíše jako stájová režie, Nico byl hodně pomalý. Ricciardo v tu dobu vedl už o 13 s. V 21. kole odbočil k mechanikům pro přechodné gumy Rosberg, trať skutečně rychle osychala a pršet přestalo. Vysvitlo dokonce i slunce. Kvjat urputně bojoval s Magnussenem, několikrát do něj ťuknul a nakonec se při pokusu o předjížděcí manévr nevešel do Rascasse. Další zkrat mladého Rusa! Také Ricciardo zajel pro gumy, ale Hamilton zůstával na mokrých a dostal se do vedení. Jenže Australan ho rychle stahoval.
Závodní stopa už byla suchá a jezdci nazouvali měkké či superměkké slicky. Lewis tak učinil v 31. okruhu stejně jako Rosberg, Ricciardo na své „botičky“ musel čekat. Mechanici je neměli připraveny! Hamilton se tak dostal znovu do čela, ale Daniel jej brzy dojel. V Mirabeau se potkal s bariérou Kevin Magnussen, ale pokračoval ještě chvíli dál. Havaroval Max Verstappen, který už se protlačil do Top 10. Na skoro stejném místě u bazénu jako v kvalifikaci.
Ricciardo se s druhým místem nesmířil, ale Hamilton jej v jedenácté zatáčce zavřel. Rozdíl mezi prvními dvěma se pak natahoval. Třetí byl v tu chvíli Sergio Pérez a čtvrtý Sebastian Vettel, Rosberg spadl až na šestku za velmi dobře jedoucího Alonsa. Srazily se oba saubery, hůře dopadl Felipe Nasr, i když Marcus Ericsson byl snad až příliš optimistický. FIA musela uplatnit už potřetí virtuální safety car. Mezi dvojicí na čele zdaleka rozhodnuto nebylo, ale Ricciardo se dopouštěl drobných chybek a vždy ztratil. S bariérou se potkal i Gutiérrez.
Rosberg se pokusil předjet Alonsa, ale získal v šikaně za tunelem výhodu, takže se musel vrátit na původní pozici. Málem pak neodolal Hülkenbergovi. Při stíhání třetího Péreze Vettel v 65. kole krotil neposlušné ferrari, u kasina probrzdil a pak se potýkal s přetáčivostí. Pochopitelně ztratil, i když předtím zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým.
Ricciardo kontakt s Hamiltonem nedržel a bylo rozhodnuto. Ke konci závodu se ještě rozpršelo, ale na výsledky už to vliv nemělo. Obhájce titulu vyhrál letos poprvé a v Monaku po osmi letech. Dosáhl 44. triumfu v kariéře, shodného se startovním číslem. Daniel Ricciardo se musel spokojit se stříbrem. Vettel Péreze nedojel, ale Hülkenberg dostal Rosberga, Nico tedy skončil až sedmý!
VC Monaka F1 2016 – Pořadí v cíli | |||
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:59:29,133 h |
2. | Daniel Ricciardo | Red Bull – TAG Heuer | +7,252 s |
3. | Sergio Pérez | Force India – Mercedes | +13,825 s |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | +15,846 s |
5. | Fernando Alonso | McLaren – Honda | +1:25,076 min |
6. | Nico Hülkenberg | Force India – Mercedes | +1:32,299 min |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | +1:33,290 min |
8. | Carlos Sainz | Toro Rosso – Ferrari | +1 kolo |
9. | Jenson Button | McLaren – Honda | +1 kolo |
10. | Felipe Massa | Williams – Mercedes | +1 kolo |
11. | Valtteri Bottas | Williams – Mercedes | +1 kolo |
12. | Esteban Gutiérrez | Haas – Ferrari | +1 kolo |
13. | Romain Grosjean | Haas – Ferrari | +2 kola |
14. | Pascal Wehrlein | Manor – Mercedes | +2 kola |
15. | Rio Haryanto | Manor – Mercedes | +4 kola |
DNF | Marcus Ericsson | Sauber – Ferrari | odstoupil |
DNF | Felipe Nasr | Sauber – Ferrari | odstoupil |
DNF | Max Verstappen | Red Bull – TAG Heuer | havárie |
DNF | Kevin Magnussen | Renault | odstoupil |
DNF | Daniil Kvjat | Toro Rosso – Ferrari | odstoupil |
DNF | Kimi Räikkönen | Ferrari | havárie |
DNF | Jolyon Palmer | Renault | havárie |
F1 2016 – Celkové pořadí jezdců | ||
1. | Nico Rosberg | 106 |
2. | Lewis Hamilton | 82 |
3. | Daniel Ricciardo | 66 |
4. | Kimi Räikkönen | 61 |
5. | Sebastian Vettel | 60 |
6. | Max Verstappen | 38 |
7. | Felipe Massa | 37 |
8. | Valtteri Bottas | 29 |
9. | Sergio Pérez | 23 |
10. | Daniil Kvjat | 22 |
11. | Romain Grosjean | 22 |
12. | Fernando Alonso | 18 |
13. | Carlos Sainz | 16 |
14. | Nico Hülkenberg | 14 |
15. | Kevin Magnussen | 6 |
16. | Jenson Button | 5 |
17. | Stoffel Vandoorne | 1 |
F1 2016 – Celkové pořadí týmů | ||
1. | Mercedes | 188 |
2. | Ferrari | 121 |
3. | Red Bull - TAG Heuer | 112 |
4. | Williams - Mercedes | 66 |
5. | Force India – Mercedes | 37 |
6. | Toro Rosso – Ferrari | 30 |
7. | McLaren – Honda | 24 |
8. | Haas – Ferrari | 22 |
9. | Renault | 6 |
Foto: Jiří Křenek