Fangiovo Ferrari 290 MM za 668 milionů korun: Padne aukční rekord?

 

Historie Ferrari je plná sportovních úspěchů a do vozů se vzpínajícím se koníkem ve znaku usedali ti nejlepší piloti. Třeba Juan Manuel Fangio.

Legendární Argentinec vyhrál 24 mistrovských Grand Prix formule 1 na vozech Alfa Romeo, Maserati, Mercedes-Benz a Ferrari. Získal pět titulů mistra světa, více jich má jen Michael Schumacher, ale Němcova kariéra v královské disciplíně automobilového sportu byla podstatně delší... Vzhledem k tomu, že v padesátých letech minulého věku sezóna obsahovala mnohem méně závodů než dnes, jezdili piloti i klání sportovních vozů.

V roce 1956, kdy byl Fangio právě továrním jezdcem Maranella, pro něj postavili prototyp 290 MM výrobního čísla 0626, jeden ze čtyř vozů stejného typu. Všechny poháněl tehdy nový tříapůllitrový motor Tipo 130, pochopitelně vidlicový dvanáctiválec, jak se na správné Ferrari sluší. Celohliníkový dvouventilový agregát s rozvodem OHC nabízel výkon 239 kW/7000 min-1 a o palivo se starala trojice karburátorů Weber, o přenos síly dozadu zase čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Základem konstrukce byl ocelový trubkový rám, podvozek s rozvorem 2,35 m vyznával vpředu dvojité lichoběžníky a vinuté pružiny, vzadu bychom našli nápravu de Dion odpruženou příčným listovým perem. Nechyběly ani hydraulické tlumiče. Za všemi koly se skrývaly ještě bubnové brzdy a karoserie byla hliníková, proto vozy vážily jen 880 kg.

Ano, 290 MM byl určen pro legendární závod Mille Miglia, kterého se mimochodem Fangio zúčastnil naposledy v kariéře. Následující sezónu se konal poslední ročník, po tragické havárii Alfonsa de Portaga už většinou 1.600 km dlouhé klání na veřejných italských komunikacích za běžného provozu v původní podobě obnoveno nikdy nebylo. Fangio dokončil ročník 1956 na čtvrtém místě v celkové klasifikaci.

Poté vůz startoval ještě na Nürburgringu s Philem Hillem za volantem, v Grand Prix Rouenu jej vodil právě vzpomínaný markýz de Portago, stál i na začátku hvězdné kariéry Wolfganga von Tripse ve Scuderii. Nejvýznamnějšího vítězství dosáhl v tisícikilometrovém závodě v Buenos Aires, to už se psal rok 1957 a vavříny získala trojice Eugenio Castellotti/Luigi Musso/Masten Gregory. Závodili s ním i Peter Collins, pozapomenutý Ken Wharton, Olivier Gendebien a noblesní Švéd Joakim Bonnier. Úspěchy pomohly Ferrari získat titul v MS značek v obou sezónách, šampionát jezdců ve vytrvalostních závodech sportovních vozů FIA tenkrát ještě nevyhlašovala. Trips s Hillem spolu bojovali ve stejných barvách o korunu krále F1 o čtyři léta později, Němec však zahynul na Monze...

Popisovaný vůz typu 290 MM nebyl nikdy havarovaný. V roce 1957 jej koupil přes amerického importéra Luigiho Chinettiho, také šéfa týmu NART, bohatý nadšenec Temple Buell, který nasazoval do závodů Gregoryho a Bonniera. Poté prošel rukama dalších dvou majitelů týmů a sezóna 1964 pro něj znamenala tu poslední. Nedočkal se instalace amerického vidlicového osmiválce, což je poněkud překvapivé, tahle bastardizace byla za mořem poměrně dost obvyklá. Dlouhých 34 let byl součástí sbírky Mas du Clos Pierra Bardinona, putoval tedy přes oceán zpět do Evropy, než jej získal zatím ještě současný majitel. Zúčastnil se samozřejmě mnoha akcí a závodů historických vozů.

Dnes má originální startovní číslo 600 (znamenalo čas startu v „Tisíci mílích italských“, 6 hodin ráno) a klasická rudá barva je doplněna modrou přídí a žlutým pruhem, symboly Argentiny. I registrační značka Bo 62295 je původní. Pilot seděl vpravo, což nebylo nijak neobvyklé ani později, vlevo našel své místo mechanik, nebo kryt. Právě při Mille Miglia 1956 jel Fangio celý závod sám!

290 MM nabídne v aukci „Driven By Disruption“ síň RM Sotheby's, dražba se koná 10. prosince 2015 na Manhattanu v New Yorku. Očekává za něj přes 28 milionů dolarů, tedy zhruba 668 milionů korun, oficiální rozmezí stanoveno nebylo. Konečná částka se samozřejmě může vyšplhat ještě výše, ale také nemusí. Unikátní vozy Ferrari se prodávají za opravdu absurdní peníze, ty dražší však měnily vlastníky mimo oficiální dražby. Takže může padnout aukční rekord...

Psali jsme: 10 nejzajímavějších konceptů Ferrari

Spolupracujeme s TipCars.com
Vítkovo švýcarské středisko zasáhla lavina, záchranáři pohřešují až 12 lidí Vítkovo švýcarské středisko zasáhla lavina, záchranáři pohřešují až 12 lidí

Zatím neznámý počet lidí zasypala v úterý odpoledne…

Hypotéky v lednu zdražily, banky mají nejméně klientů za poslední roky Hypotéky v lednu zdražily, banky mají nejméně klientů za poslední roky

Průměrná úroková sazba hypoték v lednu dále stoupla na…

Vědci zjistili, že vlci upravili své teritoriální návyky Vědci zjistili, že vlci upravili své teritoriální návyky

Vztah člověka a vlka nebyl nikdy zcela idylický. Faktem…

Zápisník Jiřího Liebreicha: Nehyzděme Václavák tramvajemi Zápisník Jiřího Liebreicha: Nehyzděme Václavák tramvajemi

Vraťme život na Václavské náměstí ovládané nyní mafií,…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Ultimatecarpage

Štítky Ferrari Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní? Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní?

Již od uvedení nového Fordu Focus vyhlížíme ostrou verzi…

 





 
BMW uvádí i8 Coupé Safety Car pro šampionát formule E

BMW uvádí i8 Coupé Safety Car pro šampionát formule E

Dnes 08:00

BMW během čtvrtého podniku páté sezóny šampionátu elektrické formule E představila i8 Coupé Safety Car v jeho nové podobě.




Blesk.cz

Odborník, který se staral o Jiřího Pomeje: Bohužel, na to tableta není

Odborník, který se staral o Jiřího Pomeje: Bohužel,…

Když Jiřího Pomeje (53) opustila manželka Andrea (30), tak byl jeho velkou oporou psychiatr Jan Cimický (70).…

Byla princezna Diana (†36) těhotná s Dodim? Tajemství její smrti konečně odhaleno!

Byla princezna Diana (†36) těhotná s Dodim?…

Když v roce 1997 zemřela lady Diana (†36) v pařížském tunelu Pont D‘Alma, její náhlá smrt zavdala příčiny k…

 

iSport.cz

Koukalová namlsala fanoušky! Chystá návrat?! Motivoval ji Jágr

Koukalová namlsala fanoušky! Chystá návrat?!…

Jaromír Jágr motivátor? Pro biatlonovou královnu Gabrielu Koukalovou (29) určitě. Návrat kladenské legendy na…

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem. Jejich věc, říká Pech

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem.…

Dali jasně najevo svou nespokojenost. Snad poprvé v sezoně. Fanoušci Sparty jsou pravděpodobně ti nejtrpělivější…

 

Reflex.cz

10 nejdražších českých fotografií roku 2018: Akt od Drtikola se prodal za jeden a půl milionu korun

10 nejdražších českých fotografií roku 2018: Akt od…

Nejdražšími fotografiemi na českých aukcích se loni staly snímky dvou klasiků meziválečné avantgardy a jednoho…

Trekking do Utajené země aneb Vzhůru k nepálskému azurovému jezeru Phoksumdo

Trekking do Utajené země aneb Vzhůru k nepálskému…

Nepál každoročně uvítá statisíce trekařů, horolezců a cestovatelů. Přesto v této zemi stále najdete odlehlé…