Fangiovo Ferrari 290 MM za 668 milionů korun: Padne aukční rekord?

 

Historie Ferrari je plná sportovních úspěchů a do vozů se vzpínajícím se koníkem ve znaku usedali ti nejlepší piloti. Třeba Juan Manuel Fangio.

Legendární Argentinec vyhrál 24 mistrovských Grand Prix formule 1 na vozech Alfa Romeo, Maserati, Mercedes-Benz a Ferrari. Získal pět titulů mistra světa, více jich má jen Michael Schumacher, ale Němcova kariéra v královské disciplíně automobilového sportu byla podstatně delší... Vzhledem k tomu, že v padesátých letech minulého věku sezóna obsahovala mnohem méně závodů než dnes, jezdili piloti i klání sportovních vozů.

V roce 1956, kdy byl Fangio právě továrním jezdcem Maranella, pro něj postavili prototyp 290 MM výrobního čísla 0626, jeden ze čtyř vozů stejného typu. Všechny poháněl tehdy nový tříapůllitrový motor Tipo 130, pochopitelně vidlicový dvanáctiválec, jak se na správné Ferrari sluší. Celohliníkový dvouventilový agregát s rozvodem OHC nabízel výkon 239 kW/7000 min-1 a o palivo se starala trojice karburátorů Weber, o přenos síly dozadu zase čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Základem konstrukce byl ocelový trubkový rám, podvozek s rozvorem 2,35 m vyznával vpředu dvojité lichoběžníky a vinuté pružiny, vzadu bychom našli nápravu de Dion odpruženou příčným listovým perem. Nechyběly ani hydraulické tlumiče. Za všemi koly se skrývaly ještě bubnové brzdy a karoserie byla hliníková, proto vozy vážily jen 880 kg.

Ano, 290 MM byl určen pro legendární závod Mille Miglia, kterého se mimochodem Fangio zúčastnil naposledy v kariéře. Následující sezónu se konal poslední ročník, po tragické havárii Alfonsa de Portaga už většinou 1.600 km dlouhé klání na veřejných italských komunikacích za běžného provozu v původní podobě obnoveno nikdy nebylo. Fangio dokončil ročník 1956 na čtvrtém místě v celkové klasifikaci.

Poté vůz startoval ještě na Nürburgringu s Philem Hillem za volantem, v Grand Prix Rouenu jej vodil právě vzpomínaný markýz de Portago, stál i na začátku hvězdné kariéry Wolfganga von Tripse ve Scuderii. Nejvýznamnějšího vítězství dosáhl v tisícikilometrovém závodě v Buenos Aires, to už se psal rok 1957 a vavříny získala trojice Eugenio Castellotti/Luigi Musso/Masten Gregory. Závodili s ním i Peter Collins, pozapomenutý Ken Wharton, Olivier Gendebien a noblesní Švéd Joakim Bonnier. Úspěchy pomohly Ferrari získat titul v MS značek v obou sezónách, šampionát jezdců ve vytrvalostních závodech sportovních vozů FIA tenkrát ještě nevyhlašovala. Trips s Hillem spolu bojovali ve stejných barvách o korunu krále F1 o čtyři léta později, Němec však zahynul na Monze...

Popisovaný vůz typu 290 MM nebyl nikdy havarovaný. V roce 1957 jej koupil přes amerického importéra Luigiho Chinettiho, také šéfa týmu NART, bohatý nadšenec Temple Buell, který nasazoval do závodů Gregoryho a Bonniera. Poté prošel rukama dalších dvou majitelů týmů a sezóna 1964 pro něj znamenala tu poslední. Nedočkal se instalace amerického vidlicového osmiválce, což je poněkud překvapivé, tahle bastardizace byla za mořem poměrně dost obvyklá. Dlouhých 34 let byl součástí sbírky Mas du Clos Pierra Bardinona, putoval tedy přes oceán zpět do Evropy, než jej získal zatím ještě současný majitel. Zúčastnil se samozřejmě mnoha akcí a závodů historických vozů.

Dnes má originální startovní číslo 600 (znamenalo čas startu v „Tisíci mílích italských“, 6 hodin ráno) a klasická rudá barva je doplněna modrou přídí a žlutým pruhem, symboly Argentiny. I registrační značka Bo 62295 je původní. Pilot seděl vpravo, což nebylo nijak neobvyklé ani později, vlevo našel své místo mechanik, nebo kryt. Právě při Mille Miglia 1956 jel Fangio celý závod sám!

290 MM nabídne v aukci „Driven By Disruption“ síň RM Sotheby's, dražba se koná 10. prosince 2015 na Manhattanu v New Yorku. Očekává za něj přes 28 milionů dolarů, tedy zhruba 668 milionů korun, oficiální rozmezí stanoveno nebylo. Konečná částka se samozřejmě může vyšplhat ještě výše, ale také nemusí. Unikátní vozy Ferrari se prodávají za opravdu absurdní peníze, ty dražší však měnily vlastníky mimo oficiální dražby. Takže může padnout aukční rekord...

Psali jsme: 10 nejzajímavějších konceptů Ferrari

Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová

Německo nebude dodávat Saúdské Arábii zbraně, dokud bude…

Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli

Jordánský král Abdalláh II. dnes oznámil, že jeho země…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Ultimatecarpage

Štítky Ferrari Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Mahindra začne vyrábět motocykly Jawa! Ale pro indický trh...

Mahindra začne vyrábět motocykly Jawa! Ale pro indický trh...

Včera

Indická společnost Mahindra zhruba za měsíc představí nový motocykl značky Jawa pro místní trh. Mělo by jít o stroj klasického vzhledu se čtyřtaktním jednoválcem o objemu 300 ccm.




Blesk.cz

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště našeho prvního prezidenta!

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště…

Nejmilejší písničku tatíčka Masaryka si můžete zanotovat v rodišti našeho  prvního prezidenta. Vydejte se po…

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Sparta srazila Kometu a je první. Hradec padl, Pardubice vyhořely

SESTŘIHY: Sparta srazila Kometu a je první. Hradec…

SOUHRN | Parádní šokování mistra! Hokejisté Sparty vyhráli nad brněnskou Kometou 4:2 a připsali si čtvrté…

Hamilton k titulu neproklouzl, Vettel drží naději. Slavil Räikkönen

Hamilton k titulu neproklouzl, Vettel drží naději.…

Lewis Hamilton obsadil ve Velké ceně USA formule 1 třetí místo, což mu vzhledem ke čtvrté příčce Sebastiana…

 

Reflex.cz

První československý ministr financí Alois Rašín byl národní hrdina i symbol sociálního útlaku

První československý ministr financí Alois Rašín byl…

Alois Rašín patřil do legendární pětice mužů, kteří 28. října 1918 vyhlásili samostatné Československo. Zároveň…

Jak připravit auto na zimu: Vše, co byste měli udělat a zkontrolovat

Jak připravit auto na zimu: Vše, co byste měli…

Ostříleným matadorům za volantem osvědčená pravidla nějak zvlášť připomínat nemusíme, vám ostatním bychom rádi…