Fangiovo Ferrari 290 MM za 668 milionů korun: Padne aukční rekord?

 

Historie Ferrari je plná sportovních úspěchů a do vozů se vzpínajícím se koníkem ve znaku usedali ti nejlepší piloti. Třeba Juan Manuel Fangio.

Legendární Argentinec vyhrál 24 mistrovských Grand Prix formule 1 na vozech Alfa Romeo, Maserati, Mercedes-Benz a Ferrari. Získal pět titulů mistra světa, více jich má jen Michael Schumacher, ale Němcova kariéra v královské disciplíně automobilového sportu byla podstatně delší... Vzhledem k tomu, že v padesátých letech minulého věku sezóna obsahovala mnohem méně závodů než dnes, jezdili piloti i klání sportovních vozů.

V roce 1956, kdy byl Fangio právě továrním jezdcem Maranella, pro něj postavili prototyp 290 MM výrobního čísla 0626, jeden ze čtyř vozů stejného typu. Všechny poháněl tehdy nový tříapůllitrový motor Tipo 130, pochopitelně vidlicový dvanáctiválec, jak se na správné Ferrari sluší. Celohliníkový dvouventilový agregát s rozvodem OHC nabízel výkon 239 kW/7000 min-1 a o palivo se starala trojice karburátorů Weber, o přenos síly dozadu zase čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Základem konstrukce byl ocelový trubkový rám, podvozek s rozvorem 2,35 m vyznával vpředu dvojité lichoběžníky a vinuté pružiny, vzadu bychom našli nápravu de Dion odpruženou příčným listovým perem. Nechyběly ani hydraulické tlumiče. Za všemi koly se skrývaly ještě bubnové brzdy a karoserie byla hliníková, proto vozy vážily jen 880 kg.

Ano, 290 MM byl určen pro legendární závod Mille Miglia, kterého se mimochodem Fangio zúčastnil naposledy v kariéře. Následující sezónu se konal poslední ročník, po tragické havárii Alfonsa de Portaga už většinou 1.600 km dlouhé klání na veřejných italských komunikacích za běžného provozu v původní podobě obnoveno nikdy nebylo. Fangio dokončil ročník 1956 na čtvrtém místě v celkové klasifikaci.

Poté vůz startoval ještě na Nürburgringu s Philem Hillem za volantem, v Grand Prix Rouenu jej vodil právě vzpomínaný markýz de Portago, stál i na začátku hvězdné kariéry Wolfganga von Tripse ve Scuderii. Nejvýznamnějšího vítězství dosáhl v tisícikilometrovém závodě v Buenos Aires, to už se psal rok 1957 a vavříny získala trojice Eugenio Castellotti/Luigi Musso/Masten Gregory. Závodili s ním i Peter Collins, pozapomenutý Ken Wharton, Olivier Gendebien a noblesní Švéd Joakim Bonnier. Úspěchy pomohly Ferrari získat titul v MS značek v obou sezónách, šampionát jezdců ve vytrvalostních závodech sportovních vozů FIA tenkrát ještě nevyhlašovala. Trips s Hillem spolu bojovali ve stejných barvách o korunu krále F1 o čtyři léta později, Němec však zahynul na Monze...

Popisovaný vůz typu 290 MM nebyl nikdy havarovaný. V roce 1957 jej koupil přes amerického importéra Luigiho Chinettiho, také šéfa týmu NART, bohatý nadšenec Temple Buell, který nasazoval do závodů Gregoryho a Bonniera. Poté prošel rukama dalších dvou majitelů týmů a sezóna 1964 pro něj znamenala tu poslední. Nedočkal se instalace amerického vidlicového osmiválce, což je poněkud překvapivé, tahle bastardizace byla za mořem poměrně dost obvyklá. Dlouhých 34 let byl součástí sbírky Mas du Clos Pierra Bardinona, putoval tedy přes oceán zpět do Evropy, než jej získal zatím ještě současný majitel. Zúčastnil se samozřejmě mnoha akcí a závodů historických vozů.

Dnes má originální startovní číslo 600 (znamenalo čas startu v „Tisíci mílích italských“, 6 hodin ráno) a klasická rudá barva je doplněna modrou přídí a žlutým pruhem, symboly Argentiny. I registrační značka Bo 62295 je původní. Pilot seděl vpravo, což nebylo nijak neobvyklé ani později, vlevo našel své místo mechanik, nebo kryt. Právě při Mille Miglia 1956 jel Fangio celý závod sám!

290 MM nabídne v aukci „Driven By Disruption“ síň RM Sotheby's, dražba se koná 10. prosince 2015 na Manhattanu v New Yorku. Očekává za něj přes 28 milionů dolarů, tedy zhruba 668 milionů korun, oficiální rozmezí stanoveno nebylo. Konečná částka se samozřejmě může vyšplhat ještě výše, ale také nemusí. Unikátní vozy Ferrari se prodávají za opravdu absurdní peníze, ty dražší však měnily vlastníky mimo oficiální dražby. Takže může padnout aukční rekord...

Psali jsme: 10 nejzajímavějších konceptů Ferrari

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Ultimatecarpage
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Bizarní soutěž etiopského kmene: Svobodní muži závodí, kdo za půl roku nejvíc ztloustne!

Bizarní soutěž etiopského kmene: Svobodní muži…

Ať jsme tlustí na tři prsty! Toto pořekadlo je patrně životní mantrou příslušníků etiopského kmene Bodi. V tomto…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…