Ferrari 250 GTO za 1,4 miliardy korun: Bude to nejdražší auto světa?

 

Ceny klasických vozů Ferrari vyšplhaly v posledních letech do absurdních výšek. Stane se modré 250 GTO nejdražším automobilem všech dob?

Ferrari je značka, která k sobě vábí nejen fanoušky, ale hlavně bohaté sběratele (a občas i spekulanty). Přitom v kontextu dějin automobilu, alespoň toho s výbušným motorem jde o výrobce velmi mladého. Vždyť auta se svým jménem mohl charismatický, ale také cholerický a despotický Enzo Ferrari představit až po druhé světové válce. Bránila mu v tom smlouva s Alfou Romeo, kterou Scuderia Ferrari zastupovala v závodech Grand Prix po celá 30. léta (vznikla v roce 1929).

Jenže tisíce vítězství v různých automobilových závodech a nepřetržitá účast v mistrovství světa formule 1 od jeho počátků (stáj vynechala jen pár závodů) z maranellské továrny udělaly modlu. Je dnes nejslavnější značkou, fanoušci Porsche nechť prominou, i když proslulosti Bugatti v meziválečném období možná ještě nedosáhla. Nebo ano? Věc názoru. Její aktuální pozici odpovídají také ceny, za které se dnes vzácné kusy se závodní historií nabízejí. Ano, absurdní částky dávno překročily i historickou hodnotu dotyčných exemplářů, na tom se shodnou i odborníci a historikové...

Předloni se jedno GTO, samozřejmě to původní z řady 250 prodalo za 38,1 milionu dolarů (pro lepší přehled zůstaňme u americké měny). Letos v únoru změnil majitele vůz typu 335 Sport za o něco nižších 35,7 milionu. Naprostým rekordem je jiné Ferrari 250 GTO, které se stěhovalo před třemi lety ze soukromé sbírky k novému vlastníkovi za neuvěřitelných 52 milionů dolarů. Není to aukční rekord, transakce se nakonec uskutečnila mimo oficiální dražbu.

Šanci překonat ho má modrý vůz stejného typu ročníku 1962. Objevil se v nabídce britského dealera Talacrest. Ten za něj požaduje částku 45 milionů liber, což je v aktuálním přepočtu 51 milionů eur, nebo 56 milionů „babek“. Po přepočtu na koruny vyjde vždy suma kolem 1,4 miliardy. To je šílené. Stojí tohle ferrari vůbec za ony peníze? Posuďte sami...

Jde o druhé vůbec kdy postavené „sériové“ GTO výrobního čísla 3387GT a první, které závodilo. Ve dvanáctihodinovce v Sebringu na Floridě dojelo druhé celkově, tehdy jej řídili Phil Hill a Olivier Gendebien. Ano, jeho sedačku propotil tehdejší obhájce titulu mistra světa F1... V Le Mans s posádkou Bob Grossman/Fireball Roberts obsadilo šesté místo v absolutní klasifikaci, ale v obou kláních vyhrálo svou třídu. Mate vás atypická modrá barva a bílý pruh? Už od počátku své kariéry jej však nasazoval North American Racing Team (NART) Luigiho Chinettiho, který právě takovou kombinaci používal.

Hvězdnou kariéru ukončilo v sezóně 1965. I v Nassau Tourist Trophy tenkrát zaznamenalo triumf ve třídě. Ano, tenhle podnik se konal v hlavním městě Bahamských ostrovů! Bob Grossman s ním mimochodem odpadl pro poruchu zavěšení, ale měl ujetá jen o dvě kola méně než vítěz, takže se v celkovém pořadí objevil na desáté příčce. Pro ctitele technických údajů pár čísel: první sérii poháněl celohliníkový dvouventilový vidlicový dvanáctiválec OHC Tipo 168 objemu 2,95 l s výkonem 221 kW, tedy 300 starých dobrých poctivých plnokrevníků, které má Ferrari ve znaku. Na rovinkách mohla auta jet až 280 km/h, záleželo pochopitelně na charakteru trati a vhodně zvolených převodech v pětistupňové manuální skříni.

John Collins z Talacrestu se pro deník Telegraph ohledně zmíněné absurdní částky vyjádřil takto: „Bohatí lidé po amerických prezidentských volbách poohlížejí po investicích a tahle je o hodně lepší než vzácný obraz na zdi.“< No, je vidět, jak politika ovlivňuje všechny oblasti života včetně trhu s veterány, ale situací v USA se na automobilovém serveru opravdu zabývat nehodlám. Stejně jako polemikou, zda firma hladu po tomto modelu trochu nezneužívá... Collins ale na druhou stranu 250 GTO nazval „Svatým grálem klasických aut.“ A tady nezbývá nic jiného než souhlasit!

Spolupracujeme s TipCars.com
EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem

Evropská unie (EU) se blíží podpisu dohody o volném…

Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu

Desítky milionů korun bude potřebovat český internetový…

Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch

Aktivistická platforma Rekonstrukce státu udělala…

 
Zdroj: Road & Track, WSRP, Talacrest

Štítky Ferrari Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

 




V hollywoodském bytě se našlo Ferrari 250 GT. Stálo tady přes 30 let! V hollywoodském bytě se našlo Ferrari 250 GT. Stálo tady přes 30 let!

Historická auta lze objevit všude možně, hlavně v…

Ferrari za miliardu: David Lee se svojí sbírkou netroškaří! Ferrari za miliardu: David Lee se svojí sbírkou netroškaří!

Ferrari má po celém světě hodně fanoušků. Někteří si také…

 



 
Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Včera

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.




Blesk.cz

Smrt Tomáše (†17) při policejní honičce: Co udělat jinak, aby neumírali nevinní?

Smrt Tomáše (†17) při policejní honičce: Co udělat…

Slovenští politici a policisté diskutují o tom, jak při policejních akcích bezpečně zastavovat auta. Debatu…

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl naposled Paroubek

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zamířil do Japonska. Jako první premiér od Jiřího Paroubka, který tam byl v roce…

 

iSport.cz

Výmluvy poražených, říkají Italové o Slovensku. Chtějí trest pro Hapala

Výmluvy poražených, říkají Italové o Slovensku.…

Trenér italské fotbalové reprezentace do jednadvaceti let Luigi Di Biagio požaduje pro kouče slovenského týmu…

Další přestupová bomba? Slavia údajně jedná s kapitánem Zenitu Petrohrad

Další přestupová bomba? Slavia údajně jedná s…

V Praze je v posledních desítkách hodin veselo. Sparta má před oficiálním oznámením příchodů Tala Ben Haima a…

 

Reflex.cz

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z toho sociální bouře? A co na to prezident-prognostik?

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z…

Je smutným faktem, že politici (lhostejno, zda z pravice, či z levice) se většinou věnují pěně dní a svým…

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl Zelený Raoul, když byl stejně starý jako jeho kreslíř?

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl…

Ten den vidíme pořád tak jasně, jako by se odehrál včera. Dvaadvacetiletý mladík vešel do papíry zaneřáděné…