Ferrari 250 GTO za 1,4 miliardy korun: Bude to nejdražší auto světa?

 

Ceny klasických vozů Ferrari vyšplhaly v posledních letech do absurdních výšek. Stane se modré 250 GTO nejdražším automobilem všech dob?

Ferrari je značka, která k sobě vábí nejen fanoušky, ale hlavně bohaté sběratele (a občas i spekulanty). Přitom v kontextu dějin automobilu, alespoň toho s výbušným motorem jde o výrobce velmi mladého. Vždyť auta se svým jménem mohl charismatický, ale také cholerický a despotický Enzo Ferrari představit až po druhé světové válce. Bránila mu v tom smlouva s Alfou Romeo, kterou Scuderia Ferrari zastupovala v závodech Grand Prix po celá 30. léta (vznikla v roce 1929).

Jenže tisíce vítězství v různých automobilových závodech a nepřetržitá účast v mistrovství světa formule 1 od jeho počátků (stáj vynechala jen pár závodů) z maranellské továrny udělaly modlu. Je dnes nejslavnější značkou, fanoušci Porsche nechť prominou, i když proslulosti Bugatti v meziválečném období možná ještě nedosáhla. Nebo ano? Věc názoru. Její aktuální pozici odpovídají také ceny, za které se dnes vzácné kusy se závodní historií nabízejí. Ano, absurdní částky dávno překročily i historickou hodnotu dotyčných exemplářů, na tom se shodnou i odborníci a historikové...

Předloni se jedno GTO, samozřejmě to původní z řady 250 prodalo za 38,1 milionu dolarů (pro lepší přehled zůstaňme u americké měny). Letos v únoru změnil majitele vůz typu 335 Sport za o něco nižších 35,7 milionu. Naprostým rekordem je jiné Ferrari 250 GTO, které se stěhovalo před třemi lety ze soukromé sbírky k novému vlastníkovi za neuvěřitelných 52 milionů dolarů. Není to aukční rekord, transakce se nakonec uskutečnila mimo oficiální dražbu.

Šanci překonat ho má modrý vůz stejného typu ročníku 1962. Objevil se v nabídce britského dealera Talacrest. Ten za něj požaduje částku 45 milionů liber, což je v aktuálním přepočtu 51 milionů eur, nebo 56 milionů „babek“. Po přepočtu na koruny vyjde vždy suma kolem 1,4 miliardy. To je šílené. Stojí tohle ferrari vůbec za ony peníze? Posuďte sami...

Jde o druhé vůbec kdy postavené „sériové“ GTO výrobního čísla 3387GT a první, které závodilo. Ve dvanáctihodinovce v Sebringu na Floridě dojelo druhé celkově, tehdy jej řídili Phil Hill a Olivier Gendebien. Ano, jeho sedačku propotil tehdejší obhájce titulu mistra světa F1... V Le Mans s posádkou Bob Grossman/Fireball Roberts obsadilo šesté místo v absolutní klasifikaci, ale v obou kláních vyhrálo svou třídu. Mate vás atypická modrá barva a bílý pruh? Už od počátku své kariéry jej však nasazoval North American Racing Team (NART) Luigiho Chinettiho, který právě takovou kombinaci používal.

Hvězdnou kariéru ukončilo v sezóně 1965. I v Nassau Tourist Trophy tenkrát zaznamenalo triumf ve třídě. Ano, tenhle podnik se konal v hlavním městě Bahamských ostrovů! Bob Grossman s ním mimochodem odpadl pro poruchu zavěšení, ale měl ujetá jen o dvě kola méně než vítěz, takže se v celkovém pořadí objevil na desáté příčce. Pro ctitele technických údajů pár čísel: první sérii poháněl celohliníkový dvouventilový vidlicový dvanáctiválec OHC Tipo 168 objemu 2,95 l s výkonem 221 kW, tedy 300 starých dobrých poctivých plnokrevníků, které má Ferrari ve znaku. Na rovinkách mohla auta jet až 280 km/h, záleželo pochopitelně na charakteru trati a vhodně zvolených převodech v pětistupňové manuální skříni.

John Collins z Talacrestu se pro deník Telegraph ohledně zmíněné absurdní částky vyjádřil takto: „Bohatí lidé po amerických prezidentských volbách poohlížejí po investicích a tahle je o hodně lepší než vzácný obraz na zdi.“< No, je vidět, jak politika ovlivňuje všechny oblasti života včetně trhu s veterány, ale situací v USA se na automobilovém serveru opravdu zabývat nehodlám. Stejně jako polemikou, zda firma hladu po tomto modelu trochu nezneužívá... Collins ale na druhou stranu 250 GTO nazval „Svatým grálem klasických aut.“ A tady nezbývá nic jiného než souhlasit!

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života? Komentář Heleny Horské: Přežijeme náraz do stromu života?

Osobní automobily české výroby mají ve světě pověst…

Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají

Dalším mnohahodinovým jednáním v Berlíně pokračují…

Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho

 Zimbabwská vládní strana chce odvolat prezidenta Roberta…

 
Zdroj: Road & Track, WSRP, Talacrest

Štítky Ferrari Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 



Toto Ferrari 250 GTO je ve skutečnosti... Tipnete si? Toto Ferrari 250 GTO je ve skutečnosti... Tipnete si?

Ferrari 250 GTO patří k automobilům, které si dnes může…

Geniální myšlenka, nebo barbarství? Tohle historické Ferrari pohání motor Chevrolet! Geniální myšlenka, nebo barbarství? Tohle historické Ferrari pohání motor Chevrolet!

Ferrari 250 GTE z šedesátých let poháněné americkým…

 



 
Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Včera

Mladoboleslavská automobilka plánuje do roku 2025 zákazníkům nabídnout pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech.




Blesk.cz

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Vágner požádal svou přítelkyni o ruku! Svatba bude v Řecku

Další z klanu Vágnerů se žene do chomoutu! Syn Karla Vágnera (75) Josef (27) požádal svou německou přítelkyni…

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla s vrtulníkem zemřeli čtyři lidé

Tragédie na panství Rothschildů: Při srážce letadla…

Zbyly jen trosky! Po srážce malého letadla s vrtulníkem v britském hrabství Buckinghamshire nedaleko obřího…

 

iSport.cz

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení spolupráce s Lendlem

Podruhé konec. Murray se dohodl na ukončení…

Britský tenista Andy Murray se dohodl na ukončení spolupráce s trenérem Ivanem Lendlem. Murray o tom informoval…

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale tvoříme novou Spartu

Stramaccioni o využití Lafaty: Může vypomoci, ale…

Zvítězili, ale nadšení rozhodně nepanovalo. Po páteční výhře Sparty ve 14. kole HET ligy nad Jihlavou (1:0) se…

 

Reflex.cz

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to historický fakt, měl kontrolní roli

Historik Blažek: Babiš s STB spolupracoval, je to…

Historik Petr Blažek odmítá spekulace o tom, jestli Andrej Babiš spolupracoval se Státní bezpečností. Záznamy…

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

Chlap natolik dojatý, jako jsem dnes já, by asi neměl psát sloupek. Ale nezbývá nic jiného, povinnost je…