Ferrari 288 GTO: Na pořízení moderní klasiky dnes 60 milionů korun nestačí

 

Ferrari GTO, to moderní, představuje takřka jistou investicí do budoucnosti. Je mu sotva třicet a stojí v korunách kolem 70 milionů. Za kus, pochopitelně.

Ferrari 288 GTO bylo původně vyvíjeno pro automobilové soutěže, konkrétně skupinu B. Proto dostalo historická tři písmena (Gran Turismo Omologata). Číselné označení neznamenalo klasicky zdvihový objem jednoho válce, ale zaokruhlený celkový a jejich počet.

Auto poháněl navzdory tradicím vidlicový osmiválec 2855 cm3 s výkonem 294 kW (400 k) v 7000 otáčkách. Jak ho bylo dosaženo? Jednoduše, uprostřed umístěná čtyřventilová pohonná jednotka s rozvodem DOHC byla přeplňovaná dvojicí turbodmychadel. Maximálních 496 N.m při 3800 min-1 putovalo výhradně dozadu, GTO (jak se mu zkráceně říkalo) nemělo pohon všech kol. Převodovka byla pětistupňová manuální.

4,29 m dlouhé, 1,91 m široké a jen 1,12 m nizounké dvoumístné kupé vážilo pouhých 1160 kg. Dnes se jedná o supersport ze staré školy, s převážně laminátovou karoserií na klasickém ocelovém trubkovém rámu doplněném o výlisky. Vzdálenost mezi nápravami činila jen 2,45 m. Z klidu na stovku zrychlovalo za 4,9 s a na dvojnásobek během 15,2 s. O 5 km/h navíc překonalo magickou třístovku. V letech 1984 a 1985 vzniklo jen 272 exemplářů.

V soutěžích nakonec nikdy nestartovalo, i když byly potřeba jen dvě stovky silničních. FIA nakonec celou skupinu B po sérii tragických událostí smetla ze stolu. Když Henri Toivonen a Sergio Cresto s Deltou S4 spadli na Tour de Corse 1986 ze srázu a uhořeli, došla mezinárodní automobilové federaci trpělivost...

Občas se i dnes objeví nějaké ke koupi. Zrovna teď si mohou zájemci udělat radost v Bostonu, u tamního dealera McLarenu, dokonce se firma přímo tak jmenuje. No vážně, rudá střela v klasickém odstínu Rosso Corsa stojí v showroomu dnešní konkurence! Exemplář s VINem ZFFPA16B000053289 je v evropské specifikaci, za 31 let života najel nějakých 20.760 km. Elektrická okna i klimatizaci má už originál, A je opravdový z Maranella, certifikát Ferrari Classiche totiž nepostrádá...

Na nákup sice nepotřebujete přes miliardu korun jako v případě klasického 250 GTO ani stovky milionů, ale na tři dekády mladý stroj jde i tak o sumu takřka stratosférickou. Konkrétně 3,05 milionu dolarů, tedy 72,9 milionu korun!

GTO se dnes jinak většinou draží. Přímo k prodeji v Evropě jsou momentálně dva exempláře ročníku 1985, jeden v Itálii a druhý v Německu. Oba znovu s minimálními kilometrovými proběhy (11, respektive 21 tisíc). Vskutku nijak neobvyklé číslo. Částky v eurech nutné k jejich pořízení jsou překvapivě menší než u onoho zaoceánského kusu: 2,38 a 2,48 milionů eur. Tedy v korunách 64,4 a 67,1 milionu. 288 je považována i dnes za mistrovský kousek a jeden z nejlepších strojů, který kdy továrnu opustil. Takže ceny porostou ještě výš...

Spolupracujeme s TipCars.com
Čistý zisk Fortuny překonal očekávání, vzrostl na 146 milionů Čistý zisk Fortuny překonal očekávání, vzrostl na 146 milionů

Čistý zisk sázkové společnosti Fortuna Entertainment…

Pavel Otto: Ublížený Brabec Pavel Otto: Ublížený Brabec

Za výraz politického a občanského kretenismu označil…

ČNB zavádí rizikovou sazbu pro Raiffeisenbank ČNB zavádí rizikovou sazbu pro Raiffeisenbank

Celoevropská bankovní pravidla na krytí systémových rizik…

Martin Čaban: S Merkelovou a bez Merkelové Martin Čaban: S Merkelovou a bez Merkelové

Nic, co pro Angelu Merkelovou během její dnešní návštěvy…

 
Zdroj: Carscoops, SM, mobile.de

Štítky Ferrari Kupé Supersport

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak Rus svaří luxusní BMW řady 7 ze dvou kusů Podívejte se, jak Rus svaří luxusní BMW řady 7 ze dvou kusů

Občas vám ukazujeme, jak si ve východních zemích dokáží…

Test Hyundai H350 Van 2.5 CRDi 125 kW: Povedená dodávka Test Hyundai H350 Van 2.5 CRDi 125 kW: Povedená dodávka

Můžete mít rádi osobní auta, veterány, nebo třeba…

 




Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Maranellská automobilka má ve své historii vedle…

Video: Ferrari 288 GTO v nepochopitelných jízdních situacích Video: Ferrari 288 GTO v nepochopitelných jízdních situacích

Proč by měly být nesmírně cenné vozy schované v garáži,…

 

Související články
Chcete omládnout? Kupte si Ferrari! Chcete omládnout? Kupte si Ferrari!

Nebojte se, italská automobilka nevynalezla elixír mládí,…

Ferrari GT86 aneb 458 Italia ukryté v Toyotě (+videa) Ferrari GT86 aneb 458 Italia ukryté v Toyotě (+videa)

Huddy Racing Team pracuje na spojení karoserie Toyoty…

 



 
Ojetý Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso: Boduje prostorem a cenou

Ojetý Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso: Boduje prostorem a cenou

Dnes 08:00

MPV postavené na technice první generace kompaktní C4 mělo původně nahradit Xsaru Picasso, nakonec se však oba vozy vyráběly současně dlouhé čtyři roky.




Blesk.cz

Exploze a mrtví studenti. Útok na Americkou univerzitu v Kábulu má 14 obětí

Exploze a mrtví studenti. Útok na Americkou…

Při středečním útoku na Americkou univerzitu v Kábulu zahynulo celkem 14 lidí, z toho sedm studentů, tři…

Vědci varují: Alobal představuje riziko! Jaké jídlo do něj rozhodně nebalit?

Vědci varují: Alobal představuje riziko! Jaké jídlo…

Hliník se ve filmu odstěhoval do Humpolce, jenže v životě má tenhle kov tendenci stěhovat se do lidského těla.…

 

iSport.cz

Karavajevovi se debut ve Spartě podařil. Nahradí Ondřeje Zahustela?

Karavajevovi se debut ve Spartě podařil. Nahradí…

Trefa do černého? Nová posila Sparty Vjačeslav Karavajev úspěšně zvládla první start a s velkou pravděpodobností…

Peníze do fotbalu? Čínská cesta se vůbec nezadrhla, říká Miroslav Pelta

Peníze do fotbalu? Čínská cesta se vůbec nezadrhla,…

Ještě pár dní před novou sezonou nebyl známý nový generální sponzor pro první fotbalovou ligu. Jednání s…

 

Reflex.cz

Kancléřčina cesta na východ: Očekávejme, že Merkelová přijíždí obchodovat s uprchlickými kvótami

Kancléřčina cesta na východ: Očekávejme, že…

Ještě před třemi lety by si nikdo ani nepomyslel, že by oficiální návštěva německé kancléřky v Česku mohla…

Pravidla pro volbu prezidenta jsou jasná. Teď aby se už někdo konečně přihlásil

Pravidla pro volbu prezidenta jsou jasná. Teď aby se…

Vláda nechce měnit Ústavu, počet podpisů pro kandidáta do prezidentské volby tak zůstane 50 tisíc, ale…