reklama


Ferruccio Lamborghini: Zakladatel značky s býkem ve znaku zemřel před 20 lety

 

Jméno Ferruccio Lamborghini zná dnes celý svět. Výrobce traktorů se postavil samotnému Ferrarimu i vozům s jeho jménem.

Ferruccio Lamborghini spatřil světlo světa 28. dubna 1916 ve vesničce Renazzo di Cento v provincii Ferrara. Narodil se ve znamená Býka, takže není divu, že si právě toto zvíře později zvolil jako emblém pro své vozy. Ale nepředbíhejme...

Ačkoli se jeho rodina věnovala zemědělství a hlavně vínu, Ferruccia zajímaly spíše šroubky a matičky. Nebylo tedy divu, že studoval techniku na univerzitě v Boloni. Nejednalo se však o pouhého teoretika, praxi mohl dosytosti využít za války, kdy opravoval na řeckém ostrově Rhodos tanky a obrněnce v barvě khaki. Když se vrátil domů, vrhl se na podnikání. Jenže, boom posilovacích a cvičebních strojů začal až o mnoho let později. Možná byl signore Lamborghini v tomto směru vizionářem, ale kýžený zisk tento obor nepřinášel.

Italské dámy měly po válce zkrátka úplně jiné starosti než pečovat o tělo, nezapomínejme, že tato země byla na straně poražených mocností. Mladý Ferruccio tak spíše ležel v garáži pod svým maličkým Topolinem, které zušlechtil tak, že už na něj logo Fiatu nepatřilo a někteří jej považují za vůbec první Lamborghini. Hlavně s ním závodil a přihlásil jej dokonce i na Tisíc mil italských, tedy Mille Miglia. Slavného závodu v běžném provozu se nezúčastňovaly jen výkonné speciály.

Jezdeckou hvězdou se však Ferruccio nestal. Na jihu zničené Evropy byly jako mnohde jinde potřeba spíše traktory. A tak v roce 1948 vzniká ve městě Cento společnost Lamborghini Trattori S.p.A. Mechanického základu se doslova válelo všude dost, první kusy totiž vycházely z vojenských speciálů. A obchodní úspěch kvůli hladu po zemědělské mechanizaci nakonec přišel. Letopočet 1952 tak znamenal další rozšíření podnikání o výrobu klimatizačních jednotek.

Zakladatel si najednou mohl dovolit kupovat nová auta pro své potěšení, kromě trojcípé hvězdy převážně domácích značek. Včetně Ferrari. Častými poruchami spojky svého 250 GT byl však natolik rozladěn, že navštívil samotného Enza Ferrariho. Emotivní Enzo však nedokázal rozdýchat to, že si nějaký výrobce traktorů stěžoval na dokonalou techniku se vzpínajícím se koníkem a rázně ho vyprovodil, přičemž vyřkl slavnou větu: „Lamborghini, můžete být schopen řídit traktor, ale nikdy nebudete schopen správně zvládnout Ferrari.“. Ferruccio se tedy natruc rozhodl vyrábět vlastní vozy a proto v městečku Sant'Agata Bolognese založil v květnu 1963 Automobili Lamborghini.

Supermoderní továrna s plochou 50.000 m2 vyráběla postupně modely 350/400 GT, Miura, Islero, Espada, Jarama a Urraco. Produkce byla spíše kusová a dotovala jí hlavně úspěšná výroba traktorů. Jenže, očekávané zakázky nakonec nevyšly a divize Trattori byla prodána v roce 1972 firmě SAME. To málem pohřbilo i automobily, i tato část nakonec postupně musela změnit majitele. A ne jednou. Na samém konci 20. století ji převzal Volkswagen a svěřil ji do péče Audi. Nutno dodat, že se jí v náruči velkého koncernu poměrně daří, jinak by už dávno zanikla.

To už však Ferruccio Lamborghini nežil. Odešel na odpočinek v roce 1973, začal pěstovat víno a stal se v tomto oboru velmi uznávaným odborníkem. Také se podruhé oženil. Po dalších dvou dekádách zaslouženého důchodu, přesně 20 února 1993 jej však stihl infarkt. Zakladatel automobilky se zuřícím býkem ve znaku byl pohřben v rodném městě. Na poslední cestu jej dovezl, jak jinak, traktor značky, které vdechl život. Koneckonců si to sám přál ve své závěti.

Historie Lamborghini ve fotografii (178 snímků)

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá televizi. Proč?

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá…

Michaela Kuklová (48) je momentálně pracovně velmi vytížená, a tak jí ani na chlapy nezbývá čas. Sympatické…

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po pamlskovém křiku celá vyhláška?

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po…

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ve Sněmovně hájila pamlskovou vyhlášku, která školním bufetům…

 

iSport.cz

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený, říká Petržela

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený,…

Připravil svým hráčům mimořádně hořké kapky. Ostatně, dělá to tak každou zimu. Trenér Vlastimil Petržela je na…

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče, řekla Hlaváčková

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče,…

Zatímco lidé v Evropě mrznou, tenisty v lednu tradičně trápí v Austrálii opačný problém. Česká hráčka Andrea…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama