Fiat 500 1.3 JTD - Minikult

Fiat 500 1.3 JTD - Minikult

 
 

Když vám udělá radost zvednutý palec jednou za půl roku, kupte si Ferrari. Pokud k němu chcete každý den milý úsměv, pořiďte si nový Fiat 500.

Půl hodiny se loudám v koloně, ale nějak mi to dnes nevadí. Stačí koukat kolem sebe a sledovat, jak reaguje provoz na nový Fiat 500. Před chvílí vedle mě zastavil taxikář, který, s prominutím, vypadal jako vrah, a já se nestačil divit, co s ním provedl jediný pohled na magické červené autíčko. Začal se usmívat jako dítě při rozbalování vánočních dárků a uznale pokyvovat hlavou. Na křižovatce vyrazil z vedlejší Fiat Uno a v průběhu dvou sekund se ze zamračené spolujezdkyně vyklubalo sluníčko se zvednutým palcem. A tak to bylo pořád. Kdekoliv tohle auto zastavilo, vzápětí se kolem vytvořil hlouček štěbetajících lidí. „To je už ten nový Fiat?“ Nebo: „Pamatuju si na silnicích ještě ten původní.“ Xenofob by prostě za dva dny skončil v Bohnicích.

Takových příběhů budete slyšet ještě hodně a dost možná začne ten rozruch kolem někomu lézt krkem, ale momentálně pobláznil malý Fiat hlavu všem. Ne, fakt tím myslím všem. Nový italský švihák není dokonalý a dnes tady zazní pár kritických vět, ale dost možná byste mě zhypnotizovaně poslouchali jen na půl ucha, kdybych vám je říkal vedle stojící pětistovky. Chápal bych to. Musím totiž uznat, že nad několika nedostatky, které bych jinde stěží toleroval, tady jenom mávnu rukou. Styl Fiatu 500 má skutečnou sílu.

obrázek [555 x 307]
 

Přestože toto auto má zcela jinou koncepci i rozměry než originál, nezaměnitelné křivky a roztomilý výraz, vytvořený světlylogem s „knírkem“, vás neomylně přenesou do bezstarostných 60. let. Dante Giacosa by byl hrdý na to, jak jeho linie fungují i po půlstoletí. Nový model ovšem rozvíjí základní design typicky italským smyslem pro detail. Svůj vůz můžete vylepšit chromovanými lištami nárazníků, plochou koncovku výfuku či 16palcovými koly. Nebo vyzkoušet nějaké nálepky, jako tomu bylo v případě testovaného auta, které se chlubilo „EAN kódem“.

Možná ještě lépe působí interiér, který, stejně jako podvozek a technika, vychází z Fiatu Panda. Sedíte trochu vysoko a volant si můžete nastavit pouze výškově, ale dá se tu najít celkem komfortní pozice, i když měříte přes sto devadesát. Na zadní lavici, která je homologována pro dva cestující, se pohodně usadíte jen s výškou do 170 cm, ale fakt, že tady zmiňujeme slovo pohodlí, je pro model 500 velký kompliment. V takovém Mini by za vámi reptaly i děti. Ani zavazadlový prostor není natolik špatný, jak byste podle prudce klesající linie zádi a kratičkého převisu tipovali. Základní objem 185 litrů na plenění butiků bohatě stačí a větší nákup naložíte po sklopení opěradel (610 l). Dělená zadní sedadla vám však Fiat dodá až za příplatek.

obrázek [555 x 390]
 

Rozumně obestavěný půdorys auta a relativně dobrá nabídka prostoru však nebude tím, co vám po usednutí do Fiatu 500 rozproudí krev. Více vás bude zajímat kus italské haute couture, která prostupuje každým centimetrem kabiny. Celou šířku palubní desky zabírá plast lakovaný v barvě karoserie, který kontrastuje s pastelově bílými panely ovládání klimatizacesterea. V kombinaci s oranžovým podsvícením nebudete mít problém představit si, jak vypadaly elektronkové rozhlasové přijímače v 50. letech. Kvalita je pochopitelně někde jinde. Měkké plasty byste hledali marně, ale slícovaní a soudržnost jednotlivých komponentů je velmi dobrá. Volant čalouněný krémovou kůží je velice elegantní a padne do ruky, chce to ovšem dávat pozor, koho pustíte na místo řidiče – špinavé pracky se sem opravdu nehodí. Černý střed ladí s hlavicí řadicí páky, která připomíná biliardovou kouli s krásně vyvedeným fontem.

Také při zušlechťování interiéru máte na zvážení spoustu možností, co by vás při jízdě potěšilo. Fiat kupříkladu nabízí pevnou nebo posuvnou skleněnou střechu (omezují prostor nad hlavou, pozor), USB připojení Blue&Me zvládne MP3 přehrávač i telefon, a beztak snadné manévrování ve městě pomůžou vylepšit parkovací senzory. Ani v oblasti bezpečnosti se nemusíte omezovat. Fiat 500 lze vybavit až sedmi airbagy, včetně kolenního, což umožnilo tomuto vozu získat velice dobré, pětihvězdičkové hodnocení v testu EuroNCAP.

obrázek [555 x 398]
 

Přestože tohle auto nebude jezdit jenom ve městě, jeho primárním domovem by měly být aglomerace, a to nás přivádí k otázce, jaký by měl být pod kapotou motor. Záleží na vašich prioritách, ale pokud byste na první místo napsali sportovní zážitky, náš testovací vůz se víceméně přesně nestrefil do vašeho vkusu. Dnes budeme velebit provozní náklady. V krátké přídi jsme měli naftovou třináctistovku JTD, doplněnou turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu, s výkonem 55 kW (75 k) při 4000 ot./min. a maximálním točivým momentem 145 Nm, který nastupuje od 1500 ot./min.

Dalo by se čekat, že spolehlivě táhne skoro od volnoběhu, ale pravda je taková, že k předjíždějí potřebujete alespoň 2000 ot./min. Ve středních otáčkách máte pod plynem uspokojivou akceleraci, ale trvá jen krátce. Po překročení hranice nejvyššího výkonu sice není vadnutí zdaleka tak výrazné, jako u některých jiných dieselů, přesto vás donutí přeřadit. Druhým důvodem ke změně převodu (pomocí přesné a hladké 5stupňové převodovky) je zvuk. Fiat 500 nemá tak důkladnou izolaci, aby maskoval způsob spalování paliva, což vám při volnoběhu ani běžné jízdě vadit nebude (cynik by napsal, že kulturou chodu se snaží napodobovat dvouválec svého předchůdce), problematická je však jízda při vysokých otáčkách. Na dálnici musíte od 140 km/h výrazně zvyšovat hlas a to samé platí při každém vytočení motoru nad 3500 ot./min.

Naopak spotřeba je oblast, ve které může jít pětistovka příkladem. Ani při zjevném trápení motoru, neustálé jízdě na vytočeném nižším převodovém stupni a záměrném stylu brzda plyn, neukázal palubní počítač více než 6,8 l/100 km. Když se ani trochu nebudete snažit o úspornou jízdu a naopak s radostí využijete každý newtonmeter, máte to za 5,5 l, a za jen trochu ekonomický styl mimo město vás čtyřválec se vstřikováním common-rail hravě odmění spotřebou pod 4 l/100 km. Skromná 35litrová nádrž se v takové chvíli stane bezednou studnou a vystačí na 800 až 900 kilometrů.

obrázek [555 x 409]
 

Nevidíme moc důvodů k tomu, proč by měl majitel dieselového Fiatu 500 hledat chování podvozku na limitu, ale pokud si najde nějakou záminku, bude rozumné pamatovat si několik důležitých zjištění. Přilnavost předních, 195 mm širokých příplatkových 16palcových kol, je tak dobrá, že jsme i v tom příšerném počasí (naštěstí bez sněhu) přišli až za pár dní na to, že máme letní pneumatiky. V rychlém oblouku začne jako první ujíždět přední náprava, ale do skluzu jde plynule. Je to velice bezpečné, lehce odhadnete přilnavost pneumatik i na kluzkém povrchu a snadno se vrátíte do stopy ubráním plynu. Zadní náprava se přitom chová neutrálně. Pokud jste rychlý už při nájezdu, opět stačí povolit plyn a auto předvídatelně utáhne oblouk. Obezřetnost vyžaduje pouze provokace typu zašlápnutí brzdy ve svižně projížděné zatáčce, kdy se auto zavlní a zadek má chuť vyměnit si místo s přídí. Jinak se na brzdový systém můžete vždycky spolehnout, přestože dieselová verze má, na rozdíl od nejsilnější čtrnáctistovky, vzadu jen bubnové brzdy. Pedál je dostatečně citlivý a zpomalení se snadno dávkuje.

To samé ale nemůžeme napsat o řízení, protože úplně postrádá cit. Naštěstí je rychlé (jen 2,5 otáčky mezi dorazy) a jen pár stupňů za středovou polohou se zlepší odezva i přesnost. O kousek výše jsem chválil přilnavost pneumatik, ale tato vlastnost je tvrdě vykoupena komfortem. Doslova. Na kvalitní cestě všechno funguje, jenže kolik takových silnic znáte? Po průjezdu první dírou se od podvozku ozve taková rána, že vás záhy přejde jakákoliv chuť na řádění, abyste svému autu neublížili. Navíc, máme dojem, že kola s větším profilovým číslem by vyřešily tento problém pouze zčásti. Na krátkých i delších nerovnostech brzo zjistíte, že tlumiče si neumí poradit s pohyby karoserie a kola začnou odskakovat. Jediným řešením je zpomalit.

Otázkou je, jestli majitel Fiatu 500 bude vyhledávat, i s přihlédnutím k dieselovému motoru, tento typ zábavy. Když teď kroutíte hlavou zprava doleva, jsme na stejné straně. Myslím si totiž, že k dovádění na zapomenutých silničkách budou lepší modely Abarth a „běžná“ pětistovka si bude užívat pozornost, obdivné pohledy ve městě a řidič/řidička bude chtít být hlavně viděn(a).

Fine

Fiat eviduje desítky tisíc objednávek, polský závod v Tychy nestíhá a u nás prodej pětistovky pouze startuje. I to je důvod, proč zatím nejsou k dispozici české ceny. Na italském i německém trhu se nejlevnější diesel s výbavou Pop prodává za 12 500 eur, tedy asi 350 000 Kč, a v lepší výbavě Lounge nebo Sport stojí 14 500 eur (406 000 Kč). Není to málo, ale neměli bychom zapomínat na nejlevnější provedení s motorem 1.2 za 10 500 eur (294 000 Kč), které je tím nejdostupnějším retro-stylovým autem na trhu. Stojí ale vůbec, kvůli těm dynamickým prohřeškům, za to?

Rozhodně ano. Fiat 500 sice už není tím jednoduchým automobilem, přesto se nemusí snažit, aby si vás získal. A to je jeho nejsilnější vlastnost, kterou klidně můžeme nazvat charisma. Tak skvěle pochopili tvůrci odkaz předchozích generací. Nepůsobí vyumělkovaně jako CrossPolo, nezahazuje tradice jako Twingo II a je levnější než Mini. To sice bude na náročnější silnici mnohem zábavnější, ale majiteli pětistovky bude tohle srdečně jedno. Podvozek by mu stejně nedovolil jít rychleji.

Související články

Fiat 500 – návrat italského národního pokladu

Plusy

  • stylový design karoserie
  • šarmantní interiér
  • výborná spotřeba
  • přesná převodovka
  • více prostoru v kabině než konkurence

Minusy

  • volant stavitelný pouze výškově
  • nepřehledný přístrojový panel
  • nastavení tlumičů si nerozumí se špatnou silnicí
  • dynamicky méně nadané
  • hlučný motor
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat 500

Základní výbava:ABS, výškově stavitelný volant, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag, rádio s CD přehrávačem a podporou MP3, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, systém ISOFIX, Blue&Me s připojením Bluetooth, Chrom paket, mlhová světla, klimatizace, skleněná střecha, výškově stavitelné sedadlo řidiče, centrální zamykání, elektrické ovládání oken, posilovač řízení, multifunkční kůží čalouněný volant, 15palcová kola. (specifikace na německém trhu, model 1.3 JTD Lounge)

Výbava testovaného vozu:16palcová kola z lehkých slitin, automatická klimatizace, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, dělená zadní opěradla, samolepky, metalický lak

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor Fiat 500
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.6 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 185 / -
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1055 / 365
Rozměr pneu:195/45 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3546
b) šířka (mm): 1627
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2300
e) rozchod vpředu (mm): 1413
f) rozchod vzadu (mm): 1407
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):850
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení Fiat 500
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,74
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky Amerika má nové nejlevnější auto. Měsíčně stojí jako značkové tenisky

Co může být lepší než pořízení drahého elektromobilu?…

Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo Euro NCAP 2017: Fiat 500 – Ministylovce se hodně nedařilo

Fiat 500 v roce 2007 získal plný počet pěti hvězd a o…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…