7.12. 2018 Leoš Káňa

Fiat 500X 1.0 FireFly vs. Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet – První pohled nestačí

 

Dva etablované modely na poli malých SUV se nedávno představily ve vylepšených verzích. Fiat 500X i Suzuki Vitara přicházejí s mírně pozměněným designem a výraznými inovacemi pod kapotou, které odrážejí novou emisní legislativu.

Přestože se to nezdá, Fiat 500X a Suzuki Vitara mají mnoho společného. Oba se u nás začaly prodávat v roce 2015 a můžete je mít s pohonem všech kol, což u malých SUV bývá spíše výjimka. Také termín modernizace si připravily na stejné období, tedy na letošní podzim, kdy vstoupily v platnost nové evropské emisní normy. A to je také jeden z důvodů, proč přicházejí nejen s pozměněnou vizáží, ale také s novými benzinovými litrovými tříválci.

Dva různé světy

Jenže když stojí tyto vozy vedle sebe, vypadají, jako by se každý zrodil v odlišné době nebo na jiné planetě. Fiat 500X nám připadá jako modelka, která si odskočila z milánského mola na procházku po městě. Je elegantní a sexy liniemi i vyváženými proporcemi přitahuje pohledy všech kolemjdoucích. Výraz vozu zůstal i po modernizaci stejný, což je dobře, protože retrodesign všech pětistovek má kouzlo. Lehké retuše lze odhalit až po bedlivém zkoumání a porovnání s původní verzí. Vpředu si všímáme přepracovaného nárazníku, masky a světlometů. Ty hlavní nyní mohou být Full LED – výbava S-Design je má v základu. Tvar diodových proužků denního svícení a mlhovek odkazují na design nul v logu 500. Přepracovaná jsou také zadní světla, u nichž se objevil lakovaný střed jako u malé pětistovky a svisle orientované odrazky nahradily původní vodorovné.

TEST 2018: Fiat 500X 1.6 MultiJet II DDCT – Džíp s italským šarmem

To suzuki vedle fešné Italky působí jako šedá myška. O originálním stylu rozhodně mluvit nemůžeme a nezměnil to ani nedávný facelift. Japonci u vitary upravili masku chladiče a také nárazník. Zadní část zůstala v podstatě zachována do všech detailů. Jiné je jen uspořádání skupinových svítilen s jednolitou strukturou. Bílé parkovací světlo se z nich totiž přestěhovalo do nárazníku, takže nyní mohou být celé červené.

Obývák a čekárna

Také uvnitř se nám více líbí fiatovská kráska. Tvarově nebylo potřeba nic měnit, protože i nyní vypadá kabina svěže vytříbeně. Celá palubní je navíc měkčená – dokonce i zespodu – a uprostřed ji oživuje lakovaný panel v barvě karoserie. Příjemné jsou také materiály použité na výplních dveří, které profi lem dotvářejí útulné prostředí. U Fiatu se proto mohli zaměřit na předchozí nedostatky. Přístrojový štít má nyní novou grafiku a analogové ukazatele jsou čitelnější. Oceňujeme i lepší rozlišení displeje mezi nimi, a hlavně jasnější obrazovku sedmipalcového multimediálního systému Uconnect na vrcholu středového panelu.

Uvnitř suzuki nacházíme vše na starém místě. Pozitivem je měkčená horní část palubní desky, nahrazující nevzhledný tvrdý plast. Na to, aby se tím kabina zbavila levného vzezření, to však nestačí – stačí se podívat na neforemné výplně dveří vylisované z jednoho kusu. Další změnu nacházíme v přístrojovém štítu, kde našel místo větší informační displej s propracovanější grafikou – super! Jenže u Suzuki se rozhodli změnit i vzhled ručičkových ukazatelů. Rychloměr a otáčkoměr nyní mají pod číselníky stříbrný pás, jsou tak hůře čitelné. Ve vitaře nám vadí také nízko umístěná obrazovka multimediálního systému, takže se vzdaluje zornému poli řidiče, nebo archaické kolíčky na listování palubním počítačem. A plechová ozvěna při zavírání dveří také připomíná vozy z minulého desetiletí.

Přesně obráceně

Jedním ze zásadních důvodů, proč si i malá SUV získala takovou oblibu, je prostornost karoserie. Auta s délkou lehce převyšující městské hatchbacky jsou vyšší a cestující uvnitř najdou více místa. I proto některé značky vytlačily dříve populární malé kombíky. Podle rozměrů karoserie by mělo být vše jasné. Fiat je zhruba o devět centimetrů delší, o dva širší, sedm centimetrů má k dobru v kolonce rozvoru náprav a ztrácí jen na výšku. Jenže jasná rovnice v tomto případě neplatí. Do konečného hodnocení výrazně vstoupili designéři obou automobilek. Suzuki se nebálo nad základnou postavit krabici, jež sice není nejhezčí, ale využívá každý milimetr. Fiat se rozhodl pro elegantnější tvary, které však uvnitř centimetry naopak ubírají. Ve fiatu máme zkrátka stísněnější pocity. A nejde jen o málo světla pronikajícího dovnitř skrz menší okna – to na víku kufru a chybějící prosklení v zadním sloupku ztěžuje výhled dozadu. Naše tušení potvrdila i měření. Vitara je uvnitř větší a pobyt v ní uvolňující. Uspořádání kabiny je komplexní a kolem sebe máme dost místa ve všech směrech, což nebývá u konkurence pravidlem. Vyváženou prostornost nabízí i fiat, ale v každém údaji je o nějaký ten centimetr skromnější.

TEST 2015: Fiat 500X 1.6 MultiJet vs. Suzuki Vitara 1.6 DDiS

Na druhou stranu musíme konstatovat, že se nám v něm lépe sedí – tedy hlavně za volantem. Pozice řidiče je přirozenější, sportovnější, hlavice řadičky v dosahu a přední sedadla poskytují tělu lepší stabilitu. Ve vitaře sedíme jako na kozlíku a měkké bočnice se snadno bortí. Pohodlí vzadu je i díky dlouhým sedákům na velmi slušné úrovni u obou.

Při balení přemýšlet

Horší využití vnitřního prostoru se u fiatu odrazilo i na velikosti zavazadelníku. S objemem 350 litrů patří do průměru segmentu a spíš do její spodní poloviny – méně nabídne jen Kia Stonic. Jeho základna je sice slušná, směrem nahoru se však kufr kvůli zešikmené zádi výrazně zužuje. Vyzvednout musíme jeho pravidelný tvar s kolmými boky, do nichž nezasahují podběhy kol. Také polstrování kolem dokola svědčí o kvalitě materiálů a zpracování, o níž jsme mluvili při hodnocení interiéru. U vitary musíte počítat s tvrdými plasty a neforemnými prohlubněmi na bocích, ale ve standardním uspořádání do ní naskládáte 375 litrů nákladu. Ani to není nijaká rekordní hodnota, což potvrzuje průměrných 1120 litrů po sklopení zadních opěradel. Jenže maximální přepravní kapacita fiatu jeden metr krychlový je ještě nižší.

Údaje o testovaných vozidlech Fiat 500X 1.0 FireFly Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 169/8 171/12
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 90-99/92 94-101/94
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 4-13/6 8-15/8
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 146/146 147/142
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 136/132 138/133
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 48/50 x 43 49 x 49/48 x 45
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 50 63 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 88 x 102 84 x 110
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 74/183 72/184

Na módní vlně

Malá SUV jsou k kurzu, a ani proto nepřekvapí, že se pořizovací cena jejich základních motorizací pohybuje kolem čtyř set tisíc korun. Z testovací dvojice se pod tuto magickou hranici dostalo Suzuki Vitara, které v provedení Comfort stojí 393.900 Kč. Cena je příznivá a výbava bez problémů splňuje naše požadavky, ale na druhou stranu musíme říci, že se u Suzuki nepředali. Vyzdvihnout můžeme jen kolenní airbag řidiče, jinak je toto provedení naprosté holátko. A jak je zvykem u japonských značek, seznam příplatkových prvků je prakticky nulový. Doporučujeme proto sáhnout po vyšším provedení Premium. To sice stojí 430.900 Kč, ale dostanete s ním i litá kola, tempomat, kůží obšitý volant, přední mlhovky, lepší rádio, parkovací kameru, automatickou klimatizaci nebo denní svícení LED. Jenže potom se už vyplatí Fiat 500X. Jeho ceník startuje na 389.900 Kč, ale s atmosférickou šestnáctistovkou. Přeplňovaný litr v druhém výbavovém stupni Urban stojí 419.900 Kč, což je znatelně více, než nakolik si Suzuki cení vitaru. Jenže Italové vytáhli z rukávu trumfové eso – za stejnou částku totiž můžete mít i „vyvoněné“ provedení S-Design. A to je velké lákadlo, protože ve standardu v něm najdete nejen 17palcové liťáky, ale také světlomety Full LED, tempomat, rádio s příjmem DAB, zatmavená boční okna nebo systém varování před opuštěním jízdního pruhu či rozpoznávání dopravních značek. Ve výsledku tedy fiat přichází s mnohem příznivější nabídkou, i když je dražší o 26.000 Kč. Určitě by si zasloužil zlepšit známku ze dvojky na 1,5, jenže to by do hodnocení nesměla zasahovat ještě další kritéria. Například osmiletá záruka na lak je krátká a náklady na pravidelný servis astronomické. Do Fiatu musíte s 500X každých 15.000 km a olej pro první přímovstřikový motor není rozhodně levný. Takže necháváme dvojku.

Pořizovací náklady Nissan Juke 1.6 83 kW (etalon) Fiat 500X 1.0 FireFly 88 kW Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 82 kW
Základní cena 353 100 Kč (Visia Plus) 419 900 Kč (Urban) 393 900 Kč (Comfort)
Cena verze Světa motorů 353 100 Kč (Visia Plus) 419 900 Kč (S-Design) 393 900 Kč (Comfort)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
POROVNÁNÍ DOSTUPNÉ VÝBAVY
Automatická klimatizaceNe Ne Ne
Bezklíčkové odemykání /startování Ne 9000 Kč* Ne/Ne
Dálkové ovládání cent. zamykání Ano Ano Ano
Dešťový/světelný senzor Ne/Ne 2600 Kč/3000 Kč Ne/Ne
El. ovládání zadních oken/zrcátek Ano/Ano Ano/Ano Ne/Ano
Hlav. airbagy/kolenní airbag řidiče Ano/Ne Ano/Ne Ano/Ano
Litá kola Ano (16") Ano (17") Ne
Kožený volant/řadicí páka Ne Ano/Ano Ne/Ne
Metalíza 14 000 Kč 14 000 Kč 13 000 Kč
Navigace Ne 10 000 Kč Ne
Palubní počítač Ano Ano Ano
Parkovací senzory/kamera Ne/Ne 12 500 Kč** Ne/Ne
Přední mlhovky Ne Ano Ne
Radio s USB/Bluet./ovl. na volantu Ne/Ne/Ne Ano/Ano/Ano Ano/Ano/Ano
Světlomety LED/xenon Ne/Ne Ano/Ne Ne/Ne
Tempomat Ne Ano Ne
Vyhřívání předních sedadel 7500 Kč 7500 Kč (sklo, sedadla) Ne
Porovnání cen 353 100 Kč (100 %) 419 900 Kč (o 19 % horší) 393 900 Kč (o 12 % horší)
Známka*** 1,00 2,00 1,50
POŘADÍ  2. 1.
* Součástí paketu Smart, ** součástí paketu City, *** známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše?

Premiéra Babiše jeho kauzy ohrožují, i když ho…

Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum

Nějaké zboží nebo službu za poslední rok reklamovalo 55…

Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny

Náměstí v Praze jsou zanedbaná, shodují se urbanisté…

 
 

Přidat názorDiskuse: Fiat 500X 1.0 FireFly vs. Suzuki Vitara…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 






 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Hádka o zmláceného Tunu: Sám útočil, navážejí se do něj! Moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Sám útočil, navážejí se do…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a Jovankou Vojtkovou! Mají recept profíka!

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a…

Alice Bendová (45) a Jovanka Vojtková (39), manželka rockera Pepy Vojtka, pečou v přímém přenosu na Blesk.cz…

 

iSport.cz

Northugovo sbohem. Bývalý král běžecké stopy končí s lyžováním

Northugovo sbohem. Bývalý král běžecké stopy končí s…

Slavný norský běžec na lyžích Petter Northug ukončil v 32 letech kariéru. Během ní získal rekordních třináct…

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient či Vrbovo kouzlo

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient…

Dnes se v Plzni očekává mrazivý večer, možná i nepříjemný sníh s deštěm. Na trávníku v Doosan Aréně ale bude…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Nejlepší vánoční reklamy roku 2018: Drahé kampaně poráží video za 50 liber, které rozbrečí i drsňáky

Nejlepší vánoční reklamy roku 2018: Drahé kampaně…

Zatímco bitvu slavných značek s přehledem vyhrál obchodní řetězec John Lewis, sociální sítě bourá ještě jedno…