Fiat loni v Evropě prodělal půl miliardy euro
Šéf automobilky Fiat Sergio Marchionne odhalil, že italský výrobce aut v loňském roce v Evropě prodělal 500 milionů euro. Podle jeho slov může být budoucnost automobilového průmyslu na starém kontinentě ohrožena nadbytečnou kapacitou místních továren.
V Evropě je totiž v současnosti možné vyrobit více než 20 milionů automobilů, prodeje na evropských trzích mají ale podle předběžných odhadů letos klesnout na 12,6 milionů aut. Automobilky tak budou nové zákazníky zřejmě častěji lákat nižšími cenami, což sníží zisk z každého prodaného vozu.
Šéf Fiatu v minulých letech odmítal zveřejnit, kolik automobilka vydělala, nebo prodělala v Evropě. Po letech mlčení však Marchionne analytiky překvapil, podle jejich odhadů totiž ztráta Fiatu na starém kontinentu měla být o 200 milionů euro vyšší.
Ostatní automobiloví výrobci rovněž zatajují své ekonomické výsledky v Evropě. V současnosti pouze Ford otevřeně hovoří o tom, jak se mu zde ekonomicky dařilo.
Fiat má potíže s kapacitou svých továren především v domovské Itálii. Vedení automobilky se v loňském roce alespoň podařilo dohodnout s odbory na nové pracovní smlouvě, která zvýší počet směn za týden z deseti na čtrnáct.
Italská automobilka přiznala, že využití jejích čtyř italských továren kleslo z 62 % v roce 2010 na 50 % v roce 2011. Aby byla továrna pro automobilového výrobce zisková, je obecně třeba, aby byla její kapacita využita alespoň na 80 %.
Závody Fiatu na 80 % v letošním roce využity nebudou, přesto se však jejich využití meziročně zvýší. Výroba nové generace úspěšného modelu Panda se totiž přesunula z Polska do továrny Pomigliano nedaleko Neapole. Loni v listopadu pak Fiat uzavřel svoji problémovou továrnu Termini Imerese na Sicílii.