Fiat: Nástupce Brava nebude Golf-Klasse, ale Qashqai-Klasse
Fiat a nižší střední třída, to jsou dlouholeté peripetie. Bertoneho Ritmo dosáhlo 1,8 milionu kusů za 10 let, současné Bravo si o průměrných 180 tisících za rok může nechat zdát. Doba mezi Ritmem a Bravem byla vyplněna úspěšným modelem Tipo, oceňovanou, ale méně úspěšnou, dvojicí Bravo/Brava a nejnověji Stilem.
S modelem Stilo Fiat zkusil obrat, na který ale trh příliš nereflektoval. Ani návrat ke kráse a italskosti v podobě Brava nezabral, a tak automobilka hledá další spásu v nižší střední třídě.
V průběhu čtyř let na trhu kleslo Bravo z 95 tisíc kusů a 12. místa ve třídě na 45 tisíc a 18. pozici. Jeho prodejní výsledky násobně překonávají nejen prakticky všichni relevantní evropští konkurenti, ale taky třeba Hyundai a Kia – to si automobilka takového formátu jednoduše nemůže dovolit.
To je jednoduše fiasko – Bravo je daleko pod původními prodejními cíli (120 tisíc ks ročně) i dříve ohlášenou hranicí rentability výroby (75 tisíc ks). Je zřejmé, že pouhá neexistence třídveřové verze nebo kombi není hlavním důvodem neuspokojivých výsledků.
Fiat proto nebude hledat příčinu v obsahu a designu, jako v případě Stila. Nástupce Brava podle Automotive News Europe vsadí na novou formu. Konkrétně se Italové zhlédli v Nissanu Qashqai, který Bravo v prodejích překonává pětinásobně (oba modely se prodávají zhruba stejnou dobu). Motivační je pro ně jistě i skutečnost, že se nyní mezi Evropany těší větší oblibě než Bravo i taková Škoda Yeti.
Okýnko v produktovém plánu, kde se pro rok 2013 nacházely hatchback a kombi na platformě C-Evo, tak nyní okupuje crossover.
Nejprodávanější modely nižší střední třídy dle JATO | |||
Poř. | model | ks 1-12/2010 | změna proti 2009 |
1. | VW Golf | 501.671 | -13,4 % |
2. | Opel Astra | 303.957 | +7,6 % |
3. | Ford Focus | 288.524 | -11,6 % |
4. | Renault Mégane | 264.690 | +5,1 % |
5. | Nissan Qashqai | 216.091 | +15,4 % |
6. | Škoda Octavia | 188.073 | +0,0 % |
7. | Peugeot 308 | 165.822 | -21,3 % |
8. | Hyundai i30 | 118.644 | +16,8 % |
9. | Peugeot 3008 | 117.417 | - |
10. | Kia Cee'd | 96.848 | -9,1 % |