Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat ve Frankfurtu: Punto Evo, 500C, Sedici a Qubo Trekking

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Italský Fiat si přichystal do Frankfurtu několik novinek. Nejvýznamnější je bezesporu Punto Evo, modernizované Grande Punto.

Koncern Fiat Group Automobiles bude mít na 63. ročníku frankfurtské IAA zvláštní stánky pro každou značku, které budou vytvořeny tak, jak vidí tu kterou automobilku děti. Pro mateřský Fiat namalovali malí návrháři zelené město s mraky na obloze, spoustou květin a domy.

Nyní k představovaným modelům - evoluční tečku doplní již známé Cinquecento se shrnovací střechou alias 500C, modernizované Sedici, vyráběné ve spolupráci se Suzuki a konečně malé Fiorino ve verzi Qubo Trekking.

Punto Evo

Punto Evo je vybaveno motory, které splňují normu Euro 5. Malý turbodiesel Multijet objemu 1,25 litru v něm bude klapat ve své druhé generaci, má nové vstřikovače, které řídí hydraulickým servo-ventilem množství paliva ve spalovacím prostoru. Významnou novinkou je také motor 1,4 MultiAir, vyvinutý divizí FPT (Fiat Powertrain Technologies), který se již novinářům představil v Alfě Romeo MiTo. Jen ve zkratce – tento agregát disponuje elektrohydraulickým ovládáním sacích ventilů bez přímého mechanického spojení s vačkovým hřídelem. Nové motory jsou vybaveny také funkcí Start&Stop. Zákazníci si budou moci koupit take novou verzi na LPG, kterou Fiat označuje zkratkou GPL.

V interiérech nalezneme třeba satelitní navigaci Blue&Me – TomTom s barevným dotykovým displejem. Bezpečnostní výbava zahrnuje sedmi airbagů, asistent při rozjezdu do kopce (hill holder), přední adaptivní (natáčecí) mlhová světla a nemohou chybět ani elektroničtí pomocníci počínaje ABS přes distributor brzdné síly EBD až po stabilizaci. Zcela nový je interiér.

Díky designovým změnám na přídi i zádi a novým nárazníkům Punto Evo narostlo do délky na 4.06 m, šířka 1,69 m zůstala totožná, nezměnila se ani výška 1,49 m, o rozvoru náprav 2,51 m nemluvě. Punto Evo se objeví na evropských trzích již ve druhé polovině října letošního roku, chce samozřejmě nevázat na úspěchy předchozího provedení, jednoho z nejprodávanějších malých vozů starého kontinentu.

500C

Otevřenou variantu novodobé pětistovky už známe od léta. Nejedná se o klasický kabriolet, ale o polokabriolet se shrnovací střechou. Přesně takový byl ve výrobním programu klasického modelu 500 (vlastně druhé generace, první 500 bylo předválečné Topolino, což byla ovšem jen přezdívka) z roku 1957. Od představení v červenci 2009 si tuto verzi objednalo již 13.000 zákazníků!

Kromě již dodávaných zážehových motorů 1,2 a 1,4 litru a malého Multijetu se ve Frankfurtu pod maličkou kapotou dostane i nový turbodiesel 1,3 Multijet 16V s výkonem 70 kW (90 k) ve 4000 min-1 a s točivým momentem 200 Nm v 1500 min-1. S tím otevřená pětistovka dokáže uhánět až 180 km/h, z nuly na 100 km/h zrychluje za 10,7 s a na 100 km spotřebuje jen 3,9 l/100 km.

Sedici

Ve světlech reflektorů uvidíme také faceliftované provedení malého skoro SUV Sedici, které svou délkou 4,11 m spadá na pomezí malých vozů a nižší střední třídy, výškou přes 1,6 m je ale značně překonává. V jeho útrobách se objeví nové motory, benzinová šestnáctiventilová šestnáctistovka s 88 kW (120 k) a dvoulitrový turbodiesel Multijet s výkonem 99 kW (135 k) a točivým momentem 320 Nm v 1500 min-1. Ten splňuje emisní normu Euro 5.

Sedici je k dispozici stále jak s pohonem pouze přední nápravy, tak i ve verzi 4x4. S dvoulitrovým turbodieselem spotřebuje v kombinaci jen 4,9 l/100 km, čtyřkolka je o 0,6 l/100 km žíznivější. Udávané maximální rychlosti jsou 190, respektive 180 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 a 11,2 s. Zážehová šestnáctistovka katapultuje nové Sedici 4x2 až ke 185 km/h, automobil akceleruje z klidu na stovku za 10,7 s a spotřebuje 6,2 l/100 km, u varianty se všemi poháněnými koly výrobce uvádí 175 km/h, 11,5 s a 6,5 l/100 km.

Qubo Trekking

Frankfurt uvidí také světovou premiéru modelu Qubo Trekking. Qubo je prakticky luxusnější osobní verzí malé dodávky Fiorino, kterou Fiat vyrábí spolu s PSA. Verze Trekking je vybavena systémem Traction+. Tato elektronická pomůcka usnadňuje vozu jízdu po nezpevněném povrchu, ve sněhu a v bahně. Simuluje činnost uzamykatelného elektromechanického diferenciálu, aktivuje se tlačítkem a funguje do rychlosti 30 km/h. Qubo Trekking není terénním vozem, nemá pohon všech kol, pouze světlost byla zvýšena o 20 mm. Je spíše malým autem pro aktivně žijící mladé lidi. K dispozici je jediný motor – přeplňovaný vznětový 1,3 Multijet s 55 kW (75 k).

Užitkové vlastnosti ani ne čtyřmetrového Quba se nemění. Čtyřčlenná posádka může dovnitř naložit 330 l, po střechu pak až 650 l zavazadel, pokud vozem cestují jen dva lidé, mají k dispozici celkem 2500 l.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
20. 9. 2009 14:27
Re: Původní GP
Místo stávajícího verze Grande Punto se začne prodávat Punto Evo a Punto Actual.
Punto Evo je faceliftovaná verze Grande Punto a Punto Actual je oholené stávající Grande Punto.
Punto Actual se bude prodávat místo Punta Classic, které končí.
Název Grande v názvu končí asi proto, že na trhu už bude pouze jen jedna velikost Punta
Avatar - Ada je zase tady
12. 9. 2009 22:59
Qubo Trekking
Konecne Fiat pochopil, ze do osobniho auta patri vyhradne diesel! :yes:
Avatar - twistedTSD
11. 9. 2009 16:37
Re: Původní GP
tjn, ale prece nebudou kvuli nazvu vyrabet predliftovou verzi....
11. 9. 2009 10:07
Re: Malájoavelkáne
Jen bych doplnil, že Fiat velká auta umí navrhnout a vyrobit, jen je bohužel mimo Itálii neumí prodat... ;-\
Poslední opravdu úspěšný větší vůz od Fiatu byl 131 Mirafiori, i když ani minulá Croma se neprodávala až tak špatně.

Současnou Cromu už Fiat cíleně postavil jako auto pro úzký tržní segment a ani neaspiruje na velké objemy prodejů mimo Itálii...
11. 9. 2009 07:47
Re: GRANDE facelift...
Tak čo sa týka exteriéru, mám opačný názor. malý Fiat získal na výraze a športovosti a facelift mu podľa mňa sluší. Na rozdiel od pôvodného GP s trochu studeným až fádnym dizajnom z tohto ide vyslovene oheň. Ja dávam :yes: