Fiat sníží emise svých turbodieselů. Tvrdí, že jde o dobrovolnou akci
Emise turbodieselů vypouštěné v reálném světě se kvůli vypuklé kauze Dieselgate staly důležitým tématem automobilového průmyslu. Problémem se začal zabývat i koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA), který chce nyní zákazníkům nabídnout úpravu softwaru pro jejich vozy se vznětovým motorem.
Dle prohlášení automobilky z interního vyšetřování vyplynulo, že automobily FCA splňují platné emisní normy, aniž by využívaly nějaké zakázané zařízení rozeznávající měřící cyklus. Motory tudíž fungují stejně za všech podmínek, ať už v laboratoři, nebo na skutečné silnici.
Přesto chce automobilka svým zákazníkům nabídnout úpravu softwaru, která má zajistit snížení vypouštěných emisí v reálném světě. FCA totiž přiznává, že vypouštěné emise ve skutečném provozu závisí na jízdním stylu. Ve srovnání s laboratorními podmínkami se tak v mnoha ohledech liší.
FCA zdůrazňuje, že se jedná o dobrovolné opatření, které nebylo nařízeno žádným z regulačních orgánů. Nová kalibrace vznětových agregátů má být připravena v dubnu 2016, přičemž se týká jednotek splňujících emisní normu Euro 6. Koncern zatím neuvedl, jakých modelů se úprava týká.
K přehrání softwaru dojde v rámci pravidelné servisní prohlídky, i proto FCA ani nehovoří o svolávací akci. Majitelé aut za tuto úpravu nebudou nic platit.
Zároveň chce FCA urychlit rozšiřování nabídky systému selektivní katalytické redukce do svých aut, vstřikování močoviny se v blízké době dočká více modelů koncernu. FCA chce nabídnout tento systém ve více agregátech od druhého čtvrtletí 2017, ještě před zavedením chystaných přísnějších norem měření emisí. Ty by v EU mohly vejít v platnost v září 2017.
FCA je dalším z výrobců, kteří nějakým způsobem zareagovali na skandál Volkswagenu s podváděním s emisemi. Třeba Renault musí do servisů svolat 15.800 kusů modelu Captur, protože francouzské úřady zjistily, že filtrace zplodin u těchto aut správně funguje jen za vybraných teplot. Ty se přitom nápadně podobají teplotám, při kterých se v laboratořích měří emise. Volkswagen mezitím začal do servisů svolávat první vozy s podvodným softwarem, jako první bude upraven pick-up Amarok s 2.0 TDI.