Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Měření emisí bude přísnější, schválila Evropská komise. Nejdříve však v roce 2017.

David Bureš
Diskuze (46)
Přísnější měření emisí nových aut bude zavedeno v roce 2017. Jeho součástí bude i zkouška v reálném prostředí.

Diplomaté členských zemí Evropské unie se po několikahodinovém jednání shodli na přísnějším měření emisí u nových aut, které bude nově probíhat také v reálném prostředí. Evropská komise tím zareagovala na skandál automobilky Volkswagen, která manipulovala s výsledky emisních testů.

O zavedení přesnějšího měření emisí se v EU hovoří již od roku 2011, členské státy se ale na něm nemohly shodnout. Poslední návrh změn emisních testů Evropská komise předložila členským zemím teprve před několika dny. Probíhající kauza Dieselgate však proces schvalování uspíšila.

Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle dohody naplno využíváno od září 2017 pro nové typy aut a od září 2019 pro všechna prodávaná vozidla. Automobilky se na zavedení budou moci připravit tím, že v první fázi po zavedení přísnějších testů bude tolerance odchylky mezi měřením v laboratořích a v reálných podmínkách vyšší než později.

Rozdíl mezi oběma hodnotami bude moci činit až 110 procent. Takzvaný „faktor konformity“ (CF) má tedy v tomto případě hodnotu 2,1. Dnes se podle Evropské komise výsledky testů v laboratoři a v reálném provozu liší v průměru až o 400 procent od limitu, který nynější norma Euro 6 stanovuje u osobních aut na 80 mg NOX na ujetý kilometr.

V druhé fázi se hodnoty mezi měřením v laboratoři a v reálném prostředí nebudou smět odchýlit o více než polovinu (CF s hodnotou 1,5). Tato fáze odstartuje v roce 2020 pro nová vozidla, respektive v roce 2021 pro všechna nabízená vozidla.

Schválená podoba nových podmínek měření emisí je proti původním plánům mírnější. Evropská komise dříve počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze. O ještě přísnější testy usilovalo hlavně Nizozemí, známé svojí snahou o čistější životní prostředí, které jako jediné hlasovalo proti návrhu. Česká republika se naopak hlasování zdržela.

Přísnější testy na emise nových aut nyní musí schválit Evropský parlament. Jejich uvedení v praxi tak ještě není stoprocentní. Například liberální frakce ALDE už dohodu v oficiálním prohlášení odmítla. „Rozhodnutí o nových emisních testech aut je odsouzeníhodné. Výrobcům automobilů umožní na dalších pět let úplně přehlížet standardy, což je hrozná zpráva pro naše životní prostředí a pro důvěru spotřebitelů v evropské automobilové značky,“ uvedl holandský politik Gerben-Jan Gerbrandy z ALDE.

David Bureš
Diskuze (46)
Avatar - Hammunasakra
29. 10. 2015 14:32
Re: haha
Bacha poslední dobou se prej výrazně zvýšil dovoz až 15 let starejch ojetin

Podle statistik se nejvíc vozej VW a škodovky. TDI :-|
Avatar - Hammunasakra
29. 10. 2015 14:30
Re: haha
V laboratorních podmínkách respektive podle zatim platícího standardu plněj emise všichni >:-[]
Já mluvim o měřeních ADACu který vznikly nejspíš na podporu VW průseru Dieselgate. V těch hodně vozů selhalo ale asi 10% dnešních aut emise prostě plní. Včetně toho levnýho Citroenu

A měřící cyklus se i v Evropě zřejmě konečně zpřísní - viz tenhle článek :-)
29. 10. 2015 11:10
Re: Nechapal jsem proc tlaci jenom na nova auta
Nejrozsirenejsi je to v stredni EU. Rusove jezdi na prevazne na benzin. V pocatcich DPF, kdy na stare motory naroubovali nove filtry a moc to nefungovalo, tak rezani slusne jelo i v Britanii. U nas je to o to horsi, ze se k nam vozi hodne starych aut (stari vozoveho parku zase pokleslo), a novy filtr si nikdo nekoupi, pokud to nikdo nekontroluje.
Nikde jsem nevidel zadne vyjadreni na toto tema od ministra dopravy nebo zivotniho prostredi.
Avatar - Barry Lyndon
29. 10. 2015 10:52
Re: takze naftovy jedomety
to je nesmysl - v přepočtu na kWh má i ta nejsmrdutější uhelná elektrárna lepší emise než ten nejekologičtější dieselový (a možná i zážehový?) motor... Hlavní problém spalovacího motoru je nespojité spalování, při kterém vzniká násobně více škodlivých emisí než při spojitém hoření...
Avatar - Barry Lyndon
29. 10. 2015 10:47
Re: Nechapal jsem proc tlaci jenom na nova auta
STK je v českých poměrech pouze institucializovaná korupce mající na reálný stav věci minimální vliv...