Měření emisí bude přísnější, schválila Evropská komise. Nejdříve však v roce 2017.
Diplomaté členských zemí Evropské unie se po několikahodinovém jednání shodli na přísnějším měření emisí u nových aut, které bude nově probíhat také v reálném prostředí. Evropská komise tím zareagovala na skandál automobilky Volkswagen, která manipulovala s výsledky emisních testů.
O zavedení přesnějšího měření emisí se v EU hovoří již od roku 2011, členské státy se ale na něm nemohly shodnout. Poslední návrh změn emisních testů Evropská komise předložila členským zemím teprve před několika dny. Probíhající kauza Dieselgate však proces schvalování uspíšila.
Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle dohody naplno využíváno od září 2017 pro nové typy aut a od září 2019 pro všechna prodávaná vozidla. Automobilky se na zavedení budou moci připravit tím, že v první fázi po zavedení přísnějších testů bude tolerance odchylky mezi měřením v laboratořích a v reálných podmínkách vyšší než později.
Rozdíl mezi oběma hodnotami bude moci činit až 110 procent. Takzvaný „faktor konformity“ (CF) má tedy v tomto případě hodnotu 2,1. Dnes se podle Evropské komise výsledky testů v laboratoři a v reálném provozu liší v průměru až o 400 procent od limitu, který nynější norma Euro 6 stanovuje u osobních aut na 80 mg NOX na ujetý kilometr.
V druhé fázi se hodnoty mezi měřením v laboratoři a v reálném prostředí nebudou smět odchýlit o více než polovinu (CF s hodnotou 1,5). Tato fáze odstartuje v roce 2020 pro nová vozidla, respektive v roce 2021 pro všechna nabízená vozidla.
Schválená podoba nových podmínek měření emisí je proti původním plánům mírnější. Evropská komise dříve počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze. O ještě přísnější testy usilovalo hlavně Nizozemí, známé svojí snahou o čistější životní prostředí, které jako jediné hlasovalo proti návrhu. Česká republika se naopak hlasování zdržela.
Přísnější testy na emise nových aut nyní musí schválit Evropský parlament. Jejich uvedení v praxi tak ještě není stoprocentní. Například liberální frakce ALDE už dohodu v oficiálním prohlášení odmítla. „Rozhodnutí o nových emisních testech aut je odsouzeníhodné. Výrobcům automobilů umožní na dalších pět let úplně přehlížet standardy, což je hrozná zpráva pro naše životní prostředí a pro důvěru spotřebitelů v evropské automobilové značky,“ uvedl holandský politik Gerben-Jan Gerbrandy z ALDE.