4.12. 2015 Leoš Káňa

Jízdní dojmy: Fiat Tipo chce být dobrý rodinný přítel

 

Nový sedan Tipo vrací Fiat na cestu výrobce praktických osobních automobilů, které potěší široké masy motoristů. Poprvé jsme ho vyzkoušeli v okolí Turína.

Když jsme se v květnu v Turecku poprvé setkali s kompaktním sedanem Fiat Ægea, hned jsme říkali, že takový model italské automobilce chyběl. Tehdy jsme však nemohli dovnitř a technických informací bylo poskrovnu. Časem jsme zjistili, že v Evropě se bude jmenovat Tipo nebo že k pohonu nabídne čtyři motory. A nyní jsme na jeho evropské prezentaci, kde se s tipem také svezeme.

Nejprve jsme si ho ale museli pořádně prohlédnout. Tedy hlavně zevnitř, protože vyvážená tříprostorová karoserie se proti tureckému seznámení nezměnila. Do Tipa se nastupuje bez problémů a to i na zadní sedadla, s čímž mají některé sedany problém – hlavně se svažující se střechou. Zvenku vypadá auto mužně a dynamicky, ale uvnitř už to takový zázrak není. Na palubní desku už vývojářům fiatu zřejmě došly nápady, které jsme obdivovali u všech derivátů pětistovky. Kabina tak působí nudně a nezachrání to ani slušné lícování plastů a měkčený materiál na horní části palubky. Také výplně dveří jsou až moc zjednodušené a do malé kapsy se nevejde ani pořádné pití – uvidíme, zda do ní při testu nacpeme alespoň litrovou PETku. Nelíbí se nám ani tvrdý plast v horní části dveří, o který si při řízení běžně opíráme levý loket.

Tipo o nás naopak zabodovalo prostorností na všech místech a vzadu nám zbývá hodně místa na kolena. Nad hlavou je to akorát, ale i 184 cm vysoký kolega se nedotýkal stropu. Chválíme i pohodlná sedadla, která mají vepředu slušné boční vedení. O kousek bychom protáhli sedáky, ale nejde o nic hrozného. Mohutná palubka vyvolává pocit bezpečí a nastavování volantu a sedadla v širokém rozmezí zajistí ideální pozici pro řízení. Takže můžeme naložit batohy vyrazit. Do 520 litrů objemného kufru se toho vejde hodně a naše dvě taštičky se v tak velkém prostoru ztrácení. Líbivé tvary karoserie se ale zasloužily o to, že otvor do kufru je poměrně úzký – je to problém všech současných sedanů. Nakládání rozměrnějších zavazadel tak může vyvolat nejeden problém. Ale i drobnější věci by vás mohly rozžhavit do běla. Stačí, když se zakutálejí až k zadním opěradlům. Kufr je totiž hluboký 102 cm a dosáhnout až na jeho konec je prakticky nemožné. Nezbývá než strčit hlavu dovnitř, opřít se o nárazník a lovit.

První část testovací trasy vede městem. Na každé křižovatce tak musíme zastavit a znovu se rozjet. S tipem je tato činnost příjemná. Pedály jdou lehce, řadicí páka v kulise příjemně klouže po krátkých a přesných drahách a motor se rozbíhá bez přidání plynu – na dvojku se rozjede téměř ze stoje. V nízkých otáčkách neduní a uvnitř vládne ticho. Výhled dopředu je i přes mohutnou palubku dobrý a přední sloupky příliš nepřekáží. Snad jen úzké zadní okno lehce omezuje sledování provozu tímto směrem. Rozbité sinice se ale občas postarají o naklepání naší zadnice. Tipo je obuto do širokých plášťů s rozměrem 225/45 R17 a není tak komfortní jak bychom očekávali. Naštěstí ani pro projetí hlubokým kanálem nejdou tlumiče až na doraz a žádné rány do karoserie se nekonají. Tuhý skelet se nekroutí. Lehké řízení zlepšuje manipulaci s autem při nízkých rychlostech a se zapnutým módem City lze otáčet volantem jedním malíčkem.

To už jsme ale za městem a tempo jízdy se zrychluje. Některé drobné hrboly najednou přestáváme vnímat a na kvalitní vozovce nám tipo ukazuje svou plavnost. Jenže takových úseků moc není, takže si stále říkáme, že by fiat mohl být komfortnější nebo mít alespoň menší kola. Při vyšších rychlostech si všímáme výborné směrové stability i jen lehkého svistu vzduchu kolem karoserie – aerodynamika je dobrá. Vznětová šestnáctistovka nám ukazuje, že pro dynamickou jízdu i rychlé přesouvání z jednoho bodu do druhého vlastně víc nepotřebujeme. Kultivovanost agregátu je na vysoké úrovni a odhlučnění také. Zatím jsme se ale nedostali přes 2100 otáček. Odbočujeme z hlavního tahu a vyrážíme do hor. Na klikatých silničkách nás tipo překvapilo hbitostí, s jakou se vrhá z jedné zatáčky do druhé. Náznak nedotáčivosti se dostavuje až při opravdu ostré jízdě a motor se výrazněji ozývá po překročení tří tisíc otáček. Najednou jsme zapomněli na menší komfort podvozku a užíváme si sportovní jízdu.

Vypadá to, že se fiat vrací do hlavního proudu, protože Tipo je povedené auto, které dokáže plnit požadavky různých zákazníků. Na titul evropské auto roku, jako se to povedlo jeho jmenovci v roce 1989, to asi nebude, ale po prvním setkání u nás zabodovalo. Příští podzim se navíc představí klasický hatchback i praktické kombi a těšit se můžeme na provedení Abarth se silnějším agregátem a sportovnějšími ambicemi. V Čechách se začne prodávat začátkem března za cenu startující na 281.300 Kč za benzinovou čtrnáctistovku. V základní výbavě najdete čtveřici airbagů, klimatizaci i rádio se vstup USB pro připojení externího nosiče muziky. S příchodem na trh se připravuje i speciální akční verze Opening Edition, která startuje se shodným agregátem na 329.000 Kč. Ve výbavě už ale bude šest airbagů, zadní parkovací senzory, mlhovky a ovládání multimediálního zařízení na volantu, dále rádio se vstupy USB a AUX-in, Bluetooth, kožený volant a hlavici řadicí páky, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a také exkluzivní chromované prvky.

HODNOCENÍ

Plusy

  • Design karoserie
  • Nabídka prostoru
  • Velký kufr
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Pružný turbodiesel
Minusy

  • Design kabiny
  • Komfort jízdy
  • Přístup do kufru
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Fiat Tipo chce být dobrý…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…