4.12. 2015 Leoš Káňa

Jízdní dojmy: Fiat Tipo chce být dobrý rodinný přítel

 

Nový sedan Tipo vrací Fiat na cestu výrobce praktických osobních automobilů, které potěší široké masy motoristů. Poprvé jsme ho vyzkoušeli v okolí Turína.

Když jsme se v květnu v Turecku poprvé setkali s kompaktním sedanem Fiat Ægea, hned jsme říkali, že takový model italské automobilce chyběl. Tehdy jsme však nemohli dovnitř a technických informací bylo poskrovnu. Časem jsme zjistili, že v Evropě se bude jmenovat Tipo nebo že k pohonu nabídne čtyři motory. A nyní jsme na jeho evropské prezentaci, kde se s tipem také svezeme.

Nejprve jsme si ho ale museli pořádně prohlédnout. Tedy hlavně zevnitř, protože vyvážená tříprostorová karoserie se proti tureckému seznámení nezměnila. Do Tipa se nastupuje bez problémů a to i na zadní sedadla, s čímž mají některé sedany problém – hlavně se svažující se střechou. Zvenku vypadá auto mužně a dynamicky, ale uvnitř už to takový zázrak není. Na palubní desku už vývojářům fiatu zřejmě došly nápady, které jsme obdivovali u všech derivátů pětistovky. Kabina tak působí nudně a nezachrání to ani slušné lícování plastů a měkčený materiál na horní části palubky. Také výplně dveří jsou až moc zjednodušené a do malé kapsy se nevejde ani pořádné pití – uvidíme, zda do ní při testu nacpeme alespoň litrovou PETku. Nelíbí se nám ani tvrdý plast v horní části dveří, o který si při řízení běžně opíráme levý loket.

Tipo o nás naopak zabodovalo prostorností na všech místech a vzadu nám zbývá hodně místa na kolena. Nad hlavou je to akorát, ale i 184 cm vysoký kolega se nedotýkal stropu. Chválíme i pohodlná sedadla, která mají vepředu slušné boční vedení. O kousek bychom protáhli sedáky, ale nejde o nic hrozného. Mohutná palubka vyvolává pocit bezpečí a nastavování volantu a sedadla v širokém rozmezí zajistí ideální pozici pro řízení. Takže můžeme naložit batohy vyrazit. Do 520 litrů objemného kufru se toho vejde hodně a naše dvě taštičky se v tak velkém prostoru ztrácení. Líbivé tvary karoserie se ale zasloužily o to, že otvor do kufru je poměrně úzký – je to problém všech současných sedanů. Nakládání rozměrnějších zavazadel tak může vyvolat nejeden problém. Ale i drobnější věci by vás mohly rozžhavit do běla. Stačí, když se zakutálejí až k zadním opěradlům. Kufr je totiž hluboký 102 cm a dosáhnout až na jeho konec je prakticky nemožné. Nezbývá než strčit hlavu dovnitř, opřít se o nárazník a lovit.

První část testovací trasy vede městem. Na každé křižovatce tak musíme zastavit a znovu se rozjet. S tipem je tato činnost příjemná. Pedály jdou lehce, řadicí páka v kulise příjemně klouže po krátkých a přesných drahách a motor se rozbíhá bez přidání plynu – na dvojku se rozjede téměř ze stoje. V nízkých otáčkách neduní a uvnitř vládne ticho. Výhled dopředu je i přes mohutnou palubku dobrý a přední sloupky příliš nepřekáží. Snad jen úzké zadní okno lehce omezuje sledování provozu tímto směrem. Rozbité sinice se ale občas postarají o naklepání naší zadnice. Tipo je obuto do širokých plášťů s rozměrem 225/45 R17 a není tak komfortní jak bychom očekávali. Naštěstí ani pro projetí hlubokým kanálem nejdou tlumiče až na doraz a žádné rány do karoserie se nekonají. Tuhý skelet se nekroutí. Lehké řízení zlepšuje manipulaci s autem při nízkých rychlostech a se zapnutým módem City lze otáčet volantem jedním malíčkem.

To už jsme ale za městem a tempo jízdy se zrychluje. Některé drobné hrboly najednou přestáváme vnímat a na kvalitní vozovce nám tipo ukazuje svou plavnost. Jenže takových úseků moc není, takže si stále říkáme, že by fiat mohl být komfortnější nebo mít alespoň menší kola. Při vyšších rychlostech si všímáme výborné směrové stability i jen lehkého svistu vzduchu kolem karoserie – aerodynamika je dobrá. Vznětová šestnáctistovka nám ukazuje, že pro dynamickou jízdu i rychlé přesouvání z jednoho bodu do druhého vlastně víc nepotřebujeme. Kultivovanost agregátu je na vysoké úrovni a odhlučnění také. Zatím jsme se ale nedostali přes 2100 otáček. Odbočujeme z hlavního tahu a vyrážíme do hor. Na klikatých silničkách nás tipo překvapilo hbitostí, s jakou se vrhá z jedné zatáčky do druhé. Náznak nedotáčivosti se dostavuje až při opravdu ostré jízdě a motor se výrazněji ozývá po překročení tří tisíc otáček. Najednou jsme zapomněli na menší komfort podvozku a užíváme si sportovní jízdu.

Vypadá to, že se fiat vrací do hlavního proudu, protože Tipo je povedené auto, které dokáže plnit požadavky různých zákazníků. Na titul evropské auto roku, jako se to povedlo jeho jmenovci v roce 1989, to asi nebude, ale po prvním setkání u nás zabodovalo. Příští podzim se navíc představí klasický hatchback i praktické kombi a těšit se můžeme na provedení Abarth se silnějším agregátem a sportovnějšími ambicemi. V Čechách se začne prodávat začátkem března za cenu startující na 281.300 Kč za benzinovou čtrnáctistovku. V základní výbavě najdete čtveřici airbagů, klimatizaci i rádio se vstup USB pro připojení externího nosiče muziky. S příchodem na trh se připravuje i speciální akční verze Opening Edition, která startuje se shodným agregátem na 329.000 Kč. Ve výbavě už ale bude šest airbagů, zadní parkovací senzory, mlhovky a ovládání multimediálního zařízení na volantu, dále rádio se vstupy USB a AUX-in, Bluetooth, kožený volant a hlavici řadicí páky, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a také exkluzivní chromované prvky.

HODNOCENÍ

Plusy

  • Design karoserie
  • Nabídka prostoru
  • Velký kufr
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Pružný turbodiesel
Minusy

  • Design kabiny
  • Komfort jízdy
  • Přístup do kufru
Spolupracujeme s TipCars.com
Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán

Aktivisté obývající autonomní centrum Klinika nehodlají…

Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů Ropní giganti sází na zemní plyn, do jeho rozvoje investují stovky miliard dolarů

Přes 700 miliard dolarů (15,3 bilionu korun) investovaly…

Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují Vejce kvůli nedostatku nosnic zdražují

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Fiat Tipo chce být dobrý…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

 



 
Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

TEST: Renault Koleos Energy dCi 175 4x4 X-Tronic – Vývoj správným směrem

Dnes 12:57

Krátce po Nissanu X-Trail se v redakci zabydlel sourozenecký Renault Koleos. Vyzkoušeli jsme absolutní špičku nabídky – čtyřkolku s automatem v luxusní výbavě Initiale Paris.




Blesk.cz

Dvacet tisíc lidí bez vody: Na jihu Prahy prasklo potrubí

Dvacet tisíc lidí bez vody: Na jihu Prahy prasklo potrubí

Z kohoutku ani kapka! Bez vody jsou kvůli prasklému vodovodnímu potrubí obyvatelé Hodkoviček, Krče, Lhotky,…

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi mého exmanžela!

Helena Vondráčková: Nespojujte mne s novými písněmi…

Legendy českého popu Heleny Vondráčkové (70) se dotklo spojování nových písní jejího exmanžela Hellmuta Sickela…

 

iSport.cz

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do Strýcové: Hraje divadlo!

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do…

Každý by si měl zamést před vlastním prahem. To je vzkaz od bývalé tenistky Kláry Koukalové (35) pro Barboru…

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal dělo na tribunu

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal…

Deset kol letošní sezony, desáté pokračování Ligy naruby. Po zápase Sparty s Plzní trenér domácích Stramaccioni…

 

Reflex.cz

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…

Před 150 lety se narodil první československý ministr financí Alois Rašín

Před 150 lety se narodil první československý…

Alois Rašín patřil do legendární pětice mužů, kteří 28. října 1918 vyhlásili samostatné Československo. Zároveň…