Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Finanční krize v Rusku zpomalila prodej aut, odbyt Škody ale rostl

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
Září se podle statistik ukázalo nejhorším měsícem pro mnoho prodejců, pokles zaznamenaly dosud vedoucí značky.

Finanční krize se v Rusku už dotýká i prodeje nových automobilů, který dosud na nejrychleji rostoucím evropském trhu strmě rostl. Září se podle statistik ukázalo nejhorším měsícem pro mnoho prodejců, pokles zaznamenaly dosud vedoucí značky. Mladoboleslavská Škoda Auto však počítá s dalším zvýšením svého podílu na ruském trhu.

Podle údajů podnikatelského svazu AEB prodeje nových aut od počátku roku do konce září vzrostly o 40 procent na 1,6 milionu vozů; v září ale trh rostl už jen o 22 procent. Pokles zaznamenalo 15 značek, které dosud patřily k nejúspěšnějším. Například Chevrolet ztratil dvě procenta, Ford 13 procent, Mitsubishi 25 procent, Renaultu se snížil v září prodej o čtyři procenta a automobilce Kia klesl o 11 procent. Jedničkou zářijového odbytu automobilů se tak nečekaně stala Toyota, která celkově v období od počátku roku vystřídala Ford na třetí příčce za automobilkami Chevrolet a Hyundai.

Škoda Auto podle této statistiky postoupila z loňské 15. na letošní 13. příčku s prodejem 36.898 aut, což představuje růst o 90 procent. Na žebříčku zářijových prodejů je nejpopulárnější model Octavia na 20. místě, s růstem odbytu o 40 procent.

"Rozvoj ruského trhu se zbrzdil, ale výsledky za srpen a září neukazují, že by klesal," řekl ČTK vedoucí prodeje škodovky v Rusku Petr Janeba.

Očekává, že letos se v Rusku prodá celkem 2,8 milionu nových aut a Škoda zvýší svůj podíl na trhu z loňských 1,8 procenta na 2,3 procenta, tedy namísto loňských 27.535 aut prodá na 52.000 vozů.

Pomoci by k tomu mělo i snížení ceny nové Fabie, jakož i výroba v ruské továrně. "V Kaluze se celkové snížení výroby zatím neplánuje," dodal Janeba s tím, že denní produkce má v ruském závodě naopak vzrůst z nynějších více než 260 na 340 vozů ke konci roku.

Experti přičítají zpomalení prodejů nedostatku hotovosti v bankách a potížím klientů se získáním úvěrů na nákup nových aut. "Příčiny jsou prosté: krize likvidity, skokové změny kurzů, neochota bank úvěrovat nákup aut a celková nedůvěra klientů v zítřek," řekl listu Kommersant Igor Krolicev z vedení skupiny Avtomir. Dodal však, že zpomalení odbytu v Rusku není tak výrazné jako v USA nebo Číně.

Západoevropský trh se potýká s potížemi při prodeji nových aut už od jara.

I ruský Home Credit, který patří do skupiny PPF Petra Kellnera, přestal kromě hypoték poskytovat i úvěry na auta. "Nejdůležitější je rychle se adaptovat na změny. Ten, kdo bude nejrychlejší, může na krizi vydělat," řekl ČTK mluvčí Home Creditu Milan Tománek. Home Credit se proto soustředí na krátkodobé úvěry s rychlou návratností; hypotéky a úvěry na auta podle mluvčího stejně představovaly jen okrajový segment jeho působení na ruském trhu, méně než desetinu z poskytnutých úvěrů.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (2)
10. 10. 2008 20:31
Zpomalení prodeje = růst jen o 22%???
Dnešní doba i reportéři mi připadají mírně natvrdlí, a nejedná se jen o auta. Pokud se tempo růstu sníží z 40% na 22%, jde hned u zpomalení prodeje (nejde, jde o zpomalení růstu, dokonce v absolutních číslech může koláč s růstem 22% růst meziročně i rychleji), to je to samé jako s ekonomikou - když rosteme jen o 4,2% a ne o 6%, hned mamlas Sobotka prohlásí, že zpomalujeme, přichází ochlazení atd, přitom náš koláč pořád roste. Je to dobře, rusáci nemají silnice a začali se uplácet už i za nový auta. Ať se trošku taky proberou a spadne jim hřebínek, žijí jen z ropy, to umí i Angola.
Avatar - JFK
10. 10. 2008 09:01
Azia avto
V Kaluze sice zvysujou produkci, ale Janeba nezminuje jak to bude ted s produkci Kazassky montovne Azia Avto, kde AZNP taktez produkuje pro Kazassky a Rusky trh, ve ktery koupil podil AvtoVaz/Renault..?