Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fisker v Ženevě 2010

Michal Fokt
Na první pohled je to stále stejný plug-in hybrid Fisker Karma, ve skutečnosti má ale tento luxusní sedan nový prostorový rám, vyrobený z hliníkové slitiny.

Fisker Karma Spaceframe

Prostorový rám je vyroben, na rozdíl od původního, ocelového, z vysokopevnostních hliníkových slitin, což mu zaručuje vysokou torzní tuhost při zachování nízké hmotnosti.

Rám je částečně svařovaný a částečně nýtovaný. Délka všech svárů činí celkem 79 m a jednotlivé části spojuje přesně 1058 nýtů. Uvnitř rámu je tunel pro pohonné ústrojí i místo pro baterie, které se nacházejí ve středu vozu, což zajišťuje dobré předozadní rozložení hmoty, i nízko umístěné těžiště. Statická torzní tuhost rámu dosahuje 33.000 Nm/°, tuhost v krutu pak 23.000 N/mm.

Při vývoji se pochopitelně nezapomnělo ani na bezpečnost cestujících. Přední deformační zóna je patentované konstrukce z tvrzeného hliníku a pohlcuje energii při nárazu tak, že se nedostane dovnitř k cestujícím. Výztuhy v bocích karoserie a v B-sloupcích jsou však již ocelové.

Prostorový rám bude připravovat pro Fisker firma Valmet Automotive ve finském Uusikaupunki, která by měla zajišťovat také finální montáž vozidel. Karma se zatím sériově nevyrábí, produkce by měla začít však ještě letos.

Připomeňme ještě, že produkční verzi luxusního sedanu Karma pohání systém, nazvaný Q-Drive. Sestává z vpředu umístěného dvoulitrového přeplňovaného čtyřválce Ecotec, jenž vypomáhá trakčnímu elektromotoru o výkonu 297 kW, pohánějícímu zadní kola. Elektrická pohonná jednotka je napájena lithium-iontovými akumulátory.

Fisker má do blízké budoucnosti velké plány. Sedan budou brzy následovat další dvě karosářské varianty a v roce 2012 doplní nabídku nová menší řada, přičemž klíčový je pro další rozšiřování palety modelů právě zmíněný hliníkový prostorový rám.

První bude na řadě již delší dobu avizovaný kabriolet Karma S.

Michal Fokt