Ford C-Max a Grand C-Max: Frankfurtská předpremiéra
Rodina rodinných Fordů se rychle zvětšuje. Po vlažném startu prvního C-Maxe, který v roce 2003 navíc přišel s notným zpožděním za francouzskými MPV nižší střední třídy, přišel S-Max jako rychlejší verze většího nového Galaxy. Po šesti letech od premiéry první generace ukázal Ford na IAA zcela nové vydání C-Maxe, které má být - stejně jako jmenovec před šesti lety - prvním modelem postaveným na nové platformě budoucího Fordu Focus. Příchod nového Focusu Ford potvrdil na konec roku 2010.
Design nového Fordu C-MAX není velkým překvapením. Jeho křivky by se daly snadno odvodit od vzhledu nové Fiesty nebo větší Kugy a Ford sám na tuto podobnost upozorňuje. Výrazná příď s nárazníkem, který zdobí dominantní chromovaně orámovaný nasávací otvor, je nám povědomá, podobně jako záď s vystupujícími koncovými svítilnami. Kinetický design se musel přizpůsobit novým bezpečnostním předpisům, a tak například v boční siluetě je vidět vysoká příď, která má zvýšit šance chodců a vylepšit výsledek v crash-testech Euro NCAP.
Poprvé bude C-Max dodáván se dvěma délkami karoserie. Delší provedení pro sedm cestujících s prodlouženým rozvorem má poprvé boční posuvné dveře. Grand C-Max bude adekvátním mezistupněm na cestě od C-Maxe ke Galaxy. Jeho vnější design je poněkud postižen nárůstem vzdálenosti náprav, ale je docela dobře možné, že si jej v této podobě objednala americká mateřská firma, která model od roku 2011 hodlá nabízet v zámoří, společně s Fiestou a Transitem Connect.
Sedmimístný interiér má podobné uspořádání jako stávající Mazda5. Základem je konfigurace 2+3+2, ale prostřední místo ve druhé řadě není úplně plnohodnotné, s ohledem na to, že je vše připraveno ke snadnému zanoření sedáku i opěradla do vedlejších samostaných sedadel. Pak má Grand C-Max uspořádání 2+2+2 a dvě místa ve druhé řadě nabízejí maximální komfort, co se šířky týká.
Přístrojová deska je variací na známá témata z S-Maxů, Mondeií a Fiest. Prohřešky proti estetice v podobě skládání ovladačů z různých zdrojů se už ani u Fordu nenosí. Osobní zkušenost z interiérů vám zatím zprostředkovat nemůžeme, protože exempláře nových C-Maxů byly nepřístupné. Exponáty jsou možná ještě příliš vzdáleny sériové podobě a prototypovými interiéry se Ford více než rok před vstupem na trh asi chlubit nechce.
Z fotografií je zřejmé pokračování trendu designových přístrojových štítů se seříznutými tubusy. Z větších Fordů převzal C-Max velký barevný multifunkční displej, počítá se se startováním tlačítkem, řadicí páka je poměrně vysoko a blízko volantu na mohutném středovém tunelu, který plynule navazuje na středovou část přístrojové desky.
V kategorii MPV je snadná přístupnost a variabilita interiéru základem úspěchu. V kategorii sedmimístných MPV této třídy zatím není posuvná konstrukce dveří standardem, ale snad díky zkušenostem kdysi blízké příbuzné Mazdy se do Grand C-Maxu dostanou. Sedadla ve druhé i třetí řadě bude možné jednotlivě sklápět tak, že vytvoří rovnou podlahu, s vyjmutím sedadel z vozu se nepočítá. Manipulace se sedadly má být velmi jednoduchá, podle Fordu dokonce jednoruční.
Základem motorové nabídky jsou v této kategorii čtyřválce TDCi, novinkou má být zážehový agregát 1,6 EcoBoost vyvinutý britskými motoráři a vyráběný od příštího roku ve Walesu. Nový motor má kombinovat přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem, podobně jako to dělá konkurenční skupina VW u svých motorů TSI. Počítá se také s dalším rozšířením dvouspojkové převodovky PowerShift.
Podrobnější technická data k motorizacím ani rozměry vozů zatím nebyly zveřejněny.