Ford Capri: Evropský baby Mustang slaví čtyřicátiny

Ford Capri: Evropský baby Mustang slaví čtyřicátiny

 
 

Ford chtěl v šedesátých letech uspokojit evropské zákazníky, kteří toužili po lidovém sportovním voze. Výsledkem byl model Capri.

Capri mělo mít podobnou pozici, jakou měl Mustang za oceánem. Na vývoji spolupracovaly obě evropské odnože, jak britská, tak německá, sjednocování produkce, které známe od modrého oválu dnes, bylo tehdy teprve v plenkách (začalo o rok dříve Escortem).

Již první generace, která se představila v lednu 1969 a zákazníci se jí dočkali v květnu, byla sporťákem pro každého. Existovala totiž v neuvěřitelném množství 26 verzí, od základní třináctistovky přes šestnáctistovku a dvoulitr až po ultimativní RS 2600 s výkonem 110 kW (150 k), která vzešla z iniciativy německého Fordu. Existovala také britská RS 3100, která se vyráběla v Halewoodu, ovšem jen velmi krátce a tudíž v malých počtech. Obě byly schopny dosáhnout až 200 km/h.

Pod kapotami první generace se objevily jak vidlicové, tak i řadové čtyřválce, největším agregátem pak byl vidlicový šestiválec 3,4 litru. V roce 1972 prošla drobnými úpravami. Kromě Německa a Británie byl jejím rodištěm také belgický Genk, kde vznikali i nástupci a Ford zde má továrnu dodnes. Capri znali ovšem také Australané, pro ně se vyrábělo v Homebushi.

Světem tehdy cloumala palivová krize, která uspíšila příchod druhé generace Capri. U silnějších motorů prvního Capri se přece jen na spotřebu příliš nehledělo... Dvojka se objevila již po pěti letech, v dubnu 1974. Liniemi stále navazovala na předchůdce, oproti němu měla však jednu zásadní odlišnost – výklopnou zadní stěnu. Zákazníci mohli opět volit ze široké palety pohonných jednotek od řadové čtyřválcové třináctistovky po motory V6 objemu 3,0 l. Dočkali se také řady speciálních edicí. Poněkud archaické a nepříliš spolehlivé motory V4 se již nedodávaly.

Třetí Capri se objevilo již po čtyřech letech, v březnu 1978. Šlo spíše o radikální modernizaci, přesto je toto poslední provedení dnes uváděno jako třetí generace. Na výrobních linkách vydrželo nejdéle, takřka devět let, jeho výroba skončila v Británii v prosinci 1986 speciálním modelem 280, kterému se také říkalo Brooklands Capri. Za necelých 18 let se prodalo přes dva miliony vozů všech tří generací, nejúspěšnější ovšem byla ta první, která překročila 1,2 milionu!

I třetí vydání Capri mělo ostrou verzi 2,8i s výkonem 118 kW (160 k), o kterou se tentokrát postarala britská divize SVE (Special Vehicle Engineering). Základním motorem už nebyl čtyřválec objemu 1,3 l, ale šestnáctistovka, nabídka končila opět třílitrem V6. Novinkou byla také samočinná převodovka. Tento automobil se stal již za svého života ikonou a fanoušci stále doufají v jeho návrat. Šťastní majitelé opečovávají s láskou své miláčky v garážích a těm méně šťastným zbývají modely, nebo i u nás proslulý televizní seriál Profesionálové, kde Bodie s Doylem proháněli dvě Capri 3,0 S třetí generace ve stříbrné, respektive zlaté barvě.

Capri a sport? Stejně jako v prodejích, i na závodních okruzích byla nejúspěšnější jednička. V letech 1971-1972 vládly RS 2600 evropskému šampionátu cestovních vozů. Jezdecké tituly si odnesli Němci Dieter Glemser a Jochen Mass.

Zajímavost na závěr - Capri si našlo cestu za oceán, kde se prodávalo v letech 1970-1977. Ač jsou dnes americké verze z tohoto období v mnoha pramenech označovány značkou Mercury, ve skutečnosti nenesly žádnou! Auta měla pouze nápis Capri na přední kapotě, pozdější verze evropské dvojky pak na masce chladiče mezi dvěma páry kulatých světel.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 

Štítky Ford Kupé Statistiky

 

Přidat názorDiskuse: Ford Capri: Evropský baby Mustang slaví…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

 



Za volantem Fordů Capri: Vzpomínáte na Profesionály? Za volantem Fordů Capri: Vzpomínáte na Profesionály?

Ford Capri. Charismatické kupé, které už v dobách…

 



 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na krku měla stopy po škrcení

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na…

Kariéra nizozemské modelky Ivany Smit (†18) v Malajsii raketově stoupala vzhůru. Módní mola si už ale nepodmaní.…

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s mrtvolami ze Severní Koreje

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s…

Na severokorejském pobřeží byl vyplaven další vrak lodi, na jehož palubě se nacházelo jedno mrtvé tělo. Není to…

 

iSport.cz

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat vystřelil hattrickem

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat…

Skvělý obrat! Hokejisté české reprezentace porazili Finy 3:2 po prodloužení. Svěřencům Josefa Jandače se…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…