Ford Capri: Evropský baby Mustang slaví čtyřicátiny

Ford Capri: Evropský baby Mustang slaví čtyřicátiny

 
 

Ford chtěl v šedesátých letech uspokojit evropské zákazníky, kteří toužili po lidovém sportovním voze. Výsledkem byl model Capri.

Capri mělo mít podobnou pozici, jakou měl Mustang za oceánem. Na vývoji spolupracovaly obě evropské odnože, jak britská, tak německá, sjednocování produkce, které známe od modrého oválu dnes, bylo tehdy teprve v plenkách (začalo o rok dříve Escortem).

Již první generace, která se představila v lednu 1969 a zákazníci se jí dočkali v květnu, byla sporťákem pro každého. Existovala totiž v neuvěřitelném množství 26 verzí, od základní třináctistovky přes šestnáctistovku a dvoulitr až po ultimativní RS 2600 s výkonem 110 kW (150 k), která vzešla z iniciativy německého Fordu. Existovala také britská RS 3100, která se vyráběla v Halewoodu, ovšem jen velmi krátce a tudíž v malých počtech. Obě byly schopny dosáhnout až 200 km/h.

Pod kapotami první generace se objevily jak vidlicové, tak i řadové čtyřválce, největším agregátem pak byl vidlicový šestiválec 3,4 litru. V roce 1972 prošla drobnými úpravami. Kromě Německa a Británie byl jejím rodištěm také belgický Genk, kde vznikali i nástupci a Ford zde má továrnu dodnes. Capri znali ovšem také Australané, pro ně se vyrábělo v Homebushi.

Světem tehdy cloumala palivová krize, která uspíšila příchod druhé generace Capri. U silnějších motorů prvního Capri se přece jen na spotřebu příliš nehledělo... Dvojka se objevila již po pěti letech, v dubnu 1974. Liniemi stále navazovala na předchůdce, oproti němu měla však jednu zásadní odlišnost – výklopnou zadní stěnu. Zákazníci mohli opět volit ze široké palety pohonných jednotek od řadové čtyřválcové třináctistovky po motory V6 objemu 3,0 l. Dočkali se také řady speciálních edicí. Poněkud archaické a nepříliš spolehlivé motory V4 se již nedodávaly.

Třetí Capri se objevilo již po čtyřech letech, v březnu 1978. Šlo spíše o radikální modernizaci, přesto je toto poslední provedení dnes uváděno jako třetí generace. Na výrobních linkách vydrželo nejdéle, takřka devět let, jeho výroba skončila v Británii v prosinci 1986 speciálním modelem 280, kterému se také říkalo Brooklands Capri. Za necelých 18 let se prodalo přes dva miliony vozů všech tří generací, nejúspěšnější ovšem byla ta první, která překročila 1,2 milionu!

I třetí vydání Capri mělo ostrou verzi 2,8i s výkonem 118 kW (160 k), o kterou se tentokrát postarala britská divize SVE (Special Vehicle Engineering). Základním motorem už nebyl čtyřválec objemu 1,3 l, ale šestnáctistovka, nabídka končila opět třílitrem V6. Novinkou byla také samočinná převodovka. Tento automobil se stal již za svého života ikonou a fanoušci stále doufají v jeho návrat. Šťastní majitelé opečovávají s láskou své miláčky v garážích a těm méně šťastným zbývají modely, nebo i u nás proslulý televizní seriál Profesionálové, kde Bodie s Doylem proháněli dvě Capri 3,0 S třetí generace ve stříbrné, respektive zlaté barvě.

Capri a sport? Stejně jako v prodejích, i na závodních okruzích byla nejúspěšnější jednička. V letech 1971-1972 vládly RS 2600 evropskému šampionátu cestovních vozů. Jezdecké tituly si odnesli Němci Dieter Glemser a Jochen Mass.

Zajímavost na závěr - Capri si našlo cestu za oceán, kde se prodávalo v letech 1970-1977. Ač jsou dnes americké verze z tohoto období v mnoha pramenech označovány značkou Mercury, ve skutečnosti nenesly žádnou! Auta měla pouze nápis Capri na přední kapotě, pozdější verze evropské dvojky pak na masce chladiče mezi dvěma páry kulatých světel.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie

Nejprve se vrátil předseda sněmovny Vondráček z Ruska,…

Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky

Pumový útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české…

Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky

Městský stát se rozhodl zakročit proti rozmachu výstavby…

 

Štítky Ford Kupé Statistiky

 

Přidat názorDiskuse: Ford Capri: Evropský baby Mustang slaví…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

 



Za volantem Fordů Capri: Vzpomínáte na Profesionály? Za volantem Fordů Capri: Vzpomínáte na Profesionály?

Ford Capri. Charismatické kupé, které už v dobách…

 



 
Šéf VW se bojí, že německý automobilový průmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Šéf VW se bojí, že německý autoprůmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Dnes 12:55

Herbertu Diessovi se nelíbí, jak se v Evropě bojuje proti individuální dopravě.




Blesk.cz

Herečku napadli na Vinohradské?! Dva muži mě zkopali a řekli, že jsem upadla na schodech, popsala

Herečku napadli na Vinohradské?! Dva muži mě zkopali…

Mladá herečka Kateřina D. si podle svých slov ve středu brzy ráno prožila peklo. Na sociální síti zveřejnila…

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí: Koloběžky ohrožují Pražany!

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí:…

Neslyšně profrčí kolem vás po chodníku, stačí krok a může dojít k neštěstí. Nemluvě o leknutí, když se vyřítí…

 

iSport.cz

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo nedře víc než Frolík!

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo…

Víkendovou výhru 3:2 v prodloužení nad Coloradem sledoval Michael Frolík jen z tribuny Pepsi Center. Smolík, být…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Hradní vyznamenání pro Michala Davida aneb Proč nesbírám céčka

Marek Stoniš: Hradní vyznamenání pro Michala Davida…

V minulých letech udělil prezident Miloš Zeman na Hradě tolik bizarních a kontroverzních vyznamenání, až jsem se…

Spisovatelka Kiran Desai: Měli bychom si uvědomit fakt, že Západ má migrantů velmi málo

Spisovatelka Kiran Desai: Měli bychom si uvědomit…

Kiran Desai (47) je vedle své matky Anity Desai a Arundhati Roy nejznámější a nejoceňovanější indickou…