Ford Comuta: Elektrické mikro z roku 1967

 

Městský elektromobil není nová věc. Ford Comuta byl jakýmsi ideovým předchůdcem Smartu „na baterky“. Vyvinula jej britská pobočka modrého oválu před skoro padesáti lety.

Současné snahy o „elektrifikaci“ vozového parku jsou sice dost násilné vzhledem k protěžování „zelených“ aut politiky, ale taková vozidla nepředstavují nic nového. Historie elektromobilu včetně prvních pokusů s modely je dlouhá takřka dvě století. První funkční vozidla se začala objevovat v 80. letech 19. věku, později dokonce překonávala rychlostní rekordy. Uplatnila se jako taxíky v Paříži a za oceánem zaznamenala doslova boom.

Výhodou byl bezhlučný provoz a méně komplikovaná mechanika, nevýhodou malý dojezd. Oba fakty přetrvávají dodnes, i když jsme se od velkých a těžkých olověných baterií dostali k dokonalejším druhům, které se navíc stále zmenšují. Elektřina má smysl hlavně ve veřejné dopravě, kdy jsou trolejbusy či tramvaje napájeny externě. V té individuální zatím příliš nepokročila, snad v pouze v jedné stopě. Velcí výrobci automobilů přitom zvažovali návrat k „čistému“ pohonu už v 60. letech století minulého. Tehdy se objevila se opravdu velká spousta studií a prototypů různých velikostí.

Městský prcek

Ideálním elektromobilem je mikroauto, snad kromě dodávky, která rozváží různé zboží po městě. Nečeká se, že by s ním někdo jezdil na velké vzdálenosti, na krátkou jízdu do práce a zpět, případně na nákup prostě stačí. Jedním ze zajímavých konceptů takového „přibližovadla“ byl britský Ford Comuta. Ostrovní divize amerického koncernu jej představila poprvé v Ženevě 1967.

Pochopitelně i dvojici stejnosměrných elektromotorů maličkého fordu se zadním pohonem, každého s výkonem zhruba 3,7 kW (5 k), napájely olověné baterie, celkem čtveřice dvanáctivoltových článků s 85 A. Plně nabité vydržely 60 km, ovšem autíčko nesmělo překročit čtyřicítku. Zvládlo přitom upalovat až 60 km/h. Současný Smart ForTwo je proti němu obr, i když v interiéru dvoudveřového elektromobilu byla i zadní lavice, na délku měřil pouhých 2032 mm! Pojal dva dospělé a dvě děti, případně místo nich i nějaké to zavazadlo. Vynikal mrštností, s poloměrem otáčení 5,5 m se do města náramně hodil.

Budou nás miliony?

Na propagačních snímcích, kde nechyběly ani půvabné modelky, je vidět, že se až roztomile vyhlížející Comuta vešla dvakrát do soudobé Cortiny druhé generace a ještě zbylo místo. Měla samozřejmě volant vpravo, jen dva pedály a jediný velký uprostřed umístěný přístroj s rychloměrem. Karoserie, částečně ocelová a částečně z laminátu, nebyla samonosná, základ konstrukce tvořil páteřový rám. Mikro vážilo 540 kg i s bateriemi.

Leonard Crossland, zástupce generálního ředitele britského Fordu, při premiéře hovořil o tom, že se elektromobily objeví jako dodávky v centrech velkých metropolí a lidé je budou využívat coby pojízdné nákupní tašky. „ Miliony takových aut by mohly jezdit do pěti až deseti let“, prorokovalo tehdy vedení v krátkém propagačním filmu. Nestalo se tak... V dnešním přecpaném provozu, nejen tom třeba londýnském, by ale podobné vozítko nebylo zas až tak úplně od věci. Jen dobíjecí stanice nejsou na každém rohu.

Na skok v Československu

Jednou Comutou se Ford pochlubil i na veletrhu v Brně v roce 1970. Co na tom, že byla už tři roky stará? Dohodl se navíc na zapůjčení s tamním Výzkumným ústavem elektrických strojů točivých. VÜES tehdy dokončil prototyp EMA 1, který se dnes nachází ve sbírkách TM Brno. Československý elektromobil, byť vznikl pouze v jednom jediném exempláři, byl ve všech směrech lepší. Comuty byly vyrobeny ve výzkumném a vývojovém středisku britského Fordu v Duntonu (Essex) dvě. Jedna z nich odpočívá v londýnském Science Museu, osud druhého prototypu bohužel není znám.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí

Uměle udržovaný slabý kurz české koruny může výrazně…

 
Zdroj: Car And Driver, Autoblog, Wiki
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 




Ford Cortina – bestseller z Albionu (2. díl) Ford Cortina – bestseller z Albionu (2. díl)

Po úspěšné první generaci pokračoval britský Ford dalšími…

Ford Cortina – Bestseller z Albionu (1.díl) Ford Cortina – Bestseller z Albionu (1.díl)

Cortina d’Ampezzo, dějiště zimních olympijských her…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

Ujfaluši: Schick? To je velký talent! Do Itálie mu prošlapal cestu i Nedvěd

Ujfaluši: Schick? To je velký talent! Do Itálie mu…

Byl jedním z nejúspěšnějších fotbalistů slavné éry české reprezentace: pod koučem Brücknerem si zahrál na dvou…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…