Ford Comuta: Elektrické mikro z roku 1967

 

Městský elektromobil není nová věc. Ford Comuta byl jakýmsi ideovým předchůdcem Smartu „na baterky“. Vyvinula jej britská pobočka modrého oválu před skoro padesáti lety.

Současné snahy o „elektrifikaci“ vozového parku jsou sice dost násilné vzhledem k protěžování „zelených“ aut politiky, ale taková vozidla nepředstavují nic nového. Historie elektromobilu včetně prvních pokusů s modely je dlouhá takřka dvě století. První funkční vozidla se začala objevovat v 80. letech 19. věku, později dokonce překonávala rychlostní rekordy. Uplatnila se jako taxíky v Paříži a za oceánem zaznamenala doslova boom.

Výhodou byl bezhlučný provoz a méně komplikovaná mechanika, nevýhodou malý dojezd. Oba fakty přetrvávají dodnes, i když jsme se od velkých a těžkých olověných baterií dostali k dokonalejším druhům, které se navíc stále zmenšují. Elektřina má smysl hlavně ve veřejné dopravě, kdy jsou trolejbusy či tramvaje napájeny externě. V té individuální zatím příliš nepokročila, snad v pouze v jedné stopě. Velcí výrobci automobilů přitom zvažovali návrat k „čistému“ pohonu už v 60. letech století minulého. Tehdy se objevila se opravdu velká spousta studií a prototypů různých velikostí.

Městský prcek

Ideálním elektromobilem je mikroauto, snad kromě dodávky, která rozváží různé zboží po městě. Nečeká se, že by s ním někdo jezdil na velké vzdálenosti, na krátkou jízdu do práce a zpět, případně na nákup prostě stačí. Jedním ze zajímavých konceptů takového „přibližovadla“ byl britský Ford Comuta. Ostrovní divize amerického koncernu jej představila poprvé v Ženevě 1967.

Pochopitelně i dvojici stejnosměrných elektromotorů maličkého fordu se zadním pohonem, každého s výkonem zhruba 3,7 kW (5 k), napájely olověné baterie, celkem čtveřice dvanáctivoltových článků s 85 A. Plně nabité vydržely 60 km, ovšem autíčko nesmělo překročit čtyřicítku. Zvládlo přitom upalovat až 60 km/h. Současný Smart ForTwo je proti němu obr, i když v interiéru dvoudveřového elektromobilu byla i zadní lavice, na délku měřil pouhých 2032 mm! Pojal dva dospělé a dvě děti, případně místo nich i nějaké to zavazadlo. Vynikal mrštností, s poloměrem otáčení 5,5 m se do města náramně hodil.

Budou nás miliony?

Na propagačních snímcích, kde nechyběly ani půvabné modelky, je vidět, že se až roztomile vyhlížející Comuta vešla dvakrát do soudobé Cortiny druhé generace a ještě zbylo místo. Měla samozřejmě volant vpravo, jen dva pedály a jediný velký uprostřed umístěný přístroj s rychloměrem. Karoserie, částečně ocelová a částečně z laminátu, nebyla samonosná, základ konstrukce tvořil páteřový rám. Mikro vážilo 540 kg i s bateriemi.

Leonard Crossland, zástupce generálního ředitele britského Fordu, při premiéře hovořil o tom, že se elektromobily objeví jako dodávky v centrech velkých metropolí a lidé je budou využívat coby pojízdné nákupní tašky. „ Miliony takových aut by mohly jezdit do pěti až deseti let“, prorokovalo tehdy vedení v krátkém propagačním filmu. Nestalo se tak... V dnešním přecpaném provozu, nejen tom třeba londýnském, by ale podobné vozítko nebylo zas až tak úplně od věci. Jen dobíjecí stanice nejsou na každém rohu.

Na skok v Československu

Jednou Comutou se Ford pochlubil i na veletrhu v Brně v roce 1970. Co na tom, že byla už tři roky stará? Dohodl se navíc na zapůjčení s tamním Výzkumným ústavem elektrických strojů točivých. VÜES tehdy dokončil prototyp EMA 1, který se dnes nachází ve sbírkách TM Brno. Československý elektromobil, byť vznikl pouze v jednom jediném exempláři, byl ve všech směrech lepší. Comuty byly vyrobeny ve výzkumném a vývojovém středisku britského Fordu v Duntonu (Essex) dvě. Jedna z nich odpočívá v londýnském Science Museu, osud druhého prototypu bohužel není znám.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního…

Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim

Americké akcie dnes posílily díky dobrým hospodářským…

Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky

Dvoudenní protest vyhlásila opozice proti vytvoření…

Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk

Od summitu G20 v Hamburku uplynuly skoro tři týdny. Akci…

 
Zdroj: Car And Driver, Autoblog, Wiki

Štítky Ford Elektromobil Video

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Ford Cortina – bestseller z Albionu (2. díl) Ford Cortina – bestseller z Albionu (2. díl)

Po úspěšné první generaci pokračoval britský Ford dalšími…

Ford Cortina – Bestseller z Albionu (1.díl) Ford Cortina – Bestseller z Albionu (1.díl)

Cortina d’Ampezzo, dějiště zimních olympijských her…

 



 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

 

iSport.cz

Krmenčík: Měli jsme si výhru pohlídat, snad bude Rumuny v Plzni čekat peklo

Krmenčík: Měli jsme si výhru pohlídat, snad bude…

Zpracoval si míč, odstavil obránce a prásk! Míč rozvlnil síť a Viktoria Plzeň po trefě Michaela Krmenčíka…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří rapper Řezník?

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří…

„Udavač z Těšína“ má nového politického oblíbence. Nechal se vyfotit s panem Okamurou a vstoupil tím do reálné…