Ford Escort se vrací, zatím jako koncept pro Čínu
Escort je konceptem sedanu segmentu C, tedy nižší střední třídy. Jeho rozměry Ford dosud neodhalil, podle fotografií ale bude určitě kratší než Focus ve stejné karosářské verzi. Záď je totiž velmi krátká. Tvary Escortu pochopitelně respektují současný stylistický trend značky, auto je ale prosté kudrlinek a výstřelků. Vypadá docela elegantně, možná trochu jednoduše, ale rozhodně nikoli nudně. To byl ostatně i záměr návrhářů.
Escort v „měděné“ metalíze tedy dostal šestiúhelníkovou masku chladiče s pěti vodorovnými žebry. Pokrývá jí chrom, stejně jako vstupy vzduchu v předním nárazníku. Tento kov se leskne i na vnějších klikách, zrcátkách a rámech oken. Zajímavým prvkem je lišta, která propojuje koncová světla. Ve všech se uplatnily moderní diody. Co je pod kapotou, bohužel nevíme. Určitě zážehový čtyřválec maximálně dvoulitrového objemu, spíše však menší. Automobilka také v tomto směru bohužel mlčí. Poháněná jsou zcela jistě přední kola.
Ford s Escortem sonduje zájem čínských zákazníků, kompaktní sedany jsou zde oblíbené, vždyť tvoří čtvrtinu trhu! Celý segment momentálně čítá 5,5 milionu nových vozů ročně. Koncept je určen rodinám, které hledají prostorné funkční auto, ale ještě rozumných rozměrů a spoléhají na kvalitu a bezpečnost, kterou jim čistě domácí výrobci jaksi zatím nabídnou nedokážou. Případný sériový model by tak byl umístěn mezi tříprostorovou Fiestu a loni nejprodávanější vůz vůbec: Focus.
V Říši středu má Escort samozřejmě daleko větší obchodní potenciál než na starém kontinentu. Ale i v našich končinách může mít konkurence z koncernů PSA, Volkswagen a od Renaultu špatné spaní. Na tyto myšlenky je ale ještě příliš brzy.
První zemí, kde se případně Escort začne vyrábět, bude zcela jistě Čína. Do roku 2015 chce zde Ford otevřít dalších pět nových továren a kapacitu některých stávajících, například komplexu v Čchung-čchingu rozšířit. Vznikne třeba další závod v Chang-čou. Celkové investice dosáhnou 1,86 miliardy dolarů, tedy 36,8 miliardy korun.
Escort byl prvním evropským modelem Fordu. Vyráběl se v letech 1968-2000 ve čtyřech generacích se dvěma opravdu radikálními modernizacemi (1985 a 1995). Užitkové verze vydržely další dvě léta, v Argentině pak vznikal až do roku 2004. Severní Amerika se dočkala celkem tří generací, jen ta první ovšem vycházela z nám známého Escortu Mk.3.