Ford Escort – evropské a světové auto (2. část)

Ford Escort – evropské a světové auto (2. část)

 
 

Americký Escort vyšel z třetí generace evropského Escortu a byl nazván světovým autem. Další dvě generace měly za základ platformu japonské Mazdy. V Evropě pokračovala výroba Escortu čtvrtou a pátou generací.

Úspěšné uvedení třetí generace evropského Fordu Escort s předním pohonem v roce 1980 přivedlo vedení koncernu Ford k vypracování strategie světového vozu, určeného s různými úpravami k prodeji na všech světových trzích. V roce 1978 se celý management Ford Motor Company vypravil do Japonska, kde hledal vhodného partnera ke spolupráci na celosvětových aktivitách. Výsledkem bylo navázání těsných vztahů s automobilkou Mazda, ve které Ford později získal významný podíl.

Americké Escorty

V roce 1981 zahájil Ford výrobu americké verze Escortu, vycházející, jak již bylo řečeno, z evropského Escortu třetí generace. Přes určitou příbuznost tvarů, hlavně zadní části vozu, nezapřel množstvím chromu a velkými nárazníky svůj americký původ. Zpočátku se americké Escorty dodávaly se čtyřválci CVH 1.6 (51 kW/68 k), později ve verzi s přeplňováním (90 kW/120 k), a také se vznětovým dvoulitrem RF (39 kW/52 k) od Mazdy. Pro modelový rok 1986 prošel Escort faceliftem, který se zvenku projevil na přední masce, světlometech a větších náraznících. Pod kapotu dostal motor s objemem 1,9 litru. Escorty se vyráběly v americkém Michiganu a mexické Sonoře. Na bázi amerického Escortu první generace vznikly i dvoumístné sportovní modely Ford EXP a Mercury LN7.

Druhá generace amerických Escortů se (spolu se sesterským typem Mercury Tracer) vyráběla v letech 1991 – 1996. Tentokrát vycházel z platformy B od Mazdy, kterou používal i model Mazda 323. Za stejnou cenu se prodávaly tří- a pětidveřové hatchbacky, sedany a kombi. Přední maskou trochu připomínal větší Ford Taurus. Dodával se v úrovních výbavy L, Pony a GT (ekvivalent evropského XR3i).

obrázek [555 x 336]  

Poslední, třetí generace amerického Escortu se vyráběla v letech 1997 – 2002 a dostala výrazně hladší a oblejší tvary karoserie, umístěné opět na platformě B od Mazdy. Přední světla byla spojena se směrovkami, vstup vzduchu ke chladiči zajišťoval malý oválný otvor nad nárazníkem a větší pod ním. Zadní světla byla elegantně spojena do jednoho panelu. Zpětné světlomety byly umístěny pod koncová světla, později se ale přestěhovaly k nim. K pohonu předních kol sloužil dvoulitr CVH (82 kW/110 k) a dva dvoulitry Zetec s výkony 97 a 107 kW. Nechybělo samozřejmě ani oblíbené provedení kombi, v Americe nazývané Wagon.

Od Escortu bylo v roce 1998 odvozeno sportovní kupé Escort ZX2, poháněné dvoulitrovým čtyřválcem Zetec s výkonem 97 kW (130 k). Pro modelový rok 1999 a 2000 vznikla menší série ZX2 S/R a od roku 2001 se jméno Escort přestalo používat a lehce pozměněné kupé se jmenoval Ford ZX2. Podívejme se ale zpátky do Evropy, kde výroba Escortů pokračovala čtvrtou a pátou generací.

obrázek [555 x 362]  

Čtvrtá generace (1990 – 1995)

V září 1990 se Escort představil v důkladně přepracovaném provedení, o kterém bylo možné bez pochyb prohlásit, že jde o další, v pořadí čtvrtou generaci. Nové zakulacenější karoserie měly větší vnější rozměry (4036 x 1692 x 1395 mm) i rozvor náprav (2525 mm), takže pro cestující i zavazadla (0,38 m3) zbylo více místa. Třídveřové a pětidveřové karoserie měly mírně klínovitý profil s výrazným prolisem na bocích, procházejícím po celé délce vozu ve výšce klik dveří. V nabídce nechybělo pětidveřové kombi Turnier, sedan se stupňovitou zádí Orion a dvoudveřový kabriolet s ochranným obloukem za předními sedadly. Změna závěsů zadních kol, nyní s torsními tyčemi, přinesla zlepšení jízdních vlastností.

Do začátku dostal Escort IV benzinové motory CVH s objemy 1,3, 1,4 a 1,6 litru a vznětový motor 1,8 l. Všechny byly převzaty z předcházející generace a dalo se očekávat, že brzy přijdou nové motory. To se stalo skutečností už v roce 1991, kdy se objevily šestnáctiventilové motory Zetec, které při objemu válců 1,6 litru dávaly 66 kW (90 k). Osmnáctistovky Zetec měly v různých stupních úprav 77, 85 a 96 kW. Nejvýkonnějšími modely byly Escort RS 2000 (1991) s dvoulitrovým motorem ze Sierry a výkonem 110 kW (150 k) a Escort RS Cosworth (1992) s výkonem dvoulitru 162 kW (220 k) a pohonem všech kol. Tento nejrychlejší Escort jezdil 225 km/h a zrychloval na sto za 6,1 s. V závodním provedení se výrazně prosazoval v mistrovství světa WRC. V roce 1993 s ním Francois Delecour skončil na druhém místě, v roce 1996 a 1997 (to už jezdil s Escortem WRC) Carlos Sainz na třetím místě. Úspěšnou sérii startů ve WRC zakončil v roce 1998 čtvrtým místem Juha Kankkunen. Pak už nastoupily Focusy.

obrázek [555 x 295]  

Při svém debutu v roce 1990 nebyla čtvrtá generace Escortu přijata odbornou veřejností bez výhrad. Nelíbila se malá nápaditost karoserie a interiéru, hlučné a málo výkonné motory i nepříliš jisté jízdní vlastnosti. Po nových motorech se proto Ford rozhodl provést už po dvou letech modernizaci vnějšího vzhledu, především na přídi. Místo úzkých štěrbin dostaly vozy oválnou masku chladiče a přepracovány byly i zadní koncové svítilny, které nyní zasahovaly do výklopného víka. Bezpečnost cestujících se zlepšila přepracováním přední deformační zóny (délka vozu se tím zvětšila na 4104 mm), výztuhami ve dveřích a novými bezpečnostními pásy. V roce 1993 opustil Ford název Orion pro sedany a přišel s motory CFi 1.3 a 1.4.

Pátá generace (1995 – 2000)

Posledním velkým faceliftem prošel Ford Escort v lednu 1995. Přesto, že vyšel z předešlého provedení, bylo množství změn tak obsáhlé, že tentokrát je možné považovat modely vyráběné od roku 1995 za pátou generaci. Začneme-li vnějším vzhledem, dostal Escort vpředu nová světla, kapotu, nárazník s náznakem spoileru a čtyři různé masky chladiče, od širokého oválného otvoru s vodorovnými lištami až po chromovanou masku modelů Ghia. Velkými změnami prošel také interiér s novou přístrojovou deskou, u provedení Ghia s imitací dřeva. Uvedenými změnami prošly pochopitelně také verze kombi, kabrioletsedan s jménem změněným na Escort.

obrázek [555 x 329]  

Znovu se zapracovalo na podvozku, což vedlo k dalšímu zlepšení jízdních vlastností. Přesto bylo stále jasnější, že vývoj tohoto vozu je u konce a že musí přijít nový model. V červnu 1996 skončila výroba typu RS 2000 a toto označení si muselo počkat až na nový Focus RS (2002). Jeho místo zaujal v roce 1997 model GTi s motorem 1.8 Zetec-E (85 kW/115 k). Přesně po třiceti letech přišel v roce 1998 nástupce Escortu, Ford Focus. Escort se ještě dva roky vyráběl souběžně, ale jeho prodej klesal a tak v červenci 2000 vyjel z výrobní linky v Halewoodu poslední Escort. Ve světě vydržel ve výrobě ještě o něco déle, úplně poslední Escorty se vyrobily v roce 2004 v Argentině.

Ford Escort si přes drobné nedostatky získal pověst spolehlivého a nenáročného rodinného vozu s nízkými provozními náklady a vysokou užitnou hodnotou. Podle Sdružení automobilového průmyslu (SAP) se v roce 2003 zařadil Escort v žebříčku nejrozšířenějších automobilů v ČR na deváté místo s počtem 66915 registrovaných vozů, přičemž prvních osm míst obsadily škodovky. Escort tedy byl ještě před pěti lety nejrozšířenějším zahraničním vozem na našich silnicích. Je možné, že jeho nástupce Ford Focus bude ještě úspěšnější.

Nepřehlédněte
Ford Escort – evropské a světové auto (1. část)
Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky Focus Kabriolet WRC Ford

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Evropské Automobily roku: Ford Escort (1981) Evropské Automobily roku: Ford Escort (1981)

Escort, stěžejní model evropské filiálky Fordu,…

Gymkhana Kena Blocka: První zadokolkou je Ford Escort Mk2 RS z roku 1978! +(video) Gymkhana Kena Blocka: První zadokolkou je Ford Escort Mk2 RS z roku 1978! +(video)

Známý bavič a závodník Ken Block postavil pro své videa s…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…