Ford v Evropě letos představí nové Ka, bude mít pět dveří
Na českém trhu minivozy velkou roli nehrají, na jiných evropských trzích jsou ale nadále oblíbené, a tak se jich výrobci nevzdávají. Přesto se segment mění, když zákazníci stále více dávají přednost pětidveřovým modelům. Tímto směrem půjde i Ford, který dnešní třídveřové Ka nahradí novým pětidveřovým Ka+.
Jak už u Fordu bývá tak nějak zvykem, o úplnou novinku nepůjde. Automobil bude totiž postaven na základech miniauta Ka, které se v Brazílii prodává už od podzimu 2014. Výrobce ale slibuje, že „evropské“ Ka+ se od „brazilského“ Ka bude výrazně lišit. Není však jasné, zda vzhledem, nebo třeba jen kvalitou zpracování a použitými materiály.
Nové Ka+ se má evropským zákazníkům představit v průběhu léta, pluskem v názvu má odkazovat na větší rozměry proti předchůdci a pár dveří navíc. Na západ od našich hranic má stát zhruba 10.000 eur, což je v přepočtu 270.000 korun. Třeba ceny Opelu Karl v Německu startují na částce 9.500 eur, pětidveřová Škoda Citigo tam přijde na 10.250 eur.
Zatímco od roku 2008 v Evropě prodávaný Ford Ka je jen převlečeným Fiatem 500, který se vyrábí v továrně italské značky v polských Tychách, nástupce využije vlastní globální platformu. Použitím stejné techniky napříč kontinenty Ford ušetří, což v minulosti musel řešit právě spoluprací s Fiatem.
Zatím však není jasné, kde se nové Ka+ bude vyrábět. Nejčastěji se však spekuluje o tom, že se o jeho produkci postará rumunský závod Craiova, kde dnes vzniká MPV B-Max. V Rumunsku se má od roku 2017 vyrábět i SUV EcoSport, které se dosud do Evropy dováží z Indie.
Ford věří, že model s dvěma páry dveří zaujme více než současná generace. Ta se loni na starém kontinentě prodala v 48.368 exemplářích, což ji přineslo až 13. místo v segmentu. A navíc to bylo o osm procent méně než v roce 2014. To Fiatům postavených na stejné technice se dařilo výrazně více. 500 s 180.005 prodanými kusy byla nejprodávanějším miniautem v Evropě, Panda se 171.377 kusy byla hned za ní.
Ford Ka prodávané v Brazílii je 3.886 mm dlouhým hatchbackem, jehož rozvor náprav činí 2.491 mm. Proti káčku dnes nabízenému v Evropě je tak o výrazných 266 mm delší. Na brazilském trhu je nabízen s benzinovými motory 1.0 Ti-VCT (59 kW) a 1.5 Sigma (77 kW). V Indii se ten samý vůz prodává jako Figo, k dispozici je s 1.2 Ti-VCT (65 kW), 1.5 Ti-VCT (82 kW) a turbodieselem 1.5 TDCi (74 kW). Na stejném technickém základu je postaven i miniaturní sedan (Ka+/Aspire), s ním ale na starém kontinentu nepočítejme.