Ford Focus RS: Produkce ostrého hatchbacku startuje
Ženevský exponát byl ještě předprodukčním prototypem, definitivní verzi jsme mohli vidět až ve Frankfurtu. Modrý ovál ale také postupně odhaloval technická data a pak nám naservíroval i pár videí z vývoje vozu. Český importér na něj v září 2015 nalepil cenovku 915.900 korun, od té doby se však částka nutná k jeho pořízení zvedla o dalších třicet tisíc, tedy na 945.900 Kč.
Okřídlený agresivní hot-hatch pohání turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec EcoBoost 2,3 l, který má také evropská verze Mustangu. Dostal ale jiné sání, dvoustupňové twin-scroll turbo s větším mezichladičem a výfuk se dvěma oddělenými koncovkami, výsledkem je 257 kW (350 k). Ford se vrátil u ostrých vozů odvozených ze sériové produkce ke čtyřkolce, což mnozí přivítali s nadšením. Tu měl Escort RS Cosworth a ještě před ním nejvýkonnější Sierry v osmdesátých letech minulého věku, sériový Focus však dosud ne, i v nejvýkonnější specifikaci zůstával předokolkou.
Elektronický systém Performance 4WD s dvěma spojkami na zadní nápravě a torque vectoringem dovoluje dokonce drift, jen je nutné zapnout k tomu určený režim (Drift, další nesou názvy Normal, Sport a Track). Launch Control zase umožní start bez prokluzu kol. Moderně se prostě nevyhneme, analogové hot-hatche odvál čas. Točivý moment sice dosahuje 440 N.m, ale krátkodobě je k dispozici ještě o 30 N.m více, manuální převodovka má šest stupňů.
Focus RS z klidu na stovku sprintuje během 4,7 s a jede až 266 km/h, nějaké omezení na dvěstěpadesátku se ho netýká. Z továrny dostal devatenáctipalcová černá kola s desítkou paprsků, obouvají pneumatiky Michelin Pilot Super Sport. Do předních chlazených 350mm kotoučů se zakusují čtyřpístkové třmeny Brembo. Posádka si hoví ve sportovních sedačkách od Recara částečně čalouněných kůží, na cestu jim svítí adaptivní bixenony, řidič má před sebou kožený volant a šlape na hliníkové pedály, motor se startuje tlačítkem. Auta jsou vybavena také informačním systémem Sync 2, audiem od Sony s devíti reproduktory a dvouzónovou klimatizací. V kabině nechybějí ani nezbytná loga.
Sériová výroba byla zahájena v pátek 15. ledna 2016 v německém Saarlouis. První klienti se svých objednaných aut dočkají již brzy. Je opravdu škoda, že třetí generace Focusu se tvarově hodně nepovedla, ale to nebudou ti, kteří si výkonný hatchback koupili, vůbec řešit... Beztak je současná řada celosvětovým bestsellerem.