Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible – Návrat ke kořenům

Jan Mička
Diskuze (91)
Čtyřválec pod kapotou nového Fordu Mustang lze chápat jako návrat ke kořenům. Je s ním ale vůz skutečně hoden svého jména?

Legenda – to je přesně to slovo, které proletí hlavou pravého motoristického nadšence při zmínce o Fordu Mustang. Loni tento klenot automobilové historie oslavil padesát let od spuštění výroby, a přestože jej vnímáme jako náčiní pro tvrdé chlapy, první sériový exemplář si ve skutečnosti koupila dvaadvacetiletá učitelka.

Ford Mustang poháněný čtyřválcem vzbuzuje vlnu smíšených pocitů. Vždyť kdo by pod kapotou takového vozu čekal na poměry svalnatých amerických kupé a kabrioletů relativně „titěrný“ motor 2.3 EcoBoost (223 kW)? Podíváme-li se ale na něj z historického hlediska, neměl by nás takový agregát překvapovat. Dva-trojka se totiž objevila už u druhého vydání prodávaného v letech 1973 – 1978 a následník měl shodně velký motor dopovaný turbodmychadlem. V jistém smyslu lze menší ze dvou nabízených agregátů (v USA je nabízen i šestiválec o objemu 3,7 litru) považovat za návrat ke kořenům, milovníci velkých objemů ale stále mohou sáhnout po pětilitrovém osmiválci s výkonem 310 kW.

Záměna je nemožná

Jediné, co od vysněného sportovního vozu nechcete, je vysvětlovat okolí, co je to vlastně zač. Nový Mustang nic takového nepřipouští a nejnovější generací se vzhledově vrací do šedesátých let minulého století. Tváří se, jako by jej lidé snad ani neměli mít spojený s jedním z nejmajestátnějších živočichů planety, severoamerickým plemenem koně, ale spíše s kobrou lačnou po smrtícím kousnutí. Vůz nicméně nechce nikoho zastrašit, s tak silným historickým odkazem to ani nemá zapotřebí…

Na fotografiích vypadá Ford Mustang relativně kompaktně, s délkou 4784 milimetrů a šířkou 1916 milimetrů je ale větší než předchozí Volkswagen Passat Variant. Síla je především v nízkém, rozkročeném postoji a enormně dlouhé kapotě, která se z pozice řidiče ztrácí kdesi v nedohlednu. Rozměrný oř umístěný v masce chladiče je u Mustangu základ, stejně jako zadní světlomety opticky rozdělené do tří segmentů. Svícení obstarávají diody (vpředu jsou standardně bixenony), unikátní světelný podpis je tedy rozpoznatelný na stovky metrů daleko.

K prvnímu redakčnímu testu jsme si vedle základního čtyřválce vybrali také otevřenou karoserii Convertible. Cenová politika je v tomto případě velmi jednoduchá: u obou nabízených motorů oproti kupé Fastback připlatíte 100.000 Kč, přičemž střecha je vždy plátěná a skládá se za zadní sedadla. Výhoda takového řešení se sama nabízí – zavazadlový prostor není nikterak omezen a může nabídnout objem 332 litrů. Přetvoření kupé v kabriolet je otázkou zhruba osmi sekund včetně zajištění bytelnou bajonetovou pojistkou. Konstrukce složených střešních nosníků viditelná dírou v obložení kolem zadních sedadel ale nedělá nejlepší estetický dojem a navíc je snadno náchylná na poškození.

Nejkrásnější pohled

Leckdo by se na Ford Mustang Convertible mohl dívat celé hodiny, nejsilnější zážitek ale stejně nastává až po usednutí za volant. Je to zvláštní, protože provedení interiéru, použité materiály a úroveň dílenského zpracování nejsou dokonalé, to je vám ale v prvních chvílích úplně jedno. Stačí se jenom zanořit do překvapivě pohodlných a nízko usazených předních sedadel, oběma rukama chytnout volant s relativně tenkým věncem, a pohlédnout na život ubíhající nad masivní kapotou.

Video se připravuje ...

Karoserie je oficiálně čtyřmístná, stačí ale, aby se dopředu posadili cestující s výškou 190 centimetrů, a ti vzadu se mohou jít klouzat. Prostor nicméně nechybí v oblasti loktů a při natažené střeše dokonce ani nad hlavou, černé provedení přístrojové desky, čalounění, a grafiky multimediálního systému Sync 2 působí trochu posmutněle. Za volantem si rychle najdete perfektní pozici k řízení, a je zcela jedno, zda měříte dva metry, nebo se váš růst zastavil ještě na základní škole. Tak či tak ale počítejte s tím, že dlouhá přední část značně omezuje odhad vzdálenosti od překážek, notabene když si u Mustangu nemůžete připlatit za přední parkovací senzory…

Přestože se Ford Mustang tváří jako neoblomný drsňák uctívající názor „tady mě máš, tak se s tím koukej srovnat“, ve skutečnosti se snaží vyjít vstříc široké skupině řidičů. Na mysli máme možnost nastavit si tuhost posilovače řízení nebo vybírat ze čtyř jízdních režimů (Normal, Snow/Wet, Sport a Track), ani jedna kombinace z něj ale nedělá automobil pro slečinky. Řazení jde ztuha, stejně jako spojkový pedál, a nepočítejte s tím, že se ve stísněných prostorech otočíte na pětníku. Velkým pomocníkem je v těchto případech standardně dodává zadní parkovací kamera s velmi slušným obrazovým výstupem na osmipalcovém dotykovém displeji, i tak chce ale běžné „popojíždění“ trochu zvyku. V Mustangu vás bude vždycky někdo sledovat a „oťukáním“ dalších vozů na parkovišti si uříznete akorát tak ostudu.

Zelená úsporám

Navzdory „obranné frázi“ z úvodu testu jsem i já poprvé přistupoval k novému čtyřválci trochu skepticky, realita je ale lepší, než se na první pohled zdá. V dnešní době, kdy umí například Honda „vymáčknout“ z dvoulitrového turbomotoru 228 kW, nepůsobí 233 kW (317 koní) přeplňované dva-trojky Mustangu nikterak závratně, má to ale svůj smysl. Ne každý totiž od něj požaduje protáčení kol na každé křižovatce. Od toho je tady verze 5.0 V8 se zámkem předních brzd, které dovolí „zagumovat” i úplnému začátečníkovi.

Výkon se bez známky turboefektu sbírá od velmi nízkých otáček, aby alespoň podle technických údajů dosáhl v 5500 min-1 svého maxima. Kdekdo by mohl motor považovat za atmosférický, to by ale ve 3000 otáčkách za minutu nesměl naplno nastupovat točivý moment 432 N.m, a patrně by se vzduchem nezačal rozprostírat baryton typický spíše pro čtyřválcový boxer turbo od Subaru. EcoBoost má ve skutečnosti dvě tváře, které se vzájemně prolínají při velmi hutném zátahu ve středním pásmu otáček, ani jedna z nich se ale nesnaží byť vzdáleně připomínat objemnější osmiválec.

Video se připravuje ...

Hliníkový čtyřválec je standardně párován s manuální šestistupňovou převodovkou a za příplatek 50.000 Kč získáte šestistupňový automat, jenom blázen by ale nezůstal u klasiky. Manuálu totiž hraje do karet poměrně krátké odstupňování a kulisa řazení, které může konkurovat snad jenom ta v nové Mazdě MX-5. Při řazení je třeba vynaložit větší sílu, rychlosti však zapadají s chirurgickou přesností a je znát dokonalá mechanická vazba mezi řidičem a strojem. A to nejen po hmatu, ale také sluchu. Hlavice má navíc ideální tvar, při zařazených lichých stupních ale trochu omezuje přístup k dolním přepínačům na středové konzole. V konečném součtu se jedná o skříň, která na našem trhu tolik chyběla.

Dost teorie, přichází praxe

Pokud si zvyknete na vnější rozměry karoserie, není jízda s novým Fordem Mustang ve srovnání s běžnými kompaktními modely odlišná. Největším překvapením byl právě klid v interiéru při natažené střeše, která, byť pouze plátěná, velmi dobře izoluje venkovní ruchy. Tomu všemu hraje do karet takřka neslyšný motor v nízkých otáčkách a překvapivě pohodlný podvozek i navzdory použití standardně dodávaných devatenáctipalcových kol. Výborně tlumí i větší nerovnosti, nepřenáší rázy do karoserie a posádku nevytrhne ze všudypřítomné pohody. Střecha za jízdy bohužel stáhnout nelze, to je ale to poslední, co by nás trápilo…

Stačilo poměrně málo kilometrů za volantem, abych si uvědomil, že čtyřválec EcoBoost je pro otevřenou verzi Mustangu ten pravý. Přerod v kabriolet totiž ve srovnání s Fastbackem neznamená pouze přídavek šedesáti kilogramů hmotnosti, ale také výrazné kroucení karoserie, znatelné nejen na pocitově „gumovém“ sloupku řízení.

Nejvíce je to znát hlavně v případě, že si budete chtít zajezdit opravdu rychle. Což o to, vzhledem ke standardně dodávanému samosvornému diferenciálu u všech verzí a revoluci v podobě integrální zadní nápravy (dosud si Mustang vystačil s tuhou nápravou) tady jsou silné předpoklady k úspěchu, takřka v každé zatáčce jsou ale znát vzájemné pohyby přední a zadní části karoserie kolem podélné osy vozu. Do všeho se navíc začíná zapojovat relativně velká hmotnost 1715 kilogramů (V8 Convertible váží o 71 kg více). Zadní kola by chtěla do driftu, obzvláště pak na mokrém povrchu, ta přední ale hrají podle vlastních pravidel a s vozem se chtě nechtě začnete prát, div si u toho nezamotáte ruce.

Video se připravuje ...

Je to škoda, protože podvozek je jinak velmi schopný a ve spojení s uzavřenou karoserií by se mohl postarat o historicky nejlepší jízdní vlastnosti vozu. Zadní kola se totiž snaží dlouhý předek doslova narvat ke středu zatáčky a k zahození není ani tuhé řízení s převodem 16:1. Závěry si ale nechejme až na srovnání s Fastbackem, na který se podíváme v jednom z příštích redakčních testů.

Jízda se staženou střechou je kvůli absenci větrné clony snesitelná zhruba do rychlosti 110 km/h, poté už ale turbulence v kabině překročí únosnou mez a cestující jsou nuceni na sebe hulákat. Už z toho pohledu je lepší zvolnit, naladit se na lehčí notu, a v poklidu korzovat krajinou. Ford to tak možná i zamýšlel, a proto u žádné otevřené variaty neuvedl čas zrychlení z 0-100 km/h (EcoBoost Convertible akci zvládne za 5,8 sekundy). Díky výkonnému topení a vyhřívaným předním sedadlům nejsou překážkou ani venkovní teploty okolo deseti stupňů Celsia. V letních měsících zase oceníte možnost jejich odvětrávání (v rámci sady Premium za 62.500 Kč nebo samostatně za 14.400 Kč), notabene když slunce tmavý interiér brzy nažhaví.

Posledních pár poznámek míří ke spotřebě. Od otevřeného Mustangu se čtyřválcem o výkonu 317 koní nikdo nečeká, že bude vykazovat zázračné hodnoty, při běžné jízdě se ale bez problémů udržíte pod deseti litry na sto kilometrů, a to dokonce i za předpokladu, že tu a tam projede zatáčky na plný plyn. Ve městě spotřeba atakovala dvanáct litrů a při vyloženě klidném režimu překvapoval palubní počítač ciframi začínajícími šestkou. Dobrou zprávou také je, že motoru neublíží ani méně kvalitní benzin – poradí si totiž i s oktanovým číslem 87. Úžasné!

Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible - naměřená spotřeba paliva
Město [l/100 km] 11.9
Mimo město [l/100 km] 6.9
Kombinace [l/100 km] 9.7
Dálnice* [l/100 km] 9.1
*Při 130 km/h motor točí 2.750 min-1, údaj platí při natažené střeše

Na pohodu

Snad ještě nikdy pro mě nebylo hodnocení automobilu složitější. Máme před sebou legendární Ford Mustang, který budí dojem, kdekoliv s ním vyrazíte, avšak poháněný motorem dávajícím smysl hlavně v novém Focusu RS. Jak z toho tedy ven?

Vodítkem k nalezení pravdy je především fakt, že Mustang nikdy nebyl okreskovým přeborníkem a nebránil se kompromisům. Tento postoj mu vydržel dodnes, a to především kvůli otevřené karoserii, která schopnosti jinak hodně povedeného podvozku omezuje sníženou torzní tuhostí. Charakterní osmiválec by v tomto ohledu přinesl hlavně kýžený zvukový projev, největší smysl ale dává u verze Fastback s výrazně odlišnými jízdními vlastnostmi.

Ford Mustang před lety vstupoval na trh s image levného sporťáku pro mladé řidiče, to už ale dneska neplatí. Základní cena se čtyřválcem totiž není nižší než 939.000 Kč a verze Convertible je o dalších 100.000 Kč dražší, za vaše peníze ale dostanete takřka všechnu potřebnou bezpečnostní a komfortní výbavu. Doporučujeme si připlatit 14.400 Kč za odvětrávání a vyhřívání předních sedadel – u kabrioletu je to zkrátka nutnost.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 939.000 Kč (2.3 EcoBoost 6MT Fastback)
Základ s testovaným motorem 939.000 Kč (2.3 EcoBoost 6MT Fastback)
Testovaný vůz s výbavou 1.127.400 Kč (2.3 EcoBoost 6MT Convertible)

Plusy

  • Silný historický odkaz
  • Prostorný interiér vpředu
  • Pohodlná pozice za volantem
  • „Chlapácké“ nastavení ovládacích sil
  • Precizní manuální převodovka
  • Kontinuální zátah motoru v širokém spektru otáček

Minusy

  • Nehezký pohled na otevřenou konstrukci složené střechy
  • Výraznější kroucení otevřené karoserie
  • Absence větrné clony v interiéru

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (91)
Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible
Cena základní sestavy 939 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 19“ kola v černém provedení, autorádio s bluetooth handsfree, dvouzónová klimatizace, sportovní přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, bixenonové světlomety, diodové zadní svítilny, startování tlačítkem, diodové osvětlení interiéru, tempomat, sportovní přední tlumiče, sportovní brzdová soustava, asistent rozjezdu do kopce, Track Apps – aplikace se závodními režimy, zadní parkovací kamera a další. Kč
Cena testované sestavy 1 127 400 Kč
Výbava testované sestavy Sada Premium – sada Audio s 3D navigací, reproduktory Shaker Pro, zadní parkovací čidla, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla (elektricky nastavitelná), litá 19“ kola ve stříbrném provedení (+62.500 Kč), alarm s prostorovým senzorem a senzorem náklonu (+8.800 Kč), metalíza Magnetic (+17.400 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2300
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 233 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 432 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.9 / 8.2
Emise CO2: 184
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 332 / 0
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1715 / 0
Rozměr pneu: 255/40 R 19
Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4784
b) šířka (mm): 1916
c) výška (mm): 1394
d) rozvor (mm): 2720
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1655
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 460
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1150
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 9. 2015 21:49
Re: Mustang
Trochu problem je v tom, ze komu se nelibi soucasne Fordy, asi se mu nebude libit ani mustang, coz u minule generace neplatilo.
Avatar - rokyta.p
4. 9. 2015 08:47
V8
Ten motor, to je takový poloviční mustang ne? nebo jsem sám komu chybí velká V8 ? Ale kouzlo to má pořád
3. 9. 2015 20:17
Re: Překvapení
Ale jo, to věřim :). Někde u moře klidnou jídou padesátkou si to umim představit :). ...ale průvan jinak nemám moc rád a lehce ofouknu takto pro mě neni. ...ale na pohled je to pěkný.
3. 9. 2015 15:27
Re: Poradí si totiž i s oktanovým číslem 87
Uvádíš wiki a přitom zrovna tam píší:

"regular gasoline" in Australia, New Zealand, Canada and the US
91–92 RON
82–83 MON
87 AKI
3. 9. 2015 15:26
Re: Poradí si totiž i s oktanovým číslem 87
Bez dalších informací to ve skutečnosti přepočítat nejde. My to odhadujeme na základě předpokladu, že je rozdíl mezi RON a MON zhruba 10 (+-2), ale on může být klidně 20.