Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus RS: Víte, kdy může jeho motor trpět vysokou spotřebou oleje?

Tomáš Dusil
Diskuze (10)
V minulosti vždy platilo, že sportovní výkonné motory provozované při vysoké zátěži mohou trpět zvýšenou spotřebou oleje. Týká se to i současného ostrého Fordu Focus RS, jak dokazuje interní informace Fordu.

Motor a spotřeba oleje patří dodnes k tématům, s nimiž se potýkají mnozí motoristé. Jsou agregáty, které mezi výměnami olejové náplně spotřebují naprosté minimum svého maziva, takže majitel vozu nemusí olej v zásadě dolévat. Pak jsou ovšem pohonné jednotky, které jsou spotřebou oleje „proslulé“. A je jich poměrně dost, přičemž příčin je celá řada. Od opotřebených, případně zapečených pístních kroužků, přes propouštějící těsnění ventilových dříků, až po turbodmychadlo, skrz jehož ložiskový uzel dochází k průniku oleje do sání. Zvýšenou spotřebu oleje ale může způsobovat také špatně pracující (netěsný) odlučovač oleje. Majitelé starší vozů BMW jistě vědí o čem je řeč…

V případě motorů sportovních aut s vysokým měrným (specifickým) výkonem, ale může ke zvýšené spotřebě oleje docházet také nepravidelně. Pokud motor provozujete v režimu nízkého až částečného zatížení, pravděpodobně se vás zvýšená spotřeba oleje týkat nebude. Jiné to ale může být, pokud jezdíte s autem sportovně. A tedy motor často vytáčíte do vysokých otáček a jezdíte s velkým zatížením.

A právě toho si je vědoma automobilka Ford v souvislosti se svým ostrým hatchbackem Focus RS. U tohoto potentního auta se tak nějak předpokládá, že s ním jeho majitel bude jezdit sportovně. Vzhledem k tomu, že na běžných komunikacích to moc nejde, řada majitelů „eresa“ jistě nepohrdne ani závodním okruhem. Právě tady se naplno projeví kvality tohoto stroje. Jízda na okruhu ovšem znamená, že motor auta je zatížen zpravidla daleko více, než na běžných komunikacích, jednoduše proto, že na okruhu jezdíte mnohem rychleji.

Jak je zřejmé z dostupných informací na internetových fórech, české zastoupení Fordu zaslalo svým autorizovaným zástupcům informační bulletin, pojednávající právě o možné zvýšené spotřebě motorového oleje tohoto vozu. Stojí v něm následující: „V provozu při maximálním požadavku na výkon dochází u sportovně-závodních motorů ke zvýšené spotřebě oleje, která se jinak při běžné jízdě nijak extrémně neprojevuje.“

V bulletinu je dále uvedena předepsaná viskozita oleje dle SAE 0W-40, interní norma, kterou olej musí splňovat WSS-M2C937-A a dále je zde údaj o maximální spotřebě oleje. Ta může dle tohoto bulletinu dosahovat až 0,5 litru na 100 km! Tedy 5 litrů na 1000 km! Vzhledem k tomu, že olejová náplň motoru 2.3 EcoBoost Focusu RS pojme 5,4 litru včetně čističe, to znamená, že pokud by k tomuto skutečně došlo, patrně byste motor po 1000 km zadřeli.

Je jasné, že jde o mezní hodnotu, která v praxi pravděpodobně nikdy nenastane. Už i proto, že asi nikdo nebude s vozem jezdit 1000 km v extrémní zátěži. V bulletinu se dále uvádí, citujeme: „Prosím, informujte své zákazníky o možných rizicích a doporučte jim, aby při každém tankování pravidelně kontrolovali hladinu motorového oleje, jak je uvedeno v návodu k obsluze, a na cestách měli k dispozici předepsaný olej k případnému doplnění.“

Focusu RS nemá klasickou jednoduše řešenou kontrolku množství oleje „žlutá olejnička“, pracující s obyčejným dotykovým snímačem (jako například vozy skupiny VW). Není zde ani sofistikovanější systém, který na základě změny elektrického odporu v souvislosti s teplotou ukazuje skutečné množství oleje ve spodním víku motoru (Peugeot, Citroën, BMW). Snímač množství oleje ale nechybí!

Že něco není s olejem pořádku, řidiči prozradí přídavný ukazatel tlaku oleje. Pokud jeho rafička při jízdě dosáhne červeného pole, znamená to kriticky nízký tlak oleje. Současně se při tom rozsvítí varovná kontrolka a na multifunkčním displeji se objeví hláška „Zastavte vozidlo, jakmile to bude z bezpečnostních důvodů možné, a vypněte motor. Zkontrolujte hladinu oleje v motoru.“

Tomáš Dusil
Diskuze (10)
Avatar - fOE
24. 3. 2018 10:31
Re: A kdy nejvíce auto klouže?
To je nejinformativnejsi, nejstrucnejsi a snad i nejslusnejsi z fostekovo komentu co tu kdy zazneli..

... nekdo mu musel hacknout account. :-)
Avatar - JohnST
24. 3. 2018 00:52
Ford Fokus na druhy pokus
Vsetko co je na F je na *. >:-[]
Avatar - praděda7
23. 3. 2018 23:08
Re: o co vlastne jde
Tak tak. Někdo někde v systému dodal na montážní linku Focusu velmi podobné (ale přece jen dostatečně jiné) těsnění pod hlavu pro Mustanga. A problémek byl na světě. :-!
Avatar - CHerokee
23. 3. 2018 20:09
Re: o co vlastne jde
Nejen hot hatche, ale víceméně každé auto používané na dráze si papkne oleje. Asi ten vůz novinářům moc nepůjčovali, zvláště v ČR.
23. 3. 2018 19:51
o co vlastne jde
mam takovy pocit, ze jde o to si kopnout do FoFo RS. Mel problemy s tesnenim pod hlavou, tak sio kopneme jeste jednou a zkusime to se spotrebou oleje. Ukazte mi preplnovany hothatch, ktery si pri vysoke zatezi nezobne trochu toho oleje ?