Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus ST na českém trhu od 856.000 Kč

Aleš Dragoun
Diskuze (54)
Nejostřejší verze Focusu třetí generace přichází na náš trh jako pětidveřový hatchback a kombi. Základ ovšem stojí přes 850 tisíc.

AKTUALIZOVÁNO 13. 6. 10:13 Doplnili jsme vyjádření českého importéra k cenovému rozdílu mezi českým a německým trhem.

O novém Focusu ST píšeme tento týden už podruhé. Importér totiž zveřejnil kompletní české ceny a spolu s nimi také podrobnější technické informace o prvním globálním sportovním modelu s modrým oválem na masce.

Zatímco koncept byl k vidění už v Paříži 2010, sériová evropská specifikace, která vzniká v německém Saarlouis, se představila loni na IAA ve Frankfurtu. Pod kapotou Focusu ST najdeme přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0 EcoBoost s přímým vysokotlakým vstřikováním, proměnným časováním sacích i výfukových ventilů Ti-VCT a turbodmychadlem s nízkou setrvačností.

Motor poskytuje maximální výkon 184 kW, údaj o maximálních otáčkách si výrobce dosud nechal pro sebe. Točivý moment vrcholí 340 Nm/1750 min-1, díky overboostu ovšem umí nabídnout až 360 Nm točivého momentu při 4500 min-1. Otáčky se tehdy krátkodobě (po dobu 15 s) zvýší z 3000 -1. Přenáší jej dopředu šestistupňová přímo řazená převodovka.

Focus má elektrický posilovač řízení s proměnným převodem, který spolupracuje s Torque Steer Compensation (TSC). Tento systém se stará o minimalizaci přenosu točivého momentu do řízení. Torque Vectoring Control, tedy elektronický samosvorný diferenciál, dostal patřičné úpravy. ESP se třemi režimy se dá zcela vypnout.

Úprav se dočkal i podvozek, který se chlubí novým zesíleným stabilizátorem a závěsy. Pružiny jsou zkráceny a přitvrzeny, tlumičům u kombi zůstal sklon sériových verzí kvůli zachování velikosti zavazadelníku. Ten oproti hatchbacku nabídne v základním uspořádání o 160 l více. Světlá výška klesla o 10 mm. Auto se standardně dodává s pneumatikami Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 235/40 R18 na osmnáctipalcových litých kolech.

V kombinovaném cyklu dle evropské normy mají obě karosářské varianty spotřebovat 7,2 litru paliva na 100 kilometrů. Zájemce o tuto sportovní verzi Focusu budou ale zajímat jiné hodnoty: hatchbacky i kombi zrychlí z 0-100 km/h za 6,5 s a jedou až 248 km/h. Přitom je kombi o 24 kg těžší, ale při výkonu motoru tento rozdíl nehraje zas až tak velkou roli.

Výbava

Cena hatchbacku byla pro český trh stanovena na 856.000 korun, praktičtější kombi je o necelých 40 tisíc dražší. Co za tuto bezesporu nemalou částku nabídnou? Kromě ABS s rozdělovačem brzdné síly, stabilizace, protiprokluzu a armády airbagů (čelní, boční a stropní pro první a druhou řadu) také například pomocník při rozjezdech do kopců nebo úchyty Isofix. Na západ od našich hranic lze ovšem Focus ST pořídit za podstatně příznivějších podmínek.

Podle českého zastoupení Fordu se cena každého modelu určuje pro každý trh zvlášť; hlavní roli přitom hrají ceny srovnatelné konkurence a předpokládaný prodejní objem. „Proto se mohou ceny někdy i takto výrazně lišit. Jak víte, třeba B-MAX stojí u nás naopak o 50 až 100 tisíc méně než v Německu,“ upozornil nás Martin Linhart, tiskový mluvčí importéra. Focus ST pro český trh má kromě toho bohatší základní výbavu než základní německá verze. Oproti ní obsahuje třeba polokožené čalounění sedadel nebo duální automatickou klimatizaci.

Samozřejmostmi jsou dnes elektricky ovládaná okna nebo centrální zamykání a palubní počítač. Jak se na sportovní variantu sluší, v základu jsou kromě sedadel Recaro s koženými boky také volant a řadicí páku pokrývá kůže a pedály hliník. V sedačkách vám navíc bude teplo. Nechybí ani vyhřívané čelní sklo, dešťový senzor, mlhovky, komfortní prvky představují loketní opěrka na středové konzole nebo šestireproduktorové rádio s podporou CD, MP3, USB vstupem a ovládáním na volantu.

Za bixenony a denní diody se připlácí 32.900 Kč, tempomat stojí 9.000, střešní okno dalších 21.500 a u kombi ho musíte oželet, to má ale zase střešní nosiče. Peníze navíc lze vydat také za prevenci předcházení kolizím (5.000) nebo BLIS (18.000 korun). Nabídka čtveřice audio systémů v „extras“ začíná devítireproduktorovou soustavou s Bluetooth a Sync (21.400), ale sestavu s navigací koupíte až od 34.600. Špičku představuje zařízení kombinující veškerá multimédia s parkovací kamerou (53.400 Kč). Mimochodem, metalíza stojí 13.900 korun, za žlutý lak Electric si pak u Fordu účtují 35.900 a šedá kola s červenými brzdiči přijdou na dalších 10 tisíc.

Na závěr ještě zmiňme balíčky: sada City (7.400 Kč) obsahuje zadní parkovací senzory a elektricky sklopná zrcátka. Easy ST k nim přidává navíc ještě bezklíčkový vstup a startování (13.800 Kč). Aby toho nebylo málo, prodloužená pětiletá záruka s omezením na 120 tisíc kilometrů je oceněna 15.000 korunami. Pokud tedy budete zaškrtávat jak diví, velmi lehce se dostanete přes milion. Je to hodně, nebo málo?

Ford Focus ST – Základní technické údaje a ceny na českém trhu
Verzehatchbackkombi
Převodovka/pohon6M/přední6M/přední
Zdvihový objem [cm3]20002000
Počet válců/ventilů4/44/4
Největší výkon [kW/ot/min]184/-184/-
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]340/1750 (360/3000-4500)340/1750 (360/3000-4500)
Maximální rychlost [km/h]248248
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,56,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,27,2
Pohotovostní hmotnost [kg]13621386
Cena [Kč]856.000895.900
Ford Focus ST – Porovnání rozměrů karosářských verzí
Rozměrhatchbackkombi
Délka [mm]43624566
Šířka [mm]18231823
Výška [mm]14841505
Rozvor [mm]26482648
Objem zav. prostoru [l]316/1101476/1502

Aleš Dragoun
Diskuze (54)
17. 6. 2012 20:58
Re: ST x GTI x MPS
Já ty ceny bral podle sebe. 308 GTi mám "tady u sebe" za něco přes 20 tisíc €, Golf GTI mám za chlup pod 23 tisíc €. Oboje v základu a po "základní" slevě (u Pažouta dokonce 22%). Ronault píše, že má své slabiny, a já tomu i věřím. Kdybych kupoval, vyzkouším.
15. 6. 2012 10:02
Re: ST x GTI x MPS
Ty uvedené ceny jsou ceníkové, slevu dá dnes snad každý prodejce, každopádně srovnatelně vybavený P 308 GTi vyjde proti VW ceníkově levněji o cca 300 tis. Osobní zkušenost s 308 GTi sice nemám, ale koupit bych se ho nebál, není to žádná horká novinka, vyrábí se už přes 2 roky, jeho motor je made in germany a je to opakovaně motor roku. S Golfem GTI jsel jel taky poprvé až když mi ho vyrobili >:-[]
14. 6. 2012 19:29
Re: ST x GTI x MPS
Ten modernější motor zkus rozebrat. Lepší brzdy... 308 GTi neznám, předpokládám, že tvé tvrzení je založené na něčem lepším než test brzdné dráhy v AB. U GTI jsem na okruhu s brzdami problém neměl, v rámci třídy, samozřejmě. V kterých parametrech jsou horší (vadnutí, dávkovatelnost, charakteristika atp.)? Výbava je mezi Golfy dobrá, v rámci konkurence to už tak skvělé není, to je pravda. Ale 690 tisíc? Bez DSG se v pohodě vejdu do 600.
14. 6. 2012 18:38
Re: ST x GTI x MPS
Každopádně stojí při úvaze o koupi "auta pro zábavu" za zamyšlení, že auto za 460 tis. (308 GTi) má modernější motor, lepší brzdy a daleko lepší základní výbavu (polokůže, park. senzory, 18p.kola apod.) než auto za 690 tis. (Golf GTI). Já osobně, ač teď jezdím ve druhém jmenovaném a jsem s ním až na DSG, které jsem tam objednávat fakt neměl, spokojen, bych v současné době volil kvůli poměru cena/nabízená hodnota určitě 308 GTi.
14. 6. 2012 18:24
Prvni test na autoexpress
Mrknete na prvni seznamovaci test s STeckem a jeho hodnoceni...vypada to dobre..i ten zvuk na 3,5 tis >:D :yes: :yes: :yes: :yes:

Jinak i v GB kde maji mnoooohem drahsi auta nez u ans...zacina FF ST na cca 700 tis. D::D