Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford a GM spolupracují na devítistupňovém a desetistupňovém automatu

David Bureš
Diskuze (27)
Nové převodovky z dílny amerických automobilek mají pomoci snížit spotřebu paliva jejich aut.

Americké automobilky Ford a General Motors pokračují ve společném vývoji převodovek. V současnosti spolupracují na dvou automatech – devítistupňovém a desetistupňovém. Informoval o tom server Automotive News.

Zatímco GM velí pracím na devítistupňovém automatu pro vozy s pohonem předních kol, Ford se zase stará o vývoj desetistupňového automatu pro auta s pohonem zadních kol, mezi které mají patřit pickupy, SUV a sporťáky.

Práce na nových transmisích začaly během letošního roku. V současnosti jsou oba systémy ve fázi návrhů, ve výrobě se podle nejmenovaného zdroje blízkého pracím neobjeví dříve než v roce 2015.

Díky spolupráci mají obě automobilky na navržení a vývoji převodovek výrazně ušetřit. Firmy budou vyvíjené transmise kombinovat se svými motory.

Mluvčí koncernu General Motors potvrdil, že obě společnosti spolu jednají a že podepsaly memorandum o porozumění, v rámci kterého mají být vyvinuty nové, účinné převodovky. Mluvčí Fordu také nebyl příliš sdílný a uvedl jen, že automobilka vždy hovoří s ostatními firmami včetně GM.

Ford a GM na převodovkách již spolupracují. Výsledkem dohody z roku 2002 byl vývoj rodiny šestistupňových automatů pro vozy s pohonem zadních kol. Tyto převodovky používají miliony vozidel.

Obě firmy přitom byly dosud spojovány s osmistupňovými jednotkami. Ford loni v létě oznámil, že chystá osmistupňovou samočinnou převodovku, mnoho informací ale o ní nezveřejnil. Navíc podle některých zpráv její vývoj v průběhu loňského roku ukončil.

V roce 2011 pak generální ředitel GM Dan Akerson uvedl, že koncern investuje 204 milionů dolarů do továrny Toledo, aby se zde mohly produkovat osmistupňové automaty vlastní výroby. Akerson už nesdělil, kdy jejich výroba začne a jaké vozy je použijí. Podle některých spekulací by je mohla využít nová generace Cadillacu CTS.

Devítistupňový automat pro osobní vozy již dříve představila německá automobilka ZF Friedrichshafen. Její osmistupňovou převodovkou už používá mnoho modelů různých značek. Hyundai pak pracuje na desetistupňovém automatu.

David Bureš
Diskuze (27)
Avatar - Barrichello
2. 10. 2012 09:41
Re: Čím víc převodů, tím menší spotřeba.
Víc než 10ti stupnové prý nejde vyrábět aby to bylo efektivní, to tvrdí i samotné ZF
Avatar - gld
1. 10. 2012 23:31
Re: Čím víc převodů, tím menší spotřeba.
Pomaly sa to mení na "viac prúžkov, viac adidas". Keď 10 stupňová prevodovka zníži spotrebu oproti 6 stupňovej povedzme oooo 10%, tak logický vývoj bude smerovať k 20 alebo 30 stupňovej prevodovke. Každá stovka otáčok motora bude mať vlastný stupeň :-!
1. 10. 2012 23:09
Re: Čím víc převodů, tím menší spotřeba.
Samozřejmě, že osmistupňová je lepší (ani nic jiného netvrdím), ale je to její konstrukcí. ZF i publikovalo dokument, který to rozebíral vcelku do detailu. Jestli ti prospěje větší počet převodů, záleží hlavně na motoru.
1. 10. 2012 22:19
Re: Čím víc převodů, tím menší spotřeba.
Dufam ze neskoncime pri 12 stupnovych automatoch, podla mna by max. 7 uz aj stacilo 8-s
Avatar - Barrichello
1. 10. 2012 21:01
Re: Čím víc převodů, tím menší spotřeba.
Jo fakt, byly o tom na netu články, dohledej si to.
Odbírají už ted 8st ZF pro 300C/charger a RAM (a bude i v durangu a grandčíru) a budou odebírat, resp. koupili licenci na výrobu 9ti stunové a budou to vyrábět v Kokomo v USA.

No jestli je ZF nejlepší nevím, tedka sem měnil ATF + vanu s těsnění v ZF6HP26 co mam v jagu a komentář dlouholetýho servismana BMW - noooo většinou když se v ZF almaře vymění olej tak klekne....

Tak sem zvědav, pokud by to tak skutečně bylo tak to má k dokonalosti hoooooooooooodně moooooooooooooooooooc daleko, protože sem měl 2 americk ýpřevodovky a nikdy mi neklekly a mercedesí W5A580 (5G Tronic¨) a žádná neklekla...