Ford Ka+ dorůstá fiestu a chce bojovat se sanderem. Ale co ta cena? (+videa)
Nejsou tomu ani dva měsíce, co jsme psali o plánech automobilky Ford uvést na evropském trhu novou generaci modelu Ka. Nejde však o přímého nástupce dvoudveřového prcka postaveného na základech Fiatu 500, ale o evropskou interpretaci globálního Fordu Ka, kterou jako první odhalilo už před dvěma roky brazilské zastoupení automobilky. Samotný vůz pochází z Indie, kde je známý pod jménem Figo.
Nový model v evropském rybníce dostal jméno Ka+ a není to žádný prcek. Na délku měří 3929 milimetrů, je 1695 milimetrů široký a 1524 milimetrů vysoký. Stojí na globální platformě fordu určené pro malá auta, která dovolila rozvor náprav 2489 milimetrů, což je mimochodem naprosto stejně, jako nabízí současná generace fiesty. Ve srovnání délek karoserie sice káčko prohrává o čtyři centimetry, je ale o 29 milimetrů vyšší, což ocení zejména cestující na zadních sedadlech. Neurazí ani zavazadlový prostor o základním objemu 270 litrů (fiesta má o 11 litrů více).
Pod kapotou najdete jediný motor – atmosférickou zážehovou dvanáctistovku s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů (obchodní označení je 1.2 Ti-VCT) ve dvou výkonových provedeních. Základ má 52 kW v 6000 otáčkách za minutu a točivý moment 105 N.m, silnější varianta má o 11 kW a 7 N.m více. V Indii se nabízí i turbodoesel 1.5 TDCi, s tím ale na našem kontinentu nepočítejme. Poháněna jsou přední kola, převodovka je pouze pětistupňová manuální, a dokonce i silnější verze motoru by v kombinovaném cyklu měla jezdit za pět litrů. Nepočítejte však s tím, že bude vůz na silnici kdovíjaký divoch – zrychlení z 0-100 km/h totiž základní verzi zabere 15,3 sekundy a „maximálka“ se zasekne na hodnotě 159 km/h.
Nejde o náhradu současné fiesty, ale zejména o konkurenta dostupnějších vozů jako je Dacia Sandero. Kokpit se fiestě sice podobá, vsadil však na výrazně levnější materiály. Výbava je bohatá – ve standardu dostanete manuální klimatizaci, infotainment Ford Sync s bluetooth handsfree a hlasovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken a vnějších zpětných zrcátek nebo asistent rozjezdu do kopce. Za příplatek si pak můžete naporučit automatickou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, tempomat, zadní parkovací senzory nebo litá 15“ kola.
Finální naladění vozu probíhalo v testovacím zařízení fordu poblíž belgického Lommelu a na evropských silnicích. Podle informací výrobce je Ka+ agilní a řidičsky atraktivní, což bychom si měli ověřit už docela brzy. Počínaje dnešním dnem lze totiž vůz objednávat, přičemž v České republice byla jeho základní cena silnější varianty (slabší se u nás prodávat nebude) stanovena na 288.900 Kč. Je to dost peněz, pokud uvážíme, do jakých vod Ka+ vlastně míří. Jenom pro srovnání: Dacia Sandero Arctica 0.9 TCe 66 kW (nejvyšší výbava bez dalších příplatků) startuje na 235.900 Kč.
Ford Ka+ - technická data | ||
Motor | 1.2 Ti-VCT | 1.2 Ti-VCT |
Zdvihový objem [cm3] | 1196 | 1196 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min] | 52/6000 | 63/6300 |
Točivý moment [N.m/min] | 105/4000 | 112/4000 |
Převodovka | 5M | 5M |
Maximální rychlost [km/h] | 159 | 169(166) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,3 | 13,3(13,9) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1009 | 1009 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,0 | 5,0(4,8) |
Základní cena [Kč] | v ČR nebude k dispozici | 288.900 |
Údaje v závorkách platí pro verzi ECO |