Ford Ka - nejmenší fordka

Ford Ka - nejmenší fordka

 
 

Když slyším slovo "fordka", vždy se mi vybaví nesmrtelný Ford model T, ten který byl u počátků motorizace Spojených států a který sjížděl jako první z jedoucího výrobního pásu. Oproti tomu Ford Ka - novinka roku 1996 v modelové paletě Fordu - dostal ohromující kabát a byl tak prvním zástupcem fordova stylingu New Edge. Tím ale progresivní přístup automobilky Ford, k nejmenšímu vozu její evropské divize, skončil. Pod moderním kabátem jsou dlouhými roky prověřené komponenty a motory o třídu větší Fiesty.

Koncepce "kola v rozích karosérie", kterou ve třídě nejmenších automobilů zavedl britský Mini, se opakovaně a velmi úspěšně uplatňuje dodnes a je také jedním z charakteristických znaků Káčka. Velký rozvor (2448 mm) téměř odpovídá Fiestě, jenže zatímco Fiesta měla v době uvedení Ka víceméně standardní proporce malého hatchbacku se třemi nebo pěti dveřmi, Ka byl od počátku k dispozici jen se třemi dveřmi. Designéři odvedli prvotřídní práci. Originální tvary Fordu Ka jsou dodnes nezaměnitelné, ale současně praktické. Městské vozidlo Ka má například elegantně řešené nárazníky, které přecházejí do předních a zadních blatníků. Menší nehody a parkovací šrámy nejsou pro tmavý plast problém. Naopak náročné evropské počasí problém je. Původně černý plast na vnějších dílech už v prvních letech provozu změní barvu na šedou, takže Ka již nevypadá tak zachovale jako konkurence. Jiným extrémem jsou některé akční modely Ka, které měly sice na pohled pěkné, ale nepraktické, nárazníky v barvě vozu. Na rozměrných a hladkých zaoblených plochách nárazníků je pak vidět každé ťuknutí. Třídveřová karosérie nabízí dostatek prostoru dvěma cestujícím vpředu, nouzově lze jezdit ve čtyřech, což je také obsaditelnost malého Fordu, kterou najdete v technickém průkazu. Zkosená záď a zadní náprava až na konci auta, byly omezením pro velikost zavazadlového prostoru. 186 litrů je dostatečné opravdu jen pro jízdy po městě.

Když se ale na využitelnost Fordu Ka podíváme z pohledu mladého bezdětného páru, nemusí být Ka špatnou volbou. Sklopením zadních sedadel dostanete objem 724 l, jehož využitelnost poněkud omezují koncová světla, zasahující do vstupního otvoru, který sám o sobě není příliš velký a navíc má vyšší nakládací hranu. Pro mladého pána bude potěšením prohánět Ka po klikatých silničkách, neboť podvozek Fiesty, velký rozvor i rozchod kol jsou dobrým předpokladem pro nadprůměrné jízdní vlastnosti. Slečna ocení design a to i v interiéru. Efektní a přitom ergonomicky zařízený prostor pro cestující je navržen jakoby několika velkoryse lehkými tahy umělcovy ruky. Designéři si neodpustili stylové ručičkové hodiny uprostřed přístrojové desky. Na jednoduchém přístrojovém štítu schází otáčkoměr. Řidičkám bude vadit absence posilovače řízení a tak je dobré se poohlédnout po verzích, jejichž majitel si za posilovač připlatil. Sériový airbag řidiče mohl být za příplatek doplněn řadou dalších bezpečnostních prvků, běžných spíše ve větších vozech (airbag spolujezdce, ABS, boční airbagy od roku 2000).

O pohon Fordu Ka se stará čtyřválec starší koncepce o zdvihovém objemu 1297 cm3. Motor s rozvodem OHV nese označení Endura-E a vyráběl se ve dvou výkonových verzích 36 a 44 kW. U nás se prodávalo silnější Káčko s airbagem řidiče a posilovačem za 276.000,- Kč, což byla cena která konkurovala větší Fiestě a řadě dalších modelů. Design Fordu si ale zákazníky v prvních letech jednoznačně našel. Cenu bylo možno omluvit docela výkonným motorem, který 970 kg těžkému Ka propůjčoval více než dostatečnou dynamiku. Bohužel stáří agregátu se projevilo na vyšší spotřebě, která se v běžném provozu pohybuje kolem 7 litrů na 100 km.

V crash testu Euro NCAP, který Ka absolvovala v roce 2000, získala jen těsně tři hvězdičky, k čemuž pomohla dobrá ochrana při bočním nárazu. Ka měla problémy při čelním nárazu, neboť posun pedálů nebezpečně ohrožuje dolní končetiny posádky.

Káčko nemá žádná zásadní problémová místa. Závady, které se u něj vyskytují, potkáte u mnoha stejně starých vozidel. Upozornit je třeba na začínající korozi karosérie, u některých exemplářů je nutná výměna výfuku již po třetím roce provozu (neoriginální díl vydrží zřejmě alespoň stejně tak dlouho jako ten původní z výroby). Kritika směřuje často k zadním bubnovým brzdám, jejichž účinek je nesouměrný, což může být problém i na české STK. Přední náprava automobilu používaném v městském provozu vyžaduje také pečlivou kontrolu. Německá statistika TÜV říká, že mezi 1- 3 roky starými auty je Ka pod průměrem (5,2%) své věkové třídy a to na 82. místě s 6,7% vadných automobilů. S přibývajícím věkem (mezi 4-5 let starými vozy) je to s Káčkem horší a horší (71. místo a 12,3% vadných aut). Čas ukáže, jestli levné výrobní postupy a materiály nepřinesou dalším majitelům nějaká nová překvapení.

Nová Káčka se již neprodávají tak, jako krátce po uvedení na trh. Ford se proto rozhodl oživit řadu atraktivním minikabrioletem Streetka a sportovní verzí SportKa. 7 let výroby je dost i na delší životní cyklus evropských modelů, a tak se v nejbližších letech zřejmě dočkáme nástupce. To by mohl být další stimul snížení cen ojetých Fordů Ka.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér vpředu
  • stále moderní vzhled exteriéru i interiéru
  • velmi dobré jízdní vlastnosti, stabilita
  • slušné dynamické vlastnosti, dostatek točivého momentu v nižších otáčkách

Nedostatky

  • absence posilovače u základní verze
  • vyšší spotřeba
  • chudá nabídka motorů, absence dieselu
  • malý a hůře přístupný zavazadlový prostor

Nejčastější závady

  • koroze výfuku a karosérie
  • opotřebené brzdové obložení
  • koroze brzdového systému, nesouměrný účinek
  • nízká účinnost parkovací brzdy
  • přehřáté motory (následkem dlouhodobé jízdy na "plný plyn")
  • netěsnosti chladící soustavy
  • stávkující centrální zamykání, elektrické ovládání oken
  • pazvuky z přístrojové desky
Vůz/r.v.200220012000199919981997
KA 1.3 (44kW)187000165000143000122000111000102000
Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: Naše jednota je v zájmu Británie. Její návrh jednání ale rázně odmítl Tusk: Naše jednota je v zájmu Británie. Její návrh jednání ale rázně odmítl

Předseda Evropské rady Donald Tusk opět zdůraznil, že…

Před 210 lety začala budovat slávu Becherovka. Dnes vyrábí 10 milionů lahví ročně Před 210 lety začala budovat slávu Becherovka. Dnes vyrábí 10 milionů lahví ročně

Již 210 let se objevuje na trhu nejznámější český bylinný…

Schäuble: Británie nesmí mít žádné výhody, nic není zadarmo Schäuble: Británie nesmí mít žádné výhody, nic není zadarmo

Británie musí pochopit, že nemůže mít po odchodu z…

V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu V Německu volají po zrušení pravidla dvou v kokpitu

Po tragédii letu Germanwings z roku 2015, kdy pilot…

 

Štítky Ford

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

 




Designový retroduel: Ford Ka vs. Renault Twingo Designový retroduel: Ford Ka vs. Renault Twingo

Ford Ka nebo Renault Twingo? Sportovně hravý styl New…

Ford Ka je v Británii stále trhák. Přichází další limitovaná edice Ford Ka je v Británii stále trhák. Přichází další limitovaná edice

Zatímco u nás se stará generace Fordu Ka prodává v…

 



 
Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dlouhodobý test Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec – Proč tak žere pneumatiky?

Dnes 08:00

Dlouhodobé octavii na zemní plyn jsme se podívali na zoubek z hlediska spotřeby, dynamiky a jízdních vlastností.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Povodněmi dál hrozí Opava, Odra a Bečva. Další řeky se už zklidnily

Povodněmi dál hrozí Opava, Odra a Bečva. Další řeky…

Na řece Opavě v Držkovicích stále platí třetí stupeň povodňové aktivity, tedy stav ohrožení, na Odře v Ostravě…

 

iSport.cz

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton vede v sérii 2:0

Tarasenko dvěma góly řídil výhru St. Louis, Edmonton…

Hokejisté St. Louis porazili v pátečním utkání play off NHL Nashville 3:2 a vyrovnali stav série druhého kola na…

Rada slavil na tribuně: Mourinho má odřený kolena, mě hned vykážou

Rada slavil na tribuně: Mourinho má odřený kolena,…

Strach o další překvapivou ztrátu vystřídala euforie. Trenér Sparty Petr Rada si vítězný gól v Příbrami na 2:1 z…

 

Reflex.cz

Soudkyně Ivanka a oběšený mluvčí. Podívejte se na Trumpových 100 dní v čele USA očima Simpsonových

Soudkyně Ivanka a oběšený mluvčí. Podívejte se na…

V sobotu 29. dubna končí prezidentovi USA stodenní doba hájení. A servítky si vůči němu nebere ani žlutá rodinka…

Politici a svět jejich narcistní bubliny. Proč v tom žijí a chtějí žít?

Politici a svět jejich narcistní bubliny. Proč v tom…

Jsou politici skutečně narcisté a žijí ve své vlastní bublině, která je v jejich postojích utvrzuje? Na toto…