Ford Ka - nejmenší fordka

Ford Ka - nejmenší fordka

 
 

Když slyším slovo "fordka", vždy se mi vybaví nesmrtelný Ford model T, ten který byl u počátků motorizace Spojených států a který sjížděl jako první z jedoucího výrobního pásu. Oproti tomu Ford Ka - novinka roku 1996 v modelové paletě Fordu - dostal ohromující kabát a byl tak prvním zástupcem fordova stylingu New Edge. Tím ale progresivní přístup automobilky Ford, k nejmenšímu vozu její evropské divize, skončil. Pod moderním kabátem jsou dlouhými roky prověřené komponenty a motory o třídu větší Fiesty.

Koncepce "kola v rozích karosérie", kterou ve třídě nejmenších automobilů zavedl britský Mini, se opakovaně a velmi úspěšně uplatňuje dodnes a je také jedním z charakteristických znaků Káčka. Velký rozvor (2448 mm) téměř odpovídá Fiestě, jenže zatímco Fiesta měla v době uvedení Ka víceméně standardní proporce malého hatchbacku se třemi nebo pěti dveřmi, Ka byl od počátku k dispozici jen se třemi dveřmi. Designéři odvedli prvotřídní práci. Originální tvary Fordu Ka jsou dodnes nezaměnitelné, ale současně praktické. Městské vozidlo Ka má například elegantně řešené nárazníky, které přecházejí do předních a zadních blatníků. Menší nehody a parkovací šrámy nejsou pro tmavý plast problém. Naopak náročné evropské počasí problém je. Původně černý plast na vnějších dílech už v prvních letech provozu změní barvu na šedou, takže Ka již nevypadá tak zachovale jako konkurence. Jiným extrémem jsou některé akční modely Ka, které měly sice na pohled pěkné, ale nepraktické, nárazníky v barvě vozu. Na rozměrných a hladkých zaoblených plochách nárazníků je pak vidět každé ťuknutí. Třídveřová karosérie nabízí dostatek prostoru dvěma cestujícím vpředu, nouzově lze jezdit ve čtyřech, což je také obsaditelnost malého Fordu, kterou najdete v technickém průkazu. Zkosená záď a zadní náprava až na konci auta, byly omezením pro velikost zavazadlového prostoru. 186 litrů je dostatečné opravdu jen pro jízdy po městě.

Když se ale na využitelnost Fordu Ka podíváme z pohledu mladého bezdětného páru, nemusí být Ka špatnou volbou. Sklopením zadních sedadel dostanete objem 724 l, jehož využitelnost poněkud omezují koncová světla, zasahující do vstupního otvoru, který sám o sobě není příliš velký a navíc má vyšší nakládací hranu. Pro mladého pána bude potěšením prohánět Ka po klikatých silničkách, neboť podvozek Fiesty, velký rozvor i rozchod kol jsou dobrým předpokladem pro nadprůměrné jízdní vlastnosti. Slečna ocení design a to i v interiéru. Efektní a přitom ergonomicky zařízený prostor pro cestující je navržen jakoby několika velkoryse lehkými tahy umělcovy ruky. Designéři si neodpustili stylové ručičkové hodiny uprostřed přístrojové desky. Na jednoduchém přístrojovém štítu schází otáčkoměr. Řidičkám bude vadit absence posilovače řízení a tak je dobré se poohlédnout po verzích, jejichž majitel si za posilovač připlatil. Sériový airbag řidiče mohl být za příplatek doplněn řadou dalších bezpečnostních prvků, běžných spíše ve větších vozech (airbag spolujezdce, ABS, boční airbagy od roku 2000).

O pohon Fordu Ka se stará čtyřválec starší koncepce o zdvihovém objemu 1297 cm3. Motor s rozvodem OHV nese označení Endura-E a vyráběl se ve dvou výkonových verzích 36 a 44 kW. U nás se prodávalo silnější Káčko s airbagem řidiče a posilovačem za 276.000,- Kč, což byla cena která konkurovala větší Fiestě a řadě dalších modelů. Design Fordu si ale zákazníky v prvních letech jednoznačně našel. Cenu bylo možno omluvit docela výkonným motorem, který 970 kg těžkému Ka propůjčoval více než dostatečnou dynamiku. Bohužel stáří agregátu se projevilo na vyšší spotřebě, která se v běžném provozu pohybuje kolem 7 litrů na 100 km.

V crash testu Euro NCAP, který Ka absolvovala v roce 2000, získala jen těsně tři hvězdičky, k čemuž pomohla dobrá ochrana při bočním nárazu. Ka měla problémy při čelním nárazu, neboť posun pedálů nebezpečně ohrožuje dolní končetiny posádky.

Káčko nemá žádná zásadní problémová místa. Závady, které se u něj vyskytují, potkáte u mnoha stejně starých vozidel. Upozornit je třeba na začínající korozi karosérie, u některých exemplářů je nutná výměna výfuku již po třetím roce provozu (neoriginální díl vydrží zřejmě alespoň stejně tak dlouho jako ten původní z výroby). Kritika směřuje často k zadním bubnovým brzdám, jejichž účinek je nesouměrný, což může být problém i na české STK. Přední náprava automobilu používaném v městském provozu vyžaduje také pečlivou kontrolu. Německá statistika TÜV říká, že mezi 1- 3 roky starými auty je Ka pod průměrem (5,2%) své věkové třídy a to na 82. místě s 6,7% vadných automobilů. S přibývajícím věkem (mezi 4-5 let starými vozy) je to s Káčkem horší a horší (71. místo a 12,3% vadných aut). Čas ukáže, jestli levné výrobní postupy a materiály nepřinesou dalším majitelům nějaká nová překvapení.

Nová Káčka se již neprodávají tak, jako krátce po uvedení na trh. Ford se proto rozhodl oživit řadu atraktivním minikabrioletem Streetka a sportovní verzí SportKa. 7 let výroby je dost i na delší životní cyklus evropských modelů, a tak se v nejbližších letech zřejmě dočkáme nástupce. To by mohl být další stimul snížení cen ojetých Fordů Ka.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér vpředu
  • stále moderní vzhled exteriéru i interiéru
  • velmi dobré jízdní vlastnosti, stabilita
  • slušné dynamické vlastnosti, dostatek točivého momentu v nižších otáčkách

Nedostatky

  • absence posilovače u základní verze
  • vyšší spotřeba
  • chudá nabídka motorů, absence dieselu
  • malý a hůře přístupný zavazadlový prostor

Nejčastější závady

  • koroze výfuku a karosérie
  • opotřebené brzdové obložení
  • koroze brzdového systému, nesouměrný účinek
  • nízká účinnost parkovací brzdy
  • přehřáté motory (následkem dlouhodobé jízdy na "plný plyn")
  • netěsnosti chladící soustavy
  • stávkující centrální zamykání, elektrické ovládání oken
  • pazvuky z přístrojové desky
Vůz/r.v.200220012000199919981997
KA 1.3 (44kW)187000165000143000122000111000102000
Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 

Štítky Ford

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Designový retroduel: Ford Ka vs. Renault Twingo Designový retroduel: Ford Ka vs. Renault Twingo

Ford Ka nebo Renault Twingo? Sportovně hravý styl New…

Ford Ka je v Británii stále trhák. Přichází další limitovaná edice Ford Ka je v Británii stále trhák. Přichází další limitovaná edice

Zatímco u nás se stará generace Fordu Ka prodává v…

 



 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec krok za krokem

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec…

První svíčku na adventních věncích budeme zapalovat už v neděli 3. prosince. Je tedy ideální čas na to, vyrobit…

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá nabíječka iPhonu. Ve spánku!

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá…

Prasklý kabel není něco, co by se mělo podomácku opravovat. Příkladem budiž smutný příběh mladé dívky, která si…

 

iSport.cz

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…