reklama


Ford Ka - nejmenší fordka

Ford Ka - nejmenší fordka

 
 

Když slyším slovo "fordka", vždy se mi vybaví nesmrtelný Ford model T, ten který byl u počátků motorizace Spojených států a který sjížděl jako první z jedoucího výrobního pásu. Oproti tomu Ford Ka - novinka roku 1996 v modelové paletě Fordu - dostal ohromující kabát a byl tak prvním zástupcem fordova stylingu New Edge. Tím ale progresivní přístup automobilky Ford, k nejmenšímu vozu její evropské divize, skončil. Pod moderním kabátem jsou dlouhými roky prověřené komponenty a motory o třídu větší Fiesty.

Koncepce "kola v rozích karosérie", kterou ve třídě nejmenších automobilů zavedl britský Mini, se opakovaně a velmi úspěšně uplatňuje dodnes a je také jedním z charakteristických znaků Káčka. Velký rozvor (2448 mm) téměř odpovídá Fiestě, jenže zatímco Fiesta měla v době uvedení Ka víceméně standardní proporce malého hatchbacku se třemi nebo pěti dveřmi, Ka byl od počátku k dispozici jen se třemi dveřmi. Designéři odvedli prvotřídní práci. Originální tvary Fordu Ka jsou dodnes nezaměnitelné, ale současně praktické. Městské vozidlo Ka má například elegantně řešené nárazníky, které přecházejí do předních a zadních blatníků. Menší nehody a parkovací šrámy nejsou pro tmavý plast problém. Naopak náročné evropské počasí problém je. Původně černý plast na vnějších dílech už v prvních letech provozu změní barvu na šedou, takže Ka již nevypadá tak zachovale jako konkurence. Jiným extrémem jsou některé akční modely Ka, které měly sice na pohled pěkné, ale nepraktické, nárazníky v barvě vozu. Na rozměrných a hladkých zaoblených plochách nárazníků je pak vidět každé ťuknutí. Třídveřová karosérie nabízí dostatek prostoru dvěma cestujícím vpředu, nouzově lze jezdit ve čtyřech, což je také obsaditelnost malého Fordu, kterou najdete v technickém průkazu. Zkosená záď a zadní náprava až na konci auta, byly omezením pro velikost zavazadlového prostoru. 186 litrů je dostatečné opravdu jen pro jízdy po městě.

Když se ale na využitelnost Fordu Ka podíváme z pohledu mladého bezdětného páru, nemusí být Ka špatnou volbou. Sklopením zadních sedadel dostanete objem 724 l, jehož využitelnost poněkud omezují koncová světla, zasahující do vstupního otvoru, který sám o sobě není příliš velký a navíc má vyšší nakládací hranu. Pro mladého pána bude potěšením prohánět Ka po klikatých silničkách, neboť podvozek Fiesty, velký rozvor i rozchod kol jsou dobrým předpokladem pro nadprůměrné jízdní vlastnosti. Slečna ocení design a to i v interiéru. Efektní a přitom ergonomicky zařízený prostor pro cestující je navržen jakoby několika velkoryse lehkými tahy umělcovy ruky. Designéři si neodpustili stylové ručičkové hodiny uprostřed přístrojové desky. Na jednoduchém přístrojovém štítu schází otáčkoměr. Řidičkám bude vadit absence posilovače řízení a tak je dobré se poohlédnout po verzích, jejichž majitel si za posilovač připlatil. Sériový airbag řidiče mohl být za příplatek doplněn řadou dalších bezpečnostních prvků, běžných spíše ve větších vozech (airbag spolujezdce, ABS, boční airbagy od roku 2000).

O pohon Fordu Ka se stará čtyřválec starší koncepce o zdvihovém objemu 1297 cm3. Motor s rozvodem OHV nese označení Endura-E a vyráběl se ve dvou výkonových verzích 36 a 44 kW. U nás se prodávalo silnější Káčko s airbagem řidiče a posilovačem za 276.000,- Kč, což byla cena která konkurovala větší Fiestě a řadě dalších modelů. Design Fordu si ale zákazníky v prvních letech jednoznačně našel. Cenu bylo možno omluvit docela výkonným motorem, který 970 kg těžkému Ka propůjčoval více než dostatečnou dynamiku. Bohužel stáří agregátu se projevilo na vyšší spotřebě, která se v běžném provozu pohybuje kolem 7 litrů na 100 km.

V crash testu Euro NCAP, který Ka absolvovala v roce 2000, získala jen těsně tři hvězdičky, k čemuž pomohla dobrá ochrana při bočním nárazu. Ka měla problémy při čelním nárazu, neboť posun pedálů nebezpečně ohrožuje dolní končetiny posádky.

Káčko nemá žádná zásadní problémová místa. Závady, které se u něj vyskytují, potkáte u mnoha stejně starých vozidel. Upozornit je třeba na začínající korozi karosérie, u některých exemplářů je nutná výměna výfuku již po třetím roce provozu (neoriginální díl vydrží zřejmě alespoň stejně tak dlouho jako ten původní z výroby). Kritika směřuje často k zadním bubnovým brzdám, jejichž účinek je nesouměrný, což může být problém i na české STK. Přední náprava automobilu používaném v městském provozu vyžaduje také pečlivou kontrolu. Německá statistika TÜV říká, že mezi 1- 3 roky starými auty je Ka pod průměrem (5,2%) své věkové třídy a to na 82. místě s 6,7% vadných automobilů. S přibývajícím věkem (mezi 4-5 let starými vozy) je to s Káčkem horší a horší (71. místo a 12,3% vadných aut). Čas ukáže, jestli levné výrobní postupy a materiály nepřinesou dalším majitelům nějaká nová překvapení.

Nová Káčka se již neprodávají tak, jako krátce po uvedení na trh. Ford se proto rozhodl oživit řadu atraktivním minikabrioletem Streetka a sportovní verzí SportKa. 7 let výroby je dost i na delší životní cyklus evropských modelů, a tak se v nejbližších letech zřejmě dočkáme nástupce. To by mohl být další stimul snížení cen ojetých Fordů Ka.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér vpředu
  • stále moderní vzhled exteriéru i interiéru
  • velmi dobré jízdní vlastnosti, stabilita
  • slušné dynamické vlastnosti, dostatek točivého momentu v nižších otáčkách

Nedostatky

  • absence posilovače u základní verze
  • vyšší spotřeba
  • chudá nabídka motorů, absence dieselu
  • malý a hůře přístupný zavazadlový prostor

Nejčastější závady

  • koroze výfuku a karosérie
  • opotřebené brzdové obložení
  • koroze brzdového systému, nesouměrný účinek
  • nízká účinnost parkovací brzdy
  • přehřáté motory (následkem dlouhodobé jízdy na "plný plyn")
  • netěsnosti chladící soustavy
  • stávkující centrální zamykání, elektrické ovládání oken
  • pazvuky z přístrojové desky
Vůz/r.v.200220012000199919981997
KA 1.3 (44kW)187000165000143000122000111000102000
Spolupracujeme s TipCars.com
Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst

Vydržet celý měsíc bez kapky alkoholu. K tomu motivoval…

Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací

V kotlíkových dotacích nebudou letos už podporované kotle…

Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí

Zítra odpoledne přijde premiér Bohuslav Sobotka za…

Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra

Jedna z oblíbených výhod, které může zaměstnavatel svým…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

 




Designový retroduel: Ford Ka vs. Renault Twingo Designový retroduel: Ford Ka vs. Renault Twingo

Ford Ka nebo Renault Twingo? Sportovně hravý styl New…

Ford Ka je v Británii stále trhák. Přichází další limitovaná edice Ford Ka je v Británii stále trhák. Přichází další limitovaná edice

Zatímco u nás se stará generace Fordu Ka prodává v…

 



 
Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Včera

Nová generace modelu Rio dnešním dnem vstupuje na český trh. Základní cena je vyšší než doposud, dostanete však adekvátní výbavu.




Blesk.cz

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát až 160 miliard, vyčíslil Ťok

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát…

Výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do Brna vyjde podle navrhovaných variant na 120 až 160…

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků chtějí pracovat doma!

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků…

Doba se změnila. Ještě v nedávné době mnoho studentů lékařských fakult plánovalo po studiích odejít pracovat do…

 

iSport.cz

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii prohrál 1:2

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii…

Fotbalisté Realu Madrid nevyužili své šance odskočit Barceloně v tabulce. Na hřišti Valencie prohráli 1:2 a…

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický má opět problémy

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický…

Čtyřgólové manko a také absence dvou hráčů ze základní sestavy. Fotbalová Sparta se bude čtvrtek v odvetě play…

 

Reflex.cz

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují nacistické pokusy na ženách v Ravensbrücku

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují…

Dvacet sedm tajných dopisů napsaných místo inkoustu lidskou močí dostane malé historické muzeum ve…

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh dívky, která porodila v 5 letech

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh…

Když pětiletou Linu Medinu přivedli rodiče poprvé do nemocnice, lékaři se domnívali, že za její neobvykle veliké…

 
 
reklama