Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Ka 1,3 – Ka-marád

Tomáš Zajíček
Diskuze (6)

Na začátku tohoto roku nezasvěcené motoristy Ford překvapil novým miniautomobilem Ka. A to jak futuristickým designem, tak velikostí. Ka je totiž o plných 20 cm kratší než doposud nejmenší Ford Fiesta.

Z Fiesty je použit osvědčený podvozek, koncepce je však zcela jiná. Revoluční design je emotivně laděn pro ženy, které při koupi hledí spíše na ladné křivky automobilu, než pod kapotu.

V Evropě mají kompaktní vozy celkem 30% trhu a o každé procento se svádí tvrdý a nelítostný boj. Proto byl také návrh nejmenšího Fordu svěřen hned čtyřem!! vývojovým střediskům Fordu v USA, Anglii, Itálii a Německu. Nakonec byl jako nejlepší vybrán německý návrh.

Ale pojďme od teorie k praxi a rovnou se podívejme na interiér. Je tak jako celý automobil laděn velmi moderně. Pozornost zasluhují krásné analogové hodiny, výplně dveří, ale i samotný tvar přístrojové desky. Kvalita zpracování přístrojové desky, čalounění sedadel i ostatních detailů je na takto malý a levný automobil příkladná. Jedinou nevýhodou je, že není možno si vybrat z různých barev potahů a tak musí jeden potah sedadel ladit se všemi dodávanými barvami karoserie.

Prostor na předních sedadlech je dostatečný, jen u vyšších postav je málo místa pro pravou nohu. Zadní sedadla lze označit za nouzová, či spíše vhodná jen pro děti. Je možno je sklápět 1/3 - 2/3 a tím podstatně zvětšit dosti skromný základní objem zavazadlového prostoru. Ten má hodnotu pouhých 186 litrů.

Požitkem je jízda v úzkých uličkách města, kde se projeví skvělá obratnost daná velkým rejdem Káčka. Nevýhodou testované verze je však absence posilovače. Díky tomu je nutno mnohokrát otočit volantem z jedné krajní polohy do druhé. Dokonce si dovolím tvrdit, že při náhlém vyhýbacím manévru by příliš pomalé zatočení mohlo vést ke kolizi. Při vyšší rychlosti je směrová stabilita vozu dobrá, v prudkých zatáčkách se však začíná projevovat nedotáčivost daná koncepcí vše vpředu. Kritikou musím pokračovat i u brzd, které po delším brzdění ochabují. Naopak koncepčně ne zrovna nejmodernější dvouventilový motor Endura - E o objemu 1,3 litru s nejvyšším výkonem 44 kW překvapuje živostí v otáčkách i zátahem odspodu. Je to tím, že 90% hodnoty nejvyšší hodnoty točivého momentu je k dispozici v rozmezí 1500-4500 otáček. Převodovka je dobře odstupňována, řazení převodových stupňů jde lehce. Spotřeba při testu absolvovaném převážně ve městě nepřesáhla 7 litrů naturalu, což lze považovat za velmi dobré.

Celkově lze tedy Ford Ka hodnotit jako ideální vozidlo do města pro jeho obratnost, ale při koupi bych si určitě připlatil za posilovač řízení. Slábnoucí brzdy nejsou v městských podmínkách až takovým problémem. Největším lákadlem je však cena. V základní verzi nepřesahuje 260.000 Kč. (10/97). Za zmínku stojí i výborný výsledek Káčka v bariérové zkoušce, kdy malý předek vozu zachytil veškerou nárazovou energii a interiér zůstal nepoškozen.

Tomáš Zajíček
Diskuze (6)
Cena základní sestavy 262 000 Kč
Cena testované sestavy 262 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1299
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 105 / 2500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.8 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 186 / 724
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 940 / 325
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3620
b) šířka (mm): 1639
c) výška (mm): 1368
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
25. 12. 2022 19:50
Parádne autíčko
Bolo to parádne autíčko. Jazdilo veľmi príjemné, slušný motor, dosť miesta. Výkonná klíma. Len strašne hnilo. Takže toto je už naozaj len história.
25. 12. 2022 17:17
Re: New edge dizajn
Neviem ci to obdobie sa da nazvat zlate fordacke casy, ako pisem hore kacko brutalne hnilo, kolo roku 2004 som pouzival ford galaxy a to bola chodiaca katastrofa plna prekvapeni, hlavne elektronika bol zly zart
25. 12. 2022 17:14
Re: Re: Nezestarlo
V anglicku to bol velky hit, svojho casu to mal hadam kazdy v rodine. Par sa mi dostalo do ruk, problem bol, ze hrdzaveli nie len plechy ale aj konstrukcia, po rokoch sa to doslova rozpadalo pod nohami. Dnes je vobec umenie nejaky pekny exemplar vidiet, a pritom nie tak davno to stalo na kazdom rohu.
25. 12. 2022 13:13
Re: Nezestarlo
Nechápu za co jsi dostal ty palce dolů. Máš naprostou pravdu, to auto rezlo. Bohužel. Když přišlo na trh, tak v roce 97 se v CZ na tu dobu prodalo cca 1700 kusů: V té době při dané ceně, slušné prodejní číslo. Tehdy nebylo běžné více aut v rodině jako dnes.
Avatar - 3_diamanty
25. 12. 2022 12:42
New edge dizajn
Sedel fordu jak ri.t na serbli... ka-cko dodnes vyzera moderne... ved skuste si vedla neho postavit nejake seicento ... zlate fordacke casy kdeze su...