TEST Ford Ka 1,3 – Ka-marád
Na začátku tohoto roku nezasvěcené motoristy Ford překvapil novým miniautomobilem Ka. A to jak futuristickým designem, tak velikostí. Ka je totiž o plných 20 cm kratší než doposud nejmenší Ford Fiesta.
Z Fiesty je použit osvědčený podvozek, koncepce je však zcela jiná. Revoluční design je emotivně laděn pro ženy, které při koupi hledí spíše na ladné křivky automobilu, než pod kapotu.
V Evropě mají kompaktní vozy celkem 30% trhu a o každé procento se svádí tvrdý a nelítostný boj. Proto byl také návrh nejmenšího Fordu svěřen hned čtyřem!! vývojovým střediskům Fordu v USA, Anglii, Itálii a Německu. Nakonec byl jako nejlepší vybrán německý návrh.
Ale pojďme od teorie k praxi a rovnou se podívejme na interiér. Je tak jako celý automobil laděn velmi moderně. Pozornost zasluhují krásné analogové hodiny, výplně dveří, ale i samotný tvar přístrojové desky. Kvalita zpracování přístrojové desky, čalounění sedadel i ostatních detailů je na takto malý a levný automobil příkladná. Jedinou nevýhodou je, že není možno si vybrat z různých barev potahů a tak musí jeden potah sedadel ladit se všemi dodávanými barvami karoserie.
Prostor na předních sedadlech je dostatečný, jen u vyšších postav je málo místa pro pravou nohu. Zadní sedadla lze označit za nouzová, či spíše vhodná jen pro děti. Je možno je sklápět 1/3 - 2/3 a tím podstatně zvětšit dosti skromný základní objem zavazadlového prostoru. Ten má hodnotu pouhých 186 litrů.
Požitkem je jízda v úzkých uličkách města, kde se projeví skvělá obratnost daná velkým rejdem Káčka. Nevýhodou testované verze je však absence posilovače. Díky tomu je nutno mnohokrát otočit volantem z jedné krajní polohy do druhé. Dokonce si dovolím tvrdit, že při náhlém vyhýbacím manévru by příliš pomalé zatočení mohlo vést ke kolizi. Při vyšší rychlosti je směrová stabilita vozu dobrá, v prudkých zatáčkách se však začíná projevovat nedotáčivost daná koncepcí vše vpředu. Kritikou musím pokračovat i u brzd, které po delším brzdění ochabují. Naopak koncepčně ne zrovna nejmodernější dvouventilový motor Endura - E o objemu 1,3 litru s nejvyšším výkonem 44 kW překvapuje živostí v otáčkách i zátahem odspodu. Je to tím, že 90% hodnoty nejvyšší hodnoty točivého momentu je k dispozici v rozmezí 1500-4500 otáček. Převodovka je dobře odstupňována, řazení převodových stupňů jde lehce. Spotřeba při testu absolvovaném převážně ve městě nepřesáhla 7 litrů naturalu, což lze považovat za velmi dobré.
Celkově lze tedy Ford Ka hodnotit jako ideální vozidlo do města pro jeho obratnost, ale při koupi bych si určitě připlatil za posilovač řízení. Slábnoucí brzdy nejsou v městských podmínkách až takovým problémem. Největším lákadlem je však cena. V základní verzi nepřesahuje 260.000 Kč. (10/97). Za zmínku stojí i výborný výsledek Káčka v bariérové zkoušce, kdy malý předek vozu zachytil veškerou nárazovou energii a interiér zůstal nepoškozen.