Ford Mondeo Kombi 2,5 Duratec - komplexní péče

Ford Mondeo Kombi 2,5 Duratec - komplexní péče

 
 

Chcete praktické auto, se kterým bude i zábava jezdit? Prolistovali jste všechny katalogy, zvážili všechny argumenty a chcete podepsat objednávku? Pokud jste nevybrali nový Ford Mondeo Kombi 2,5 Duratec, přečtěte si tento test.

Jste zbláznění do nového Fordu Mondeo a hltáte každou zprávu, kterou vám o třetí generaci populárního reprezentanta střední třídy Auto.cz naservíruje? Odtrháváte nervózně listy z kalendáře a čekáte na den, kdy vaše služební auto dosáhne kritického věku, a vy budete mít konečně možnost požádat o nové? Děsíte se toho, že se ten den šéf špatně vyspí a pošle vás k šípku? Pokud ano, tak to asi o novém Mondeu víte hodně.

Asi dobře víte, že tohle třetí pokolení konkurenta Volkswagenu Passat má spoustu předností počínaje prostorným interiérem a skvělou odezvou řízení konče. Asi víte, že jsme na Auto.cz publikovali několik testů, převážně chválili, ale někdy nechápavě kroutili hlavou. Chvály byla a ještě bude spousta, například takový čtyřválec 2,3 Durashift však našeho bývalého kolegu Miro Mihálika počastoval ve verzi kombi takovou spotřebou, že se z toho dlouho vzpamatovával.

obrázek [555 x 368]
 

Maximální výkon 118 kW při 6500 ot./min. výměnou za spotřebu 12,5 litru opravdu není příliš dobrý obchod, zvláště pokud můžete s Fordem udělat mnohem výhodnější byznys. Nemáte-li za šéfa nekompromisního řezače nákladů a tudíž vyznavače jednociferných hodnot spotřeby, zkuste mu v nějaké vhodně chvíli (třeba na firemním večírku) podstrčit specifikaci Fordu Mondeo 2,5 Duratec. Neváhejte obětovat část výplaty na rundu panáků, téhle investice rozhodně nebudete litovat.

P jako pět, P jako přeplňování

Já bych na základě své zkušenosti určitě neváhal. Někdy v polovině loňského roku jsem se totiž relativně krátce posadil za volant Mondea kombi poháněného dvoulitrovým turbodieselem. Nebylo to vůbec špatné svezení, dobře utlumený dvoulitr hezky táhnul a nijak zvlášť nepapal. Takové klasické manažersko-rodinné auto. Pak jsem v rámci testu a video testu Roadlook TV usedl za volant kombi s 2,5litrovým přeplňovaným pětiválcem a můj pohled na Mondeo se trochu změnil.

Turbodiesel šetří vaši nebo firemní kapsu, turbodiesel má dobrý zátah v nízkých otáčkách, ale nikdy se nebude chovat a už vůbec znít jako benzinový motor. To mnohokrát opěvovaný a osvědčený přeplňovaný pětiválec Duratec se zdvihovým objemem 2521 cm3 nejenže nedává prostor k pochybnostem o své síle a kultivovanosti, ale posunuje celkový dojem z auta o stupeň výš. Jinými slovy – dejte do dobrého auta dobrý benzinový motor a dostane klenot.

Takže v čem spočívá krása přeplňovaného pětiválce? Tak za prvé v optimální kombinaci počtu válců a zdvihového objemu, za druhé v lineárním nárůstu výkonu, za třetí v kultivovaném projevu a za čtvrté v rozumné spotřebě. Jednotka dobře známá z dalších koncernových vozů si zaslouží hlubokou poklonu za nesmírně kultivovaný chod v nízkých a středních otáčkách a roztomilé sportovní bručení v otáčkách vysokých. Ať už ručička otáčkoměru ukazuje 3000 nebo 6000 otáček, je pětiválec radost poslouchat.

K přednostem koncernové jednotky počítám rovněž prakticky neexistující prodlevu turbodmychadla a plynulý přechod mezi otáčkami nízkými a středními. Motor nekope, nepíská, nevřeští a neprotestuje, pokud si řeknete o maximální výkon. Mohutné kombi střední třídy s pohotovostní hmotnostní blížící se 1600 kg může působit dojmem zhulené želvy, pokud mu nedopřejete dostatečně silný motor, Mondeo kombi 2,5 Duratec tento problém nemá.

obrázek [555 x 278]
 

Prakticky za všech okolností, ve všech jízdních režimech máte k dispozici dostatečnou výkonovou rezervu, stačí podřadit a někdy pouze sešlápnout plynový pedál a kombi ochotně zrychlí, vyšplhá na prudký kopec, vystřelí z křižovatky nebo přejede z pruhu do pruhu. S chápavou manželkou na palubě nebo v opačném případě bez ní si můžete cestou z práce vystřihnout erzetku á la poslední vydání Playstation hitu Colin McRay Dirt.

Divoká jízda vás bude stát 15 – 16 litrů benzinu na 100 km, s lehkou nohou na plynu vykouzlíte spotřebu okolo 8,0 litrů, ve městě se připravte na hodnoty okolo 12 litrů. V kombinovaném cyklu však raději nepočítejte s hodnotami nižšími než 10 litrů. Ford Mondeo přece jen není žádný drobeček, v testované verzi váží 1586 kg a na délku měří 4830 mm.

Pohodlný a upovídaný

Kdyby to neznělo tak divně, pojmenoval bych Mondeo – Univerzální továrna na zábavu. Ford Univerzální továrna na zábavu se ale vážně špatně vyslovuje, navíc se tenhle název nevejde na billboardy, nehledě na to, že růst nákladů na výrobu pochromovaných písmenek na zadní část by přivedly Ford na buben. Takže zůstaneme u Mondea. Tou univerzální továrnou na zábavu jsem chtěl říct pouze tolik, že Mondeo mistrně kombinuje dvě zdánlivě neslučitelné vlastnosti – praktičnost a požitek z řízení.

Opel Zafira, Volkswagen Sharan, Mazda 5, Renault Espace jsou nesmírně praktická auta, ale z řízení těchto autobusů si nic zvláštního neodnesete. Podobně jsou na tom mnohá velká kombi. Ne tak Ford Mondeo 2,5 Duratec. Špičkový podvozek fantastický tlumí podélné i příčné nerovnosti a přitom zabraňuje náklonům a drží auto v zatáčkách. Špičkový podvozek eliminuje nedostatky koncepce motor vpředu – náhon na přední kola a zachovává dlouhému kombi dlouho neutralitu.

Nedotáčivost se dostavuje skutečně ve vysokých rychlostech a prudkých zatáčkách, ve kterých většina lidských bytostí vykazuje známky pokročilé hysterie doprovázené povolováním močových svěračů. Ford se přitom nespokojil s výborným podvozkem, ale přidal přesné řazení s krátkými drahami a precizní řízení s fantastickou zpětnou vazbou. Stejně jako v případě BMW 3 se musíte s volantem na parkovišti trochu prát, ale za ty bicepsy a hlavně jízdní zážitek to stojí.

obrázek [555 x 316]
 

Mondeo dostalo dále do vínku ostré brzy s rychlým nástupem brzdného účinku a nevadnoucí charakteristikou, kteréžto opakovaně zvládají brzdění z vysokých rychlostí do úplného zastavení. Interiér nového Fordu Mondeo prodělal důkladnou prohlídku v starších testech, můj příspěvek k tomuto tématu bude tedy stručný. Nuže plasty prošly tradiční evoluční proměnou. Jsou zase o malinký kousek kvalitnější, měkčí, hezčí a lépe zpracované.

Nikdo není dokonalý

Interiér nicméně vykazuje známky pokročilého Alzheimera, který se v auto světě projevuje například tím, že osázíte interiér desítkami tlačítek v několika různých druzích provedení. Hezké ovladače v horní části středové konzoly tak v novém Mondeu doplňují o poznání méně vzhledná tlačítka vyhřívání sedadel nebo elektrického ovládání oken spolujezdce a pasažérů vzadu, další druh ovladačů najdete na volantu a vedle něj.

Drobného přehmatu se uvnitř Fordu Mondeo dopustili odborníci na ergonomii a estetiku. Utnutí mistrů ergonomie spočívá v špatně přístupných ovladačích elektrických oken na dveřích řidiče, nápad zasunout tlačítka pod madlo dveří skutečně neměl dospět do fáze realizace. Odborníci na estetiku zase měli včas zamítnout zanesení světlého „dřeva“ do nabídky dekorů. Věřte mi, že všechno bude vypadat na středové konzole lépe než právě tenhle dekor.

obrázek [300 x 369] Ford Mondeo ani ve své třetí generaci nepřišel o schopnosti stěhovacího vozu. Obrovský zavazadelník můžete jednoduchým sklopením sedaček proměnit v objemný přepravní prostor vyzbrojený navíc rovnou ložnou plochou. Spousta místa čeká cestující vzadu, místo přebývá ve všech měřených oblastech - tedy u kolen, hlavy i ramen. Fordu se velmi povedly sedačky. Zvládnete v nich i dlouhou obchodní cestu, dobře se sedí vpředu i vzadu, vyhovuje rozsah nastavení sedačky a také volantu.

Nejlepší s pohonem předních kol

Když odhlédneme od drobných nedostatků interiéru, které snad už patří k folklóru vozů s modrým oválem, zůstane nám vynikající auto střední třídy, které dokonale kombinuje požitek z jízdy s praktickými vlastnostmi. Ford Mondeo se zvláště s přeplňovaným 2,5litrovým pětiválcem výborně řídí, je s ním zábava, přitom vás nepřipraví na hrbolatých českých vozovkách o zdraví a pokud bude potřeba, ochotně a rád se ze sportovně laděného kombi změní v dokonalé rodinné auto s velkým kufrem.

První cena vozu599.990,-Kč (Mondeo 1,6 Duratec 4DV, 81 kW, Core)
První cena vozu s testovanou motorizací897.990,-Kč (Mondeo 2,5 Duratec 4DV, 162 kW, Titanium X)
Základní cena testovaného vozuS výbavou Ghia není v ČR tato motorizace v prodeji
Cena testovaného vozu vč. příplatkůS výbavou Ghia není v ČR tato motorizace v prodeji

Plusy

  • Sympatický design
  • Vynikající přeplňovaný benzinový motor
  • Přesné a komunikativní řízení
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Vynikající tlumení nerovností
  • Prostorný a variabilní interiér
  • Přesné řazení a ostré brzdy

Minusy

  • Drobné nedostatky ve zpracování interiéru
  • Tlačítka elektrického otevírání oken zastíněná madlem dveří
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Mondeo Kombi 2,5 Duratec

Základní výbava:Čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, kotoučové brzdy na všech kolech, ABS s EBD, elektronický stabilizační systém ESP + TCS + EBA, aktivace varovných světel při nouzovém brzdění, inteligentní systém boční ochrany IPS, dálkově ovládané centrální zamykání, zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, přední a zadní elektricky ovládaná okna, palubní počítač, hlavice řadicí páky a rukojeť ruční brzdy potažena kůží, audiosystém Sony s CD a MP3 přehrávačem a měničem na 6 CD + 8 reproduktorů, vyhřívaná přední sedadla, 16palcová kola z lehkých slitin, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, přední mlhová světla.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 14.500,-), střešní ližiny (+9.000,-), bi-xenonové světlomety (+ 30.800,-), parkovací asistent vpředu a vzadu (+ 16.900,-)

Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka

Další výsledky tlaku na snížení cen mobilních dat pro…

Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent

Zájemci o bydlení si za nové byty připlácí stále víc.…

Karoq vystřídal Yetiho, Škoda zahájila sériovou výrobu novinky v Kvasinách Karoq vystřídal Yetiho, Škoda zahájila sériovou výrobu novinky v Kvasinách

Automobilka Škoda Auto v závodě v Kvasinách na Rychnovsku…

 
Technické údaje
Motor Ford Mondeo Kombi 2,5 Duratec
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2521
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.6 / 6.8 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 542 / 1733
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1586 / 709
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1126
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 996
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):965
k) šířka vpředu (mm): 1448
l) šířka vzadu (mm): 1433
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Mondeo Kombi 2,5 Duratec
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,81
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky

Ford Mondeo je spolu s Passatem a Insignií jednoznačně…

Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi: Bez filtru je klid Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi: Bez filtru je klid

Poslední generace Fordu Mondeo je mezi českými řidiči…

 



 
Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Dnes 16:51

Zatímco plně autonomní vozy jsou tématem pro hodně vzdálenou budoucnost, některé prvky autopilota se dají efektivně využít již dnes.




Blesk.cz

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec, slavný scénograf!

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec,…

Herec David Matásek (54), známý z filmového cyklu o Básnících či seriálu Polda, truchlí. Ve věku 73 let totiž v…

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není naděje na zlepšení

Pobodaná Lenka v Egyptě je v klinické smrti. Není…

Smutná zpráva z Egypta: útok šílence s nožem má další oběť. Je jí česká účetní Lenka (36) z Rakovnicka, kterou…

 

iSport.cz

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po rvačce v restauraci

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po…

Zkušený trenér Fatih Terim ukončil dva týdny po rvačce v restauraci své třetí působení u fotbalové reprezentace…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…