Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Ford nabídl klientům na samém konci produkce třetí generace verzi Cobra R v limitované edici. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se překvapivě dochoval...

Auta z roku 1992 ještě nejsou oficiálně veterány, nicméně i mezi takovými youngtimery se najdou vzácné kousky. A to platí dokonce v případě třetí generace Fordu Mustang. Vyráběla se sice dlouho, od roku 1979 plných čtrnáct let, nicméně jde vůbec o příslušníka legendární řady, když Mark III na platformě Fox jako jediný postrádal emblém divokého koně na přídi, místo něj měl pro něj netradiční modrý ovál?

Automobilky většinou prototypy budoucích sériových vozů, případně už předprodukční kusy ničí. Ne, teď nemám na mysli koncepty a showcary, nýbrž exempláře určené k testování. Po zkouškách, ať už firemních řidičů, či novinářů putují zpravidla na šrotiště. O výkonných verzích nemluvě, tam se to stává pravidlem, mají těžký život, piloti ničí jejich brzdy a pneumatiky bez ohledu na náklady, protože je potřeba vše důkladně otestovat a hlavně za ně nemusejí platit. Jejich další prodej postrádá smyslu, maximálně mohou prožít další léta v muzeu.

Podivný had

Nadšenec Brandon Clontz narazil v inzerci na extrémně vzácný Mustang Cobra R modelu 1993, kterých bylo vyrobeno pouze 107 kusů. Sice bez motoru, ale nakonec si jej koupil. Jenže když nového člena sbírky porovnával se standardním vzhledem této edice, leccos se mu nezdálo. Začal pátrat po historii svého konkrétního kusu, aby se dozvěděl, co má vlastně v garáži, mimo jiné i v databázi Marti Auto Works, která schraňuje pro automobilku komplexní data severoamerických modelů z let 1967-2012. A nestačil se divit.

Nebyla to vlastně ani Cobra R, ani Cobra, ale Mustang GT ročníku 1992 s výbavou, kterou později dostali právě malosérioví „jedovatí hadi“. Ford (respektive rodící se oddělení SVT) jej v Dearbornu používal nejen ke zkouškám, ale i k propagačním akcím a půjčoval žurnalistům. Černé látkové sedačky a tmavý interiér měly jinak přece levné modely LX, „gétéčka“ disponovala sportovními s lepším bočním vedením. Clontz si do archivu pořídil články z dobových časopisů a ty skutečně připomínaly vůz s najetými takřka 13 tisíci kilometry, který má.

Kar Kraft

Ale pořád pochyboval, protože jeho kus vypadal zvenčí skoro jako ona vzácná Cobra R, se kterou se dalo dovádět i na okruhu. I tohle bílé místo se mu nakonec podařilo osvětlit. Ford totiž jeho exemplář odeslal do ladičské firmy Kar Kraft, která s ním měla úzké vazby. Tady se podrobil konečné změně vzhledu, úpravám a instalaci těch správných komponentů, dostal mimo jiné ochrannou klec a černá kola s patřičnými emblémy. Přišel také o rádio a mlhovky, stala se z něj zkušební mula. Ovšem s jasným osudem: pevným datem expirace. Jakmile bude testování dokončeno, čeká jej drtička.

Omyl. Smutek se nekonal, nic takového se nestalo, zrovna tento prototyp nekompromisním sítem proklouzl a dochoval se. Sice byly odstraněny výrobní štítky, ale VIN zůstal na karosářských dílech, takže identifikace je správná a všechny dokumenty ji potvrzují. Jak mohl přežít, se neví, panuje tady mnoho nejasností. Lidé, kteří měli tenkrát ke Kar Kraftu blízko, jeho existenci popírají. Zvláštní, že?

S originálním agregátem

Dnes už má pod kapotou i motor, správný vidlicový pětilitrový osmiválec. Jde navíc o konkrétní agregát, který se nacházel v útrobách původně, tedy o tutéž pohonnou jednotku. Dokonce si současný vlastník opatřil sání pocházející ještě ze závodního GT40, které předprodukční série měla. Potrubí chce namontovat v nejbližší době a k tomu opravit pár dalších věcí.

Jsou pochopitelně nadšenci, kteří potřebují znát a také znají historii svého konkrétního vozu. Brandon Clontz se může pyšnit unikátním a vzácným kusem, i když tak na první pohled pro laika nevypadá, navíc se k němu váže skoro neuvěřitelný příběh. Bohužel, krátce po koupi odstranil z čelního okna nálepku Kar Kraft, že na místo patřila, zjistil až potom. To zamrzí. Mustang samozřejmě není na prodej, kdepak!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)