Ford Ranger: první jízdní dojmy

Ford Ranger: první jízdní dojmy

 
 

Kdysi byl jen dělníkem, který neznal nic než dřinu. Dnes se chce vydat i do společnosti. Cesta vede za náročnými zákazníky, kteří začínali na osobních vozech a teď chtějí "něco většího".

Nový Ranger přijíždí na evropský trh z dalekého Thajska. Na rozdíl od svých větších soupeřů z dílen Mitsubishi, Toyoty nebo Nissanu, umí Ford, spolu s pokrevní sestrou - Mazdou BT-50 - nabídnout nejen mohutně působící a adekvátně drahé pick-upy, ale také modely s překvapivě nízkou cenou. V tomto ohledu se nabídka rozhodně nemění. Velké firmy působící v energetice, těžbě nerostných surovin, správy lesů a horští hoteliéři asi vědí o čem mluvíme. Právě sem totiž dosud dovážení Rangeři mířili. S novým modelem chce Ford uspět i proti luxusním lifestylovým pickupům s bohatou výbavou a cenou atakující sedmimístnou cifru.

Klasik s moderním kabátem
Nový Ford Ranger je dalším z pick-upů, které v poslední době vstoupily na český trh. Na rozdíl od mnoha dnešních SUV zůstává technika věrna desítky let respektovaným zásadám. Pro terén a vysoké užitečné zatížení je optimální volbou rámová konstrukce karoserie, tuhá hnací náprava vzadu a silný turbodiesel umístěný vpředu podélně. Právě to je také schéma, u kterého Ranger zůstal.

Moderní motor
Vrcholem techniky thajského světoběžníka je čtyřválcový motor Duratorq TDCi 2,5 l, který má pochopitelně přímé vstřikování paliva common-rail, přeplňování turbodmychadlem s variabilním nastavením rozvaděcích lopatek, ale také - v této kategorii méně obvyklou - dvojici vyvažovacích hřídelů. Ty se, spolu s pečlivě konstrukčně provedeným uložením a vibroakustickou izolací motoru, podílí na velmi nízké hladině hluku a vibrací od motoru za jízdy. Nízko položené maximum točivého momentu (330 Nm při 1800 ot./min) vyhovuje potřebám terénního využití i při běžné jízdě mimo město.

Vyšší točivý moment nových motorů TDCi si vyžádal zesílení osvědčené pětistupňové převodovky. Dvouhmotový setrvačník, trojitá synchronizace a série dalších vylepšení přispívají ke kultivovanějšímu projevu celého převodového ústrojí. Dráhy řazení jsou krátké téměř jako v běžných osobních automobilech.

Za normálních podmínek je točivý moment přenášen pouze na zadní nápravu. Pro jízdu v terénu či po kluzké vozovce může řidič zvolit pohon 4x4 a pro ty nejobtížnější podmínky je k dispozici i redukce. K lepšímu přenosu výkonu na površích s horší trakcí významně přispívá rovněž diferenciál se zvýšenou svorností.

Jízda
Když v Rangeru sedíte na místě spolujezdce vypadá vše prakticky stejně snadno jako v osobním autě. Za volantem si rychle všimnete, že k preciznosti řízení osobních Fordů Rangeru ještě mnoho schází. Vysvětlení však dává konstrukce převodky, kde místo rozšířeného pastorku a hřebenu obíhají kuličky... Máte-li zařazen pouze zadní pohon, snadno se na mokrém povrchu nebo v rychleji projížděné zatáčce dostaví náznak přetáčivého smyku... Mechanickou volbou pohonu všech kol (možno i za jízdy) se jízda zklidní, ale hnací ústrojí se projevuje prakticky totožně, přestože u konkurence bývá režim 4x4 provázen výraznějšími vibracemi a zvýšeným hlukem. I řidič, který obvykle neřídí takový druh automobilu, rychle najde meze, za které není vhodné se vydávat. Jízda mimo město pak ubíhá stejně pohodově jako s osobním automobilem. Alespoň tak se nám to jevilo na velmi kvalitních horských vozovkách a na dálnicích v okolí Insbrucku. Zde tuhá náprava neměla příležitost připomenout své koncepční nešvary a nutno uznat, že jí v tom u každého vozu pomáhalo zatížení živou hmotností dvou novinářů a 200 kilogramů písku na korbě.

Krásné počasí s teplotami vysoko nad bodem mrazu letos netrápí jen české hory, ale i vysokohorská střediska v Alpách. Na začátku března se sice ve 2000 metrech nad mořem lyžovalo, ale tenoučká vrstva sněhu na sjezdovkách a téměř dokonale vysušené horské silnice rychle zahnaly myšlenky na místa, kde by bylo možno využít redukované převody. Je jasné, že jejich využití se omezí na levnější verze, které budou sloužit profesionálům v náročných terénních podmínkách. Tam se uplatní také velkorysé nájezdové úhly (32° vpředu, 21° vzadu, přechodový úhel 28°) a světlá výška 205 mm.

Městské manévry zřejmě nebudou silnou stránkou, ale civilizovanost Rangeru pokročila, takže i do pick-upu dnes lze objednat zadní parkovací asistent. Snad abyste nárazník v podobě trubky osmicentimetrového průměru nepoužili proti okolním vozům.

Praktická stránka věci
...je u tohoto typu karoserie na vysoké pozici v žebříčku priorit. Ford nabízí hned tři různé karosářské varianty. Čtyřdveřový pětimístný Double Cab (na našich fotografiích) s největší kabinou, čtyřdveřový Super Cab, který si zachovává bezsloupkovou karoserii s vzadu uchycenými malými zadními dveřmi a dvoudveřový Regular Cab, který má dvě místa k sezení a jeden z největších nákladových prostorů ve své třídě.

Ford se chlubí zvýšením bočnic nákladového prostoru o 60 mm, které pomohlo zvýšení přepravní kapacity na korbě. Užitečné zatížení nového Rangeru činí plných 1100 kg, maximální hmotnost přívěsu je tři tuny. Zadní čelo bylo navrženo tak, aby s ním mohl snadno manipulovat i dělník se silnými rukavicemi.

V interiéru najdeme přístrojový štít, jehož grafika je shodná pro Mazdu i Ford a jednoznačně prozrazuje, že tento díl dodává Mazda. Praktickým detailem je velký výsuvný stolek v přístrojové desce před spolujezdcem. Nelíbilo se nám ovládání ruční brzdy pákou ve tvaru hole pro starce, protože při zajištění vozidla páka překáží právě v tom místě, kudy potřebuje řidič vyprostit pravou nohu. Nastupování na zadní sedadla není tak pohodlné jako na ta přední, protože druhé dveře jsou poměrně krátké. S místem a komfortem vzadu je to podobné.

Pro osobní - lifestylově orientovanou verzi XLT - je dodávána sada prvků výbavy, která z užitkového vozu dělá požitkový. Patří sem mj. kožené čalounění sedadel a dveří, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, audio systém s přehrávačem CD/MP3, měničem na 6 CD, boční stupačky a sportovní rám na korbě z trubek z nerezavějící oceli, tři palubní přístroje pro off-road (kompas, sklonoměr, teploměr) atd.

Nabídka na českém trhu
Ranger se na českém trhu prodává výhradně s pohonem všech kol. Výbava nejlevnějších verzí Single Cab je až překvapivě rozsáhlá. Nemusíte se bát o rádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci, dva airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna nebo elektricky ovládané zpětné zrcátko na straně řidiče a spolujezdce. To vše je v ceně 629.900,-Kč bez DPH. Bohužel zde schází ABS i stabilizační systém.

Nejdražší provedení s dvojitou budkou Double Cab a luxusní sadou XLT Upgrade příjde na 864.990,-Kč. V tomto případě se nepřiplácí ani za metalický lak (běžně +13.100,-Kč).

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman

Minulý týden skončil v čele Akademie věd, včera vykročil…

Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech

Velká Británie formálně oznámila Evropské unii svůj záměr…

CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu

Obchodní společnost Makro Cash & Carry ČR distribuční…

Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka

Třicátý ročník filmové přehlídky se uskuteční od 20. do…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Ranger: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka

Devětatřicátý ročník Rally Dakar pořadatelé nenaplánovali…

Valentino Rossi VR46 upravuje užitkové modely značky Ford Valentino Rossi VR46 upravuje užitkové modely značky Ford

Devítinásobný mistr světa v závodech na silničních…

 



 
VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

Dnes 12:49

Nástupce Volkswagenu (Passat) CC bude v době zahájení prodeje dostupný výhradně s dvěma vrcholnými motory, 2.0 TDI a 2.0 TSI.




Blesk.cz

Chata poblíž Masečína lehla popelem: Škoda je 1,7 milionu

Chata poblíž Masečína lehla popelem: Škoda je 1,7 milionu

Poblíž vesnice Masečín začala ve středu dopoledne hořet chata. K požáru vyjeli středočeští hasiči, kteří zhruba…

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim zaplatí pečovatelku

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim…

Vláda ve středu odsouhlasila novelu o sociálních službách a posílá ji k posouzení Sněmovně. Norma zavádí…

 

iSport.cz

Olympijské hry s hráči z NHL? IIHF boj nevzdává, nabízí peníze

Olympijské hry s hráči z NHL? IIHF boj nevzdává,…

Mezinárodní hokejová federace se rozhodla uhradit hráčům NHL cestovní náklady a pojištění ve snaze zajistit…

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým je v pozoru, řekl Rada

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým…

Změnil systém bránění, během pauzy pracoval s týmem na kondici a ještě stihl individuální pohovory s hráči.…

 

Reflex.cz

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur, Česko nic. Loni se jich vrátilo domů jen 82 tisíc

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur,…

Některé státy Evropy lákají migranty nejenom štědrými sociálními dávkami a vstřícným postupem při udělování…

Ceny pohonných hmot klesají. Tady je pět důvodů, proč mohou klesat dál

Ceny pohonných hmot klesají. Tady je pět důvodů,…

Právě teď jsou podle dat CCS na českých pumpách nejnižší ceny nafty a benzínu v letošním roce. Přispěl k tomu…