Ford Ranger: první jízdní dojmy

Ford Ranger: první jízdní dojmy

 
 

Kdysi byl jen dělníkem, který neznal nic než dřinu. Dnes se chce vydat i do společnosti. Cesta vede za náročnými zákazníky, kteří začínali na osobních vozech a teď chtějí "něco většího".

Nový Ranger přijíždí na evropský trh z dalekého Thajska. Na rozdíl od svých větších soupeřů z dílen Mitsubishi, Toyoty nebo Nissanu, umí Ford, spolu s pokrevní sestrou - Mazdou BT-50 - nabídnout nejen mohutně působící a adekvátně drahé pick-upy, ale také modely s překvapivě nízkou cenou. V tomto ohledu se nabídka rozhodně nemění. Velké firmy působící v energetice, těžbě nerostných surovin, správy lesů a horští hoteliéři asi vědí o čem mluvíme. Právě sem totiž dosud dovážení Rangeři mířili. S novým modelem chce Ford uspět i proti luxusním lifestylovým pickupům s bohatou výbavou a cenou atakující sedmimístnou cifru.

Klasik s moderním kabátem
Nový Ford Ranger je dalším z pick-upů, které v poslední době vstoupily na český trh. Na rozdíl od mnoha dnešních SUV zůstává technika věrna desítky let respektovaným zásadám. Pro terén a vysoké užitečné zatížení je optimální volbou rámová konstrukce karoserie, tuhá hnací náprava vzadu a silný turbodiesel umístěný vpředu podélně. Právě to je také schéma, u kterého Ranger zůstal.

Moderní motor
Vrcholem techniky thajského světoběžníka je čtyřválcový motor Duratorq TDCi 2,5 l, který má pochopitelně přímé vstřikování paliva common-rail, přeplňování turbodmychadlem s variabilním nastavením rozvaděcích lopatek, ale také - v této kategorii méně obvyklou - dvojici vyvažovacích hřídelů. Ty se, spolu s pečlivě konstrukčně provedeným uložením a vibroakustickou izolací motoru, podílí na velmi nízké hladině hluku a vibrací od motoru za jízdy. Nízko položené maximum točivého momentu (330 Nm při 1800 ot./min) vyhovuje potřebám terénního využití i při běžné jízdě mimo město.

Vyšší točivý moment nových motorů TDCi si vyžádal zesílení osvědčené pětistupňové převodovky. Dvouhmotový setrvačník, trojitá synchronizace a série dalších vylepšení přispívají ke kultivovanějšímu projevu celého převodového ústrojí. Dráhy řazení jsou krátké téměř jako v běžných osobních automobilech.

Za normálních podmínek je točivý moment přenášen pouze na zadní nápravu. Pro jízdu v terénu či po kluzké vozovce může řidič zvolit pohon 4x4 a pro ty nejobtížnější podmínky je k dispozici i redukce. K lepšímu přenosu výkonu na površích s horší trakcí významně přispívá rovněž diferenciál se zvýšenou svorností.

Jízda
Když v Rangeru sedíte na místě spolujezdce vypadá vše prakticky stejně snadno jako v osobním autě. Za volantem si rychle všimnete, že k preciznosti řízení osobních Fordů Rangeru ještě mnoho schází. Vysvětlení však dává konstrukce převodky, kde místo rozšířeného pastorku a hřebenu obíhají kuličky... Máte-li zařazen pouze zadní pohon, snadno se na mokrém povrchu nebo v rychleji projížděné zatáčce dostaví náznak přetáčivého smyku... Mechanickou volbou pohonu všech kol (možno i za jízdy) se jízda zklidní, ale hnací ústrojí se projevuje prakticky totožně, přestože u konkurence bývá režim 4x4 provázen výraznějšími vibracemi a zvýšeným hlukem. I řidič, který obvykle neřídí takový druh automobilu, rychle najde meze, za které není vhodné se vydávat. Jízda mimo město pak ubíhá stejně pohodově jako s osobním automobilem. Alespoň tak se nám to jevilo na velmi kvalitních horských vozovkách a na dálnicích v okolí Insbrucku. Zde tuhá náprava neměla příležitost připomenout své koncepční nešvary a nutno uznat, že jí v tom u každého vozu pomáhalo zatížení živou hmotností dvou novinářů a 200 kilogramů písku na korbě.

Krásné počasí s teplotami vysoko nad bodem mrazu letos netrápí jen české hory, ale i vysokohorská střediska v Alpách. Na začátku března se sice ve 2000 metrech nad mořem lyžovalo, ale tenoučká vrstva sněhu na sjezdovkách a téměř dokonale vysušené horské silnice rychle zahnaly myšlenky na místa, kde by bylo možno využít redukované převody. Je jasné, že jejich využití se omezí na levnější verze, které budou sloužit profesionálům v náročných terénních podmínkách. Tam se uplatní také velkorysé nájezdové úhly (32° vpředu, 21° vzadu, přechodový úhel 28°) a světlá výška 205 mm.

Městské manévry zřejmě nebudou silnou stránkou, ale civilizovanost Rangeru pokročila, takže i do pick-upu dnes lze objednat zadní parkovací asistent. Snad abyste nárazník v podobě trubky osmicentimetrového průměru nepoužili proti okolním vozům.

Praktická stránka věci
...je u tohoto typu karoserie na vysoké pozici v žebříčku priorit. Ford nabízí hned tři různé karosářské varianty. Čtyřdveřový pětimístný Double Cab (na našich fotografiích) s největší kabinou, čtyřdveřový Super Cab, který si zachovává bezsloupkovou karoserii s vzadu uchycenými malými zadními dveřmi a dvoudveřový Regular Cab, který má dvě místa k sezení a jeden z největších nákladových prostorů ve své třídě.

Ford se chlubí zvýšením bočnic nákladového prostoru o 60 mm, které pomohlo zvýšení přepravní kapacity na korbě. Užitečné zatížení nového Rangeru činí plných 1100 kg, maximální hmotnost přívěsu je tři tuny. Zadní čelo bylo navrženo tak, aby s ním mohl snadno manipulovat i dělník se silnými rukavicemi.

V interiéru najdeme přístrojový štít, jehož grafika je shodná pro Mazdu i Ford a jednoznačně prozrazuje, že tento díl dodává Mazda. Praktickým detailem je velký výsuvný stolek v přístrojové desce před spolujezdcem. Nelíbilo se nám ovládání ruční brzdy pákou ve tvaru hole pro starce, protože při zajištění vozidla páka překáží právě v tom místě, kudy potřebuje řidič vyprostit pravou nohu. Nastupování na zadní sedadla není tak pohodlné jako na ta přední, protože druhé dveře jsou poměrně krátké. S místem a komfortem vzadu je to podobné.

Pro osobní - lifestylově orientovanou verzi XLT - je dodávána sada prvků výbavy, která z užitkového vozu dělá požitkový. Patří sem mj. kožené čalounění sedadel a dveří, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, audio systém s přehrávačem CD/MP3, měničem na 6 CD, boční stupačky a sportovní rám na korbě z trubek z nerezavějící oceli, tři palubní přístroje pro off-road (kompas, sklonoměr, teploměr) atd.

Nabídka na českém trhu
Ranger se na českém trhu prodává výhradně s pohonem všech kol. Výbava nejlevnějších verzí Single Cab je až překvapivě rozsáhlá. Nemusíte se bát o rádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci, dva airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna nebo elektricky ovládané zpětné zrcátko na straně řidiče a spolujezdce. To vše je v ceně 629.900,-Kč bez DPH. Bohužel zde schází ABS i stabilizační systém.

Nejdražší provedení s dvojitou budkou Double Cab a luxusní sadou XLT Upgrade příjde na 864.990,-Kč. V tomto případě se nepřiplácí ani za metalický lak (běžně +13.100,-Kč).

Spolupracujeme s TipCars.com
Senát schválil vojenskou misi do Pobaltí, armáda má do oblasti poslat téměř 300 vojáků Senát schválil vojenskou misi do Pobaltí, armáda má do oblasti poslat téměř 300 vojáků

Česko bude moci vyslat až 290 vojáků do mnohonárodních…

Současný důchodový systém je udržitelný a nepotřebuje reformu, uvádí vládní dokument Současný důchodový systém je udržitelný a nepotřebuje reformu, uvádí vládní dokument

Český důchodový systém je podle nové vládní studie do…

Právo a spravedlnost otevírá cestu k polexitu, říká polský novinář Alexander Kaczorowski Právo a spravedlnost otevírá cestu k polexitu, říká polský novinář Alexander Kaczorowski

Poslanci polského Sejmu, dolní komory tamního parlamentu,…

Senátoři odsouhlasili projekt společné vzdušné obrany se Slovenskem Senátoři odsouhlasili projekt společné vzdušné obrany se Slovenskem

Senát dnes schválil smlouvu o spolupráci při vzájemné…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Ranger: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 



Ford Ranger 3.2 TDCi vs. Nissan Navara 2.3 dCi – Vidle i kravata Ford Ranger 3.2 TDCi vs. Nissan Navara 2.3 dCi – Vidle i kravata

Terénní pick-upy už dávno neplní jen pracovní povinnosti…

Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka

Devětatřicátý ročník Rally Dakar pořadatelé nenaplánovali…

 



 
Kia odhalila facelift Sorenta pro domácí trh. Evropané se dočkají už brzy

Kia odhalila facelift Sorenta pro domácí trh. Evropané se dočkají už brzy

Dnes 17:51

Jihokorejská automobilka představila omlazenou verzi SUV Sorento. Kdy čerstvé provedení dorazí na evropské trhy?




Blesk.cz

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi. Přirovnává ženy k ojetým autům

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi.…

Německá automobilka Audi se musela omluvit za vysílání nové reklamy v Číně, která přirovnávala ženu k ojetému…

 

iSport.cz

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v PŘÍMÉM PŘENOSU

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v…

Generálkou na nadcházející sezonu je pro fotbalisty Sparty dnešní duel s Vitesse Arnhem, šestým týmem posledního…

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych to k Saganovi, řekl

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych…

Vyhráli v Kodani 2:1, ale po domácí porážce 1:3 vypadli a v pohárové Evropě končí. Na trenérovi fotbalistů…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…