Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Ranger: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (24)
Kdysi byl jen dělníkem, který neznal nic než dřinu. Dnes se chce vydat i do společnosti. Cesta vede za náročnými zákazníky, kteří začínali na osobních vozech a teď chtějí "něco většího".

Nový Ranger přijíždí na evropský trh z dalekého Thajska. Na rozdíl od svých větších soupeřů z dílen Mitsubishi, Toyoty nebo Nissanu, umí Ford, spolu s pokrevní sestrou - Mazdou BT-50 - nabídnout nejen mohutně působící a adekvátně drahé pick-upy, ale také modely s překvapivě nízkou cenou. V tomto ohledu se nabídka rozhodně nemění. Velké firmy působící v energetice, těžbě nerostných surovin, správy lesů a horští hoteliéři asi vědí o čem mluvíme. Právě sem totiž dosud dovážení Rangeři mířili. S novým modelem chce Ford uspět i proti luxusním lifestylovým pickupům s bohatou výbavou a cenou atakující sedmimístnou cifru.

Klasik s moderním kabátem

Nový Ford Ranger je dalším z pick-upů, které v poslední době vstoupily na český trh. Na rozdíl od mnoha dnešních SUV zůstává technika věrna desítky let respektovaným zásadám. Pro terén a vysoké užitečné zatížení je optimální volbou rámová konstrukce karoserie, tuhá hnací náprava vzadu a silný turbodiesel umístěný vpředu podélně. Právě to je také schéma, u kterého Ranger zůstal.

Moderní motor

Vrcholem techniky thajského světoběžníka je čtyřválcový motor Duratorq TDCi 2,5 l, který má pochopitelně přímé vstřikování paliva common-rail, přeplňování turbodmychadlem s variabilním nastavením rozvaděcích lopatek, ale také - v této kategorii méně obvyklou - dvojici vyvažovacích hřídelů. Ty se, spolu s pečlivě konstrukčně provedeným uložením a vibroakustickou izolací motoru, podílí na velmi nízké hladině hluku a vibrací od motoru za jízdy. Nízko položené maximum točivého momentu (330 Nm při 1800 ot./min) vyhovuje potřebám terénního využití i při běžné jízdě mimo město.

Vyšší točivý moment nových motorů TDCi si vyžádal zesílení osvědčené pětistupňové převodovky. Dvouhmotový setrvačník, trojitá synchronizace a série dalších vylepšení přispívají ke kultivovanějšímu projevu celého převodového ústrojí. Dráhy řazení jsou krátké téměř jako v běžných osobních automobilech.

Za normálních podmínek je točivý moment přenášen pouze na zadní nápravu. Pro jízdu v terénu či po kluzké vozovce může řidič zvolit pohon 4x4 a pro ty nejobtížnější podmínky je k dispozici i redukce. K lepšímu přenosu výkonu na površích s horší trakcí významně přispívá rovněž diferenciál se zvýšenou svorností.

Jízda
Když v Rangeru sedíte na místě spolujezdce vypadá vše prakticky stejně snadno jako v osobním autě. Za volantem si rychle všimnete, že k preciznosti řízení osobních Fordů Rangeru ještě mnoho schází. Vysvětlení však dává konstrukce převodky, kde místo rozšířeného pastorku a hřebenu obíhají kuličky... Máte-li zařazen pouze zadní pohon, snadno se na mokrém povrchu nebo v rychleji projížděné zatáčce dostaví náznak přetáčivého smyku... Mechanickou volbou pohonu všech kol (možno i za jízdy) se jízda zklidní, ale hnací ústrojí se projevuje prakticky totožně, přestože u konkurence bývá režim 4x4 provázen výraznějšími vibracemi a zvýšeným hlukem. I řidič, který obvykle neřídí takový druh automobilu, rychle najde meze, za které není vhodné se vydávat. Jízda mimo město pak ubíhá stejně pohodově jako s osobním automobilem. Alespoň tak se nám to jevilo na velmi kvalitních horských vozovkách a na dálnicích v okolí Insbrucku. Zde tuhá náprava neměla příležitost připomenout své koncepční nešvary a nutno uznat, že jí v tom u každého vozu pomáhalo zatížení živou hmotností dvou novinářů a 200 kilogramů písku na korbě.

Krásné počasí s teplotami vysoko nad bodem mrazu letos netrápí jen české hory, ale i vysokohorská střediska v Alpách. Na začátku března se sice ve 2000 metrech nad mořem lyžovalo, ale tenoučká vrstva sněhu na sjezdovkách a téměř dokonale vysušené horské silnice rychle zahnaly myšlenky na místa, kde by bylo možno využít redukované převody. Je jasné, že jejich využití se omezí na levnější verze, které budou sloužit profesionálům v náročných terénních podmínkách. Tam se uplatní také velkorysé nájezdové úhly (32° vpředu, 21° vzadu, přechodový úhel 28°) a světlá výška 205 mm.

Městské manévry zřejmě nebudou silnou stránkou, ale civilizovanost Rangeru pokročila, takže i do pick-upu dnes lze objednat zadní parkovací asistent. Snad abyste nárazník v podobě trubky osmicentimetrového průměru nepoužili proti okolním vozům.

Praktická stránka věci

...je u tohoto typu karoserie na vysoké pozici v žebříčku priorit. Ford nabízí hned tři různé karosářské varianty. Čtyřdveřový pětimístný Double Cab (na našich fotografiích) s největší kabinou, čtyřdveřový Super Cab, který si zachovává bezsloupkovou karoserii s vzadu uchycenými malými zadními dveřmi a dvoudveřový Regular Cab, který má dvě místa k sezení a jeden z největších nákladových prostorů ve své třídě.

Ford se chlubí zvýšením bočnic nákladového prostoru o 60 mm, které pomohlo zvýšení přepravní kapacity na korbě. Užitečné zatížení nového Rangeru činí plných 1100 kg, maximální hmotnost přívěsu je tři tuny. Zadní čelo bylo navrženo tak, aby s ním mohl snadno manipulovat i dělník se silnými rukavicemi.

V interiéru najdeme přístrojový štít, jehož grafika je shodná pro Mazdu i Ford a jednoznačně prozrazuje, že tento díl dodává Mazda. Praktickým detailem je velký výsuvný stolek v přístrojové desce před spolujezdcem. Nelíbilo se nám ovládání ruční brzdy pákou ve tvaru hole pro starce, protože při zajištění vozidla páka překáží právě v tom místě, kudy potřebuje řidič vyprostit pravou nohu. Nastupování na zadní sedadla není tak pohodlné jako na ta přední, protože druhé dveře jsou poměrně krátké. S místem a komfortem vzadu je to podobné.

Pro osobní - lifestylově orientovanou verzi XLT - je dodávána sada prvků výbavy, která z užitkového vozu dělá požitkový. Patří sem mj. kožené čalounění sedadel a dveří, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, audio systém s přehrávačem CD/MP3, měničem na 6 CD, boční stupačky a sportovní rám na korbě z trubek z nerezavějící oceli, tři palubní přístroje pro off-road (kompas, sklonoměr, teploměr) atd.

Nabídka na českém trhu

Ranger se na českém trhu prodává výhradně s pohonem všech kol. Výbava nejlevnějších verzí Single Cab je až překvapivě rozsáhlá. Nemusíte se bát o rádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci, dva airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna nebo elektricky ovládané zpětné zrcátko na straně řidiče a spolujezdce. To vše je v ceně 629.900,-Kč bez DPH. Bohužel zde schází ABS i stabilizační systém.

Nejdražší provedení s dvojitou budkou Double Cab a luxusní sadou XLT Upgrade příjde na 864.990,-Kč. V tomto případě se nepřiplácí ani za metalický lak (běžně +13.100,-Kč).

Ondřej Láník
Diskuze (24)
22. 2. 2007 11:57
Re: co myslíte
no nevim ale toyota je toyota .... ale udělat velký srovnávací test 4x4 pickupů na trhu od hiluxe, l200, přes navaru až k rangeru a mazdě by mohlo být velice zajímavé .. docela rád bych si jej přečet ;-)
22. 2. 2007 11:15
Ford-u som medzi pickup-mi fandil snáď najviac.
Myslím, že príbuzenstvo s Mazdou v tomto prípade dosť ubralo na kráse. Ranger a jeho dvojča z Mazdy sú si navzájom veľmi podobné a obe nijak moc designovo nevynikajú. Ide o akúsi "zlatú strednú cestu". Čakal som viac. Navara, Hilux, L200 - každé má originálny a výrazný štýl a to nie len prednej masky. Škoda.
22. 2. 2007 11:05
hmm
no auto je to zajmavé, bezesporu praktické , ale zlatá f - series :*) :*) :*)
Avatar - Pekelná Micinka
22. 2. 2007 10:46
Díly
Tak se mi zdá, jako kdyby díly na předek kupovali někde v Rusku. To je fakt hrůza. Užitečný a účelný auto přece nemusí být ošklivý. ;-\
22. 2. 2007 10:01
Proste pracant
Co k tomu dodat? Nahodit monterky a do prace. S takymto radost chodit do roboty. Ci nie? :-)