Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford a Renault jsou proti státní pomoci PSA

David Bureš
Diskuze (36)
Automobilky se obávají, že úvěr pro PSA Peuget-Citroën nespravedlivě zvýhodní tento koncern.

Automobilkám Ford a Renault se nelíbí, že francouzská vláda chce finančně pomoci koncernu PSA Peugeot-Citroën. Tento výrobce má na vyřešení svých problémů získat úvěr ve výši sedmi miliard eur.

Konkurenční automobilky se však obávají, že tento úvěr bude nespravedlivou výhodou pro PSA. Té by mohl pomoci v boji se situací na evropském trhu, na kterém prodeje aut výrazně klesají. Členské státy Evropské unie navíc nesmí finančně podporovat domácí firmy tak, aby byly nespravedlivě zvýhodněny proti konkurentům z ostatních zemí.

Finanční ředitel Jean-Baptiste de Chatillon se brání tím, že úvěr není státní pomocí, ale státní podporou. Navíc tvrdí, že koncern za státní záruku bude platit. Výše ceny se má dle de Chatillona pohybovat v rámci norem trhu.

Dominique Thorman, finanční ředitel konkurenčního Renaultu, k této problematice uvedl, že automobilka bude bedlivě sledovat státní podporu pro PSA. „Jakmile jsme se dozvěděli podrobnosti o režimu podpory, začali jsme se zajímat o to, aby nijak nenarušil hospodářskou soutěž,“ uvedl Thorman. Francouzská vláda mimochodem vlastní 15% podíl v Renaultu

Také generální ředitel evropského zastoupení Fordu, Stephen Odell, není nakloněn státní pomoci. Odell si nemyslí, že by podpora ze strany vlád byla udržitelná i do budoucna, a to zejména na trhu, který je zasažen velkou recesí.

Ford kvůli nízké poptávce po vozech v Evropě uzavře v následujících letech své závody v belgickém Genku a anglickém Southamptonu. I díky tomuto kroku chce být evropské zastoupení značky do roku 2015 ziskové.

S pomocí pro PSA nesouhlasí ani spolková země Dolní Sasko, která vlastní pětinu akcií Volkswagenu. Představitelé země uvedli, že by Německo mělo vyzvat Evropskou komisi, aby tento úvěr prošetřila.

David Bureš
Diskuze (36)
31. 10. 2012 07:55
Re: Ačkoli mám Peugeota ...
:yes: tak tak....něco jiného je dostat podporu..když chci do své země dostatnějakou firmu..co vytvoří pracovní místa...atd....a nebo jen do nějaké něco nalít..protože není konkurence schopná......na druhou stranu..pokud by to pomohlo...tak proč ne......už je to skoro stejné..jako pomoc Řecku a ostatním zemím.....teď to bude pomoct firmám....nu...a zdraví kapitalismus je v hajz....lul >:D
30. 10. 2012 23:23
Re: Státní pomoc má za urcitých okolností smysl
Pokud chceš tvrdit, že někdo nemá pravdu, tak bys měl přinést fakta odpovídající obsahu a námětu diskuze a ne sem tahat z kontextu vytrženou směs dílčích skutečností a vlastních přání. Ze všeho nejlepší je si ale pozorně přečíst, co jsem (a nejen já napsal).

Takže:

ad1) Z kontextu vytržené porovnání prodejů novinky 208 a Pola nijak nezakryje fakt, že propady prodejů ve Francii, Itálii, Španělsku znamenají propad CELKOVÉHO množství prodaných aut určitého výrobce - meziroční pokles prodejů PSA je 8,1%, pokles tržeb je jetě větší a na tom dílčí "úspěch" 208 nic nezmění. Nebavíme se ani o jednotlivých modelech ani třeba o dalších členech skupiny PSA.

ad2) Ty nevíš co je Peugeot 5008 e-HDi? A obdobně řešená 408 ti taky nic neříká? Tak si to najdi, vygooglovat to je dost snadné, dokonce mám takový dojem, že tuto s tak velkou pompou prezentovanou "hybridní" technologii používá ještě 308 a určitě ještě jeden Citroen.

ad3) Opakování je sice matka moudrosti, ale stavět svůj názor do protipólu tam, kde "oponent" tvrdí totéž, je poněkud zvláštní. Netvrdím, že šrotovné je systémové opatření, nicméně na trhu se projeví tak, že si lidé mohou vybrat ze všech značek aut (to, že z toho nejvíce těží malá auta na věci nic nezmění, jejich cenové porovnání je stále stejně objektivní - všechna se zlevní ve stejném poměru a všichni výrobci mají ve svém portfoliu auta, která se v době šrotovného dobře prodávala...). Trh ovšem dost zásadním způsobem zdeformuje, když jeden z výrobců dostane zaplacenou svoji ztrátu z jiných peněz a prodává pod cenou. Tomu se říká dumping a všichni jsou hrozně hákliví třeba na korejskou produkci, ale jak je vidět, u evropského výrobce to nevadí.....Tvoje tvrzení, že státu je jedno, jestli dá nebo nevybere je nesmyslné. Šrotovným si stát ušetří výdaje v sociální oblasti, takže si nemusí dodatečně půjčovat - a to je dost velký rozdíl.

ad5) Opět fakta - bavíme se o tom, že TPCA vyrábělo v odbě největší slávy přes 300 tisíc vozů. Utěšovat se tím, co je nebo není podle tebe solidní číslo, když propad je 30 - 40%, nemá s fakty nic společného. Omezení výroby, převádění pracovníků do Trnavy (kde se výroba taky omezuje) nebo dokonce zastavuje - to jsou fakta a ne to, co ty pokládáš za solidní čísla. Jinak kapacita v Bratislavě je výhledově připravena na 300 tisíc aut ročně, ovšem VW AG nebude vyrábět na sklad nebo se ztrátou, malý model pro něj není zdaleka tak klíčový, jako pro PSA.

6) Kdybys četl pozorně, postřehl bys, že se vyjadřuji k výrobě pouze na území České republiky a za tu dobu vyrábí TPCA stále ten samý (byť faceliftovaný model), Obměnu ve Francii a ostatních závodech v Evropě neřeším. V Česku seká PSA furt jeden model od náběhu výroby (tedy společně s Aygem a ve dvou verzích pro každou značku koncernu). Pokud je mi známo, jiná vozidla PSA na území Česka nevyrábí a bavili jsme se tady primárně, jak to bylo s těmi investičními pobídkami a hlavně, co z nich kdo dokázal vytěžit.
ad7) Twingo je anomálie, jednalo se o zcela unikátní auto (Renault je v jednoprostorových autech docela "hlavička", nicméně i ten FIAT za tu dobu obměnil portfolio malých aut, o H/K ani nemluvě. Picanto nebo malé Hyundai jsou cenově i velikostně srovnatelná auto s TPCA produkcí, navíc - jak píše Gilgit, druhá generace měla přijít tuším letos, ale PSA na ni nemá, protože investice zavedení výroby není schopen pokrýt.

Takže asi tolik k tvému rozboru. Osobně proti PSA nic nemám a některé vozy obou značek pokládám za zajímavé i pohledné, ale už od nižší stední (přes tvé dojmy a pocity) se koncern nechytá tak, aby byl v černých číslech. Který z medelů se prodá v počtu ks. 60 tisíc pět let po sobě, což je hranice rentability? Navíc, mizerná strategie rozvoje spolu s některými specifickými francouzskými vlastnostmi je u PSA mnohem evidentnější a horší než u Renaultu a jakékoliv "sypání" peněz do něj je stejně nesmyslné, jako dotování zemědělské výroby či bezedná díra zvaná "ekologické" energie a paliva.......
30. 10. 2012 22:32
Re: Státní pomoc má za urcitých okolností smysl
Ne, druhá možnost byla projít bankrotem, což by stálo stát mnohem méně. Oba giganti mohli požádat o ochranu před věřiteli a mohli situaci taky třeba řešit jako to dělaly (a dělají) čas od času americké aerolinky. Představa, že bankrot znamená konec výroby a masové propouštění je nesprávný - bankrot by koncerny očistil, podobně jako to i bez bankrotu udělal Ford (prodej značek z doby sjednocovacího boomu, který navíc pomohl i těm značkám, modelová globalizace a restrukturalizace (Focus III se nemusí leckomu líbit, ale globálně je to velice úspěšné auto...i třeba větší orientace na levnější rychle se rozvíjející trhy - Rusko, Brazílie, Indie). GM se na pevnější nohyv USA nepostavil, paradoxně mu pomohlo zemětřesení ve Fukušimě a obrovské výpadky japonských výrobců. A jeho asi nejzdravější částí je zase paradoxně bývalé Daewoo....
Avatar - Ham.
30. 10. 2012 22:02
Re: Státní pomoc má za urcitých okolností smysl
Je zde jeden zásadní problém, čím víc PSA prodává, tím zvětšuje svou sekeru. Na každém jednom autě totiž realizuje ztrátu. Takže zde platí okřídlené čím lépe (prodeje) tím hůře (finanční ztráta). Jediná šance je omezit produkci, zkvalitnit ji a prodávat za vyšší ceny nebo produkci přesunout do levnějších zemí což zase znamená dočasně výpadky produkce. Zvyšování prodejů v současné situaci jen utahuje smyčku kolem krku PSA. Myslím, že management to dobře ví, ale díky ingerenci politiků s tím bohužel nic nenadělá protože přijaté úvěry od státu dávají rozhodovací moc do rukou "retardů" jak správně pojmenoval kvality ministrů šéf Mitsu..
Avatar - Ham.
30. 10. 2012 21:49
Re: Ačkoli mám Peugeota ...
A jaká přesnější data očekáváš od úmluvy s ďáblem (politiky)? Půjčka od státu rovná se závislost na politice a politických garniturách, které se střídají jak ponožky a která každá jedna má nějaký nový skvělý nápad a všichni dohromady pouze krátkodobý cíl udržet se u moci (bez ohledu zda jede o tzv. levici či pravici). To znamená velké problémy pro podnikatelský subjekt který musí na jedné straně konkurovat vlčákům z celého světa a na druhé straně mu neustále někdo říká co musí, co nesmí, kde továrnu postavit/nepostavit, s kterou zemí se kamarádit/nekamarádit, co sponzorovat/nesponzorovat (primárně samozřejmě politickou stranu u vládního kormidla) a každé dva nebo tři roky své zadání totálně změní. Výroba aut není ani zdravotnictví, ani školství, ani služby armády či policie aby se do nich montoval stát.