Ford a Renault jsou proti státní pomoci PSA
Automobilkám Ford a Renault se nelíbí, že francouzská vláda chce finančně pomoci koncernu PSA Peugeot-Citroën. Tento výrobce má na vyřešení svých problémů získat úvěr ve výši sedmi miliard eur.
Konkurenční automobilky se však obávají, že tento úvěr bude nespravedlivou výhodou pro PSA. Té by mohl pomoci v boji se situací na evropském trhu, na kterém prodeje aut výrazně klesají. Členské státy Evropské unie navíc nesmí finančně podporovat domácí firmy tak, aby byly nespravedlivě zvýhodněny proti konkurentům z ostatních zemí.
Finanční ředitel Jean-Baptiste de Chatillon se brání tím, že úvěr není státní pomocí, ale státní podporou. Navíc tvrdí, že koncern za státní záruku bude platit. Výše ceny se má dle de Chatillona pohybovat v rámci norem trhu.
Dominique Thorman, finanční ředitel konkurenčního Renaultu, k této problematice uvedl, že automobilka bude bedlivě sledovat státní podporu pro PSA. „Jakmile jsme se dozvěděli podrobnosti o režimu podpory, začali jsme se zajímat o to, aby nijak nenarušil hospodářskou soutěž,“ uvedl Thorman. Francouzská vláda mimochodem vlastní 15% podíl v Renaultu
Také generální ředitel evropského zastoupení Fordu, Stephen Odell, není nakloněn státní pomoci. Odell si nemyslí, že by podpora ze strany vlád byla udržitelná i do budoucna, a to zejména na trhu, který je zasažen velkou recesí.
Ford kvůli nízké poptávce po vozech v Evropě uzavře v následujících letech své závody v belgickém Genku a anglickém Southamptonu. I díky tomuto kroku chce být evropské zastoupení značky do roku 2015 ziskové.
S pomocí pro PSA nesouhlasí ani spolková země Dolní Sasko, která vlastní pětinu akcií Volkswagenu. Představitelé země uvedli, že by Německo mělo vyzvat Evropskou komisi, aby tento úvěr prošetřila.