Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Shelby GT500 Convertible: Rychlík bez střechy

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Mustang nedávno prošel modernizací a v nabídce Fordu nesmějí chybět ani ostré verze. A co teprve tehdy, když mají plátěnou střechu a pracovali na nich společně u Shelbyho a SVT?

Otevřený GT500 má premiéru na Auto Show v americkém Chicagu a na prazích nese loga SVT. Divize Special Vehicle Team vystavila první dva kousky ze své stáje: Mustang Cobra a pickup F-150 Lightning na tomtéž místě právě před dvaceti lety. A to už je důvod k oslavám, že? Emblémy se chlubily od té doby všechny možné produkty amerického Fordu včetně Focusů a sedanů Contour (zámořská verze prvního Mondea).

Ne, tentokrát se nebudeme bavit o downsizingu, umělém snižování spotřeby a emisí, ani o start-stopech, hybridech a elektromobilech. Pod kapotou tohoto Mustangu totiž hřmí vidlicový osmiválec objemu 5,8 l. U atmosférického plnění sice nezůstalo, ale agregát (tady je tento výraz jaksi vhodný) dopuje starý dobrý mechanický kompresor. Tedy, on je ve skutečnosti úplně nový. Výsledek? 485 kW, tedy 659 metrických koní. Nebo 650 řádně divokých mustangů, chcete-li. A k tomu 813 Nm přenášených na zadní nápravu novým karbonovým hřídelem. Změnami prošly blok i hlavy válců, zapracovalo se na vačce, spojce, převodovce a nápravách. Zkrátka na celém pohonném ústrojí a podvozku.

Stejně jako pro kupé, i pro otevřenou verzi budou k mání balíčky Performance a Track. Nelze zvolit jeden nebo druhý, Track je upgradem Performance. Ten má elektronicky nastavitelné tlumiče Bilstein (ovšem navržené u SVT) a velké kotoučové brzdy Brembo se šestipístkovými třmeny vpředu. Tuhost podvozku lze regulovat tlačítkem na přístrojové desce. Režimy jsou dva: Normal a Sport. Normal představuje komfort pro běžnou jízdu, ve sportovním všechno ztuhne a otevřená karoserie se méně kroutí.

Shelby GT500 Convertible Performance byl na trati v Sebringu o 3,5 s na jedno kolo rychlejší než předchůdci modelů 2011 a 2012 (tenhle už je značen rokem 2013). U SVT pro sérii následovali německé výrobce a GT500 má elektronický omezovač, který vás přibrzdí ve 250 km/h. Tahle rychlost je beztak skoro všude nelegální. Lze jej ovšem deaktivovat a pak dokáže kabriolet uhánět až 322 km/h, což bylo ověřeno při zkouškách. Mustang s maximálkou supersportu? Proč ne?

Track navíc obsahuje přídavný chladič motorového oleje, také teplota zadního diferenciálu a převodovky je udržována v normálu díky extra chlazení. To abyste se při řádění na okruhu s větrem ve vlasech nedostali čirou náhodou do samotného pekla.

Ač nese GT500 také značku Shelby, bude se vyrábět v režii Fordu, v továrně AutoAlliance International Plant ve Flat Rocku (stát Michigan). Mimochodem, divize SVT postavila za dvě desítky let 210 tisíc vozů. Na specializované oddělení pro výkonná auta je to slušné číslo, že?

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
10. 2. 2012 09:00
Sportovní režim
Docela by mě zajímalo, jakým způsobem přepnutí do sportovního režimu zvýší torzní tuhost karosérie. Z textu to tak alespoň vyplývá.